Värdera företag à la Jan Stenbeck
Han har med rätta kallats Sveriges mest kontroversiella storföretagare. Hans ledaregenskaper är omdiskuterade, men under sina år på toppen nådde Jan Stenbeck höjder dit få andra svenska företagsledare har nått.
I miniserien Stenbeck på SVT har flera av Jan Stenbecks vänner och kolleger uttalat sig om mediemogulens något udda vanor. I den tredje och avslutande delen av programserien berättar bland annat Leif GW Persson om Jan Stenbecks metod för att värdera de företag han samarbetade med:
”Man skulle göra ett besök på huvudkontoret och se om det var jävligt propert. Receptionisten skulle vara snygg men inte sådär snygg så att man inte kunde släppa hennes utseende, utan lämplig för uppdraget och trevlig. Sedan skulle man gå in och kolla på muggen. Var den okej och om receptionisten var snygg och det var välstädat, då var det ett bra företag. Mer än så behövdes inte, enligt Jan”, säger Leif GW Persson till SVT.
Läs hela artikeln här: Rena toaletter avgörande för Stenbeck
Se mini-serien i efterhand på SVT Play: Stenbeck
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar gratis!
KOMMENTERA ARTIKELN
Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.