felrekrytering
Illustration: Sanna Mander

Var tionde rekrytering misslyckas

En felrekrytering kostar i genomsnitt 700 000 kronor. Och en av tio nyanställningar går snett, visar en ny undersökning.

Att rekrytera är dyrt och att rekrytera fel är ännu dyrare.
Enligt bemanningsföretagets Poolias undersökning Kompetensindikatorn misslyckas chefer att hitta rätt person vid en av tio rekryteringar. I längden blir det kostsamt för företagen, eftersom varje felrekrytering i genomsnitt kostar 700 000 kronor.

Läs också: Välj rätt test när du rekryterar

De de stora bolagen är sämst på att rekrytera rätt. 45 procent av deras rekryteringar har varit mycket lyckade. Det ska jämföras med småföretagen, som lyckas rekrytera framgångsrikt i 52 procent av fallen.

Läs också: Fem typer du inte bör anställa

Men trenden är god, totalt sett har andelen mycket lyckade rekryteringar ökat från 35 procent 2011 till cirka 50 procent i år.
Med felrekrytering menar företagen antingen att personen hade fel kompetens för tjänsten, eller att den nyanställde slutade efter kort tid.

Läs också: Nio steg för att inte bli charmad på intervjun

Poolia har även frågat de anställda om hur nöjda de var med sina jobb. Totalt svarade två av tre att de var nöjda med sin anställning.
Värre var läget i IT-sektorn, där var mindre än 60 procent nöjda med sin anställning.

Relaterade artiklar

whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.
makthavare1800x1013
Ledarskap

Världens makthavare – här är deras 7 ledarstilar under corona

Coronaviruset ställer höga krav på chefer. Inte minst om de leder ett helt land. Chef reder ut hur världens makthavare har agerat i krisen så här långt.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!