Fem typer du inte bör anställa

En person som verkar perfekt på anställningsintervjun kan visa sig vara en katastrof på arbetsplatsen. Med hjälp av personlighetstester kan man som chef få lite bättre kunskap om den kandidat man funderar på att rekrytera.

Det säger Torben Tolstöj, chef för det danska test- och analysföretaget People Test Systems, till danska sajten business.dk.

Med sin erfarenhet av personlighetstester har han tagit fram fem typer som chefer ska akta sig för.

Men han tycker också att man ska komma ihåg att det inte finns några ”omöjliga” personligheter.

»Alla människor kan något och passar in någonstans. Därför ska man hellre tala om kombinationen ’fel verksamhet och rätt person’. Men det finns vissa egenskaper som inte fungerar så väl på arbetsplatsen och när man ser dem ska man vara uppmärksam som chef«, säger Torben Tolstöj.

Om du inte har möjlighet att låta kandidaten göra ett personlighetstest, ställ frågor kring nedanstående egenskaper när du tar referenser.

Här är typerna du inte bör anställa:

1. Kritikern

Att vara kritisk kan vara värdefullt. Men en alltför sträng kritiker fungerar sämre på arbetsplatsen.
Kritikern har ofta hög kompetens, får höga betyg på IQ-test och är en god organisatör. Men han/hon har svårt att vara neutral och att bedöma andra på ett positivt och öppet sätt.
Risken är att personen dödar kollegornas entusiasm och slår hål på goda idéer. Därför passar kritikern sällan i organisationer som ska vara experimentella eller kreativa.

2. Bortförklararen

Detta är en person som lägger mer tid på att förklara varför saker gått fel än på att försöka lösa problemet och utvecklas som människa. Som chef orkar man sällan ge den här medarbetaren feedback eftersom budskapet inte går fram. Samtalen kommer lätt in på historien i stället för på framtid och möjligheter. Det leder till att man aldrig hittar lösningar.

3. Den administrativa katastrofen

Den här personen är impulsiv, ostrukturerad och osystematisk. På anställningsintervjun kan man dock lätt bli bländad av personens förmåga att kommunicera. Den här kandidaten kan i personlighetstester få höga poäng på energi och ambition, men låga poäng på koncentration och noggrannhet. När personen sedan anställs märker du att planeringen är undermålig, det sker ingen uppföljning och allting görs i sista minuten. Det skapar mycket stress för de andra medarbetarna.

4. Kristallglaset

När man chefar över Kristallglaset måste man alltid välja sina ord med omsorg. Personen har lätt för att bli sårad och har svårt att hantera kritik. Dessutom har personen också svårt att säga ifrån om man går över hennes eller hans gränser.
Kristallglaset kan vara ett problem på arbetsplatsen eftersom personens känslighet leder till att hela organisationen börjar undvika konflikter.

5. Pratmakaren

Den här personen både pratar och lyssnar mycket. Samtalen kanske bara tar en kvart om dagen, men samlat på ett år blir det mycket tid som viks åt prat. Personen ägnar mer tid åt att starta och lyssnar till samtal än på att sköta sitt arbete. Detta stör hela organisationen eftersom många kollegor blir irriterade. Om personen är en dominerande typ kan det bli ännu värre. Det kan resultera i en ”megafoneffekt”, alltså att alla börjar prata i munnen på varandra.

Källa: Business.dk

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

psykopat
 

Vad gör man med en psykopat?

Bakom den sympatiska fasaden lurar en människa med psykopatisk personlighet.
Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
chefboken_the_good_people
Chefboken

Knäck koden: Lär dig hitta bra personer

Årets julläsning för chefer? Nya Chefboken Good People vill göra både dig och dina medarbetare till bättre människor. ”Den är särskilt bra om du är i en reflekterande del av din karriär”, menar Chefs redaktör Björn Hedensjö.
aa9i5366
 

Så var Chefdagen

Kardinaler! Partiledare! Google-chefer! Överbefälhavare! Den 12 oktober var det dags för Chefdagen – Sveriges viktigaste ledarskapsseminarium. Häng med i efterhand.
intervjua
Karriär

Så sticker du ut på intervjun – 5 knep

Drömjobbet är inom räckhåll. Men den som intervjuar har tankarna på annat håll. Här är 5 knep för att fånga uppmärksamheten och visa varför du ska få jobbet.

test1
Metodbanken

Testa dig: Hur bra ledare är du?

Chef har kokat ned 20 års erfarenhet av ledarskap till 9 punkter. I vårt test kan du se hur du levererar och bjuda in andra att ge feedback.

butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
lina
 

Maktparadoxen avgör vem som håller i längden

Trodde du att vassa armbågar och hänsynslöshet lönar sig för den som vill nå maktpositioner? Tänk om. De senaste decenniernas ledarskapsforskning visar att positiva beteenden, som skapar lojala sociala nätverk, är det som ger verkligt inflytande.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden