Nio steg för att inte bli charmad på intervjun

När du rekryterar en ny medarbetare är det till viss del magkänslan som styr – förutsatt att de formella meriterna är uppfyllda. Kandidaternas personlighet är avgörande för vem som får jobbet. Det visar Ingrid Tollgerdt-Andersson, doktor i ekonomisk psykologi, i en studie där hon har intervjuat tolv höga chefer om vad som fäller deras slutliga avgörande vid en urvalsprocess.
Här är några saker som cheferna säger sig attraheras av:

Kroppsspråk: Att personen utstrålar öppenhet och energi.
Ansiktsuttryck: Ett leende föder leende. Ögonkontakt är avgörande.
Röst: En avspänd röst uppfattas som behaglig.
Intresse och omdöme: Ett personligt engagemang.

Nio steg för att undvika charmfällan:

1. Objektivitet finns inte. Var medveten om att du påverkas av kandidatens personlighet, hur han eller hon beter sig och ser ut. Ditt val är aldrig rationellt.

2. Backa bandet. Tänk efter vad det var som gjorde att du tyckte att kandidaten var trevlig, att du uppfattade personen på ett så positivt sätt under intervjun. Försök sätta ord på vad det var som tilltalade dig.

3. Tänk på spegeleffekten. Tänk på att den person du har framför dig försöker anpassa sig till dig, till det du utstrålar med din personlighet.

4. Se upp för låtsad image. Ser den som söker jobbet bekväm och naturlig ut i sitt sätt att klä sig och föra sig, eller har han eller hon försökt anpassa sig till hur han/hon tror att man förväntas se ut och bete sig?

5. Varning för stora egon. Se upp för personer som är extremt självcentrerade och bara talar om sig själva i positiva termer och säger att de kan allt. Seriösa kandidater talar om vad de kan och inte kan och visar en helhetsbild av sig själva. De vågar också blotta sina svagheter.

6. Se upp för fjäsk. Har kandidaten läst på om företaget, är han eller hon nyfiken och ställer frågor? Om han eller hon bara talar om det i berömmande termer bör du se upp.

7. Be om motiv. Fråga personen varför han eller hon har sökt just det aktuella jobbet. Be vederbörande att motivera utifrån sig själv, sina egna drivkrafter och intressen.

8. Fler ser mer. Se till att flera personer med olika roller i företaget träffar kandidaten, till exempel blivande kolleger, närmaste chef och högre chef. Väg samman intrycken, olika personer attraheras av och observerar olika saker.

9. Ta flera referenser. En person som har lyckats bra på en arbetsplats lyckas ofta men inte alltid bra även på nästa. Men det kan vara svårt att avgöra om en referent är upp­riktig. Kontrollera därför med flera, helst tidigare chefer.

Relaterade artiklar

minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
jobbetinterjvu
Karriär

5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Allt kändes rätt på intervjun. Men ändå får du inte jobbet. Då kan det vara dags att utvärdera om det är något du kan göra annorlunda för att lyckas i din jobbjakt. 
oskrivnaregler
Karriär

10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

På en jobbintervju finns det ett par oskrivna regler för hur du ska uppträda. Här är några du kan bryta med fördel.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

kontorhemma-2
Hållbarhet

Forskning: Hemmakontor – uselt för jämställdheten

Jobba hemifrån, flexibla arbetstider – är det verkligen något som underlättar livspusslet? Ny forskning tyder inte på det.