Nio steg för att inte bli charmad på intervjun

När du rekryterar en ny medarbetare är det till viss del magkänslan som styr – förutsatt att de formella meriterna är uppfyllda. Kandidaternas personlighet är avgörande för vem som får jobbet. Det visar Ingrid Tollgerdt-Andersson, doktor i ekonomisk psykologi, i en studie där hon har intervjuat tolv höga chefer om vad som fäller deras slutliga avgörande vid en urvalsprocess.
Här är några saker som cheferna säger sig attraheras av:

Kroppsspråk: Att personen utstrålar öppenhet och energi.
Ansiktsuttryck: Ett leende föder leende. Ögonkontakt är avgörande.
Röst: En avspänd röst uppfattas som behaglig.
Intresse och omdöme: Ett personligt engagemang.

Nio steg för att undvika charmfällan:

1. Objektivitet finns inte. Var medveten om att du påverkas av kandidatens personlighet, hur han eller hon beter sig och ser ut. Ditt val är aldrig rationellt.

2. Backa bandet. Tänk efter vad det var som gjorde att du tyckte att kandidaten var trevlig, att du uppfattade personen på ett så positivt sätt under intervjun. Försök sätta ord på vad det var som tilltalade dig.

3. Tänk på spegeleffekten. Tänk på att den person du har framför dig försöker anpassa sig till dig, till det du utstrålar med din personlighet.

4. Se upp för låtsad image. Ser den som söker jobbet bekväm och naturlig ut i sitt sätt att klä sig och föra sig, eller har han eller hon försökt anpassa sig till hur han/hon tror att man förväntas se ut och bete sig?

5. Varning för stora egon. Se upp för personer som är extremt självcentrerade och bara talar om sig själva i positiva termer och säger att de kan allt. Seriösa kandidater talar om vad de kan och inte kan och visar en helhetsbild av sig själva. De vågar också blotta sina svagheter.

6. Se upp för fjäsk. Har kandidaten läst på om företaget, är han eller hon nyfiken och ställer frågor? Om han eller hon bara talar om det i berömmande termer bör du se upp.

7. Be om motiv. Fråga personen varför han eller hon har sökt just det aktuella jobbet. Be vederbörande att motivera utifrån sig själv, sina egna drivkrafter och intressen.

8. Fler ser mer. Se till att flera personer med olika roller i företaget träffar kandidaten, till exempel blivande kolleger, närmaste chef och högre chef. Väg samman intrycken, olika personer attraheras av och observerar olika saker.

9. Ta flera referenser. En person som har lyckats bra på en arbetsplats lyckas ofta men inte alltid bra även på nästa. Men det kan vara svårt att avgöra om en referent är upp­riktig. Kontrollera därför med flera, helst tidigare chefer.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

nyajobb
Karriär

8 tecken på att du bör byta jobb i höst

Du har maximerat din potential på din nuvarande arbetsplats och det blir allt tuffare att gå upp på morgonen.

Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
nytta
Karriär

Så lyfter du i karriären – efter 40

Känner du dig passé på jobbmarknaden efter 40, 50 eller 60? Loppet är inte alls kört. Men det krävs lite extra av dig, som att hålla dig ständigt kompetensutvecklad, odla ditt nätverk och inte minst – aldrig sluta vara nyfiken.

nystart1
Karriär

5 tips för den bästa nystarten i höst

Söker du efter en nystart i karriären? Här är 5 konkreta tips för att komma vidare och fyllas med ny energi under våren.
iljan
Karriär

Ilija Batljan: ”En fantastisk chans – att få sparken”

Han har upplevt kriget på nära håll, och gjort händelserik karriär som forskare, politiker och chef. I dag är Ilija Batljan vd för snabbväxande Samhällsbyggnads­bolaget.
byta-jobb1
Karriär

Säga upp sig – 5 vanligaste orsakerna i Sverige

Går du i tankar om att byta jobb? Då är du troligen missnöjd med något på din nuvarande arbetsplats. Här är de vanligaste orsakerna, enligt en ny undersökning.
trottter
Hälsa

Så få chefer hinner läsa ditt CV innan intervjun

Att chefer ofta har pressade scheman är inget nytt. Men nu visar en ny undersökning att många chefer inte hinner läsa jobbkandidaternas CV inför intervjun.
handdel
Karriär

Handelsrektorn: "En myt att unga inte vill bli chefer”

Visst vill många unga bli chefer. Men mycket handlar om hur man formulerar uppdraget. Kanske är det dags att omdefiniera chefsrollen?
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden