Nio steg för att inte bli charmad på intervjun

När du rekryterar en ny medarbetare är det till viss del magkänslan som styr – förutsatt att de formella meriterna är uppfyllda. Kandidaternas personlighet är avgörande för vem som får jobbet. Det visar Ingrid Tollgerdt-Andersson, doktor i ekonomisk psykologi, i en studie där hon har intervjuat tolv höga chefer om vad som fäller deras slutliga avgörande vid en urvalsprocess.
Här är några saker som cheferna säger sig attraheras av:

Kroppsspråk: Att personen utstrålar öppenhet och energi.
Ansiktsuttryck: Ett leende föder leende. Ögonkontakt är avgörande.
Röst: En avspänd röst uppfattas som behaglig.
Intresse och omdöme: Ett personligt engagemang.

Nio steg för att undvika charmfällan:

1. Objektivitet finns inte. Var medveten om att du påverkas av kandidatens personlighet, hur han eller hon beter sig och ser ut. Ditt val är aldrig rationellt.

2. Backa bandet. Tänk efter vad det var som gjorde att du tyckte att kandidaten var trevlig, att du uppfattade personen på ett så positivt sätt under intervjun. Försök sätta ord på vad det var som tilltalade dig.

3. Tänk på spegeleffekten. Tänk på att den person du har framför dig försöker anpassa sig till dig, till det du utstrålar med din personlighet.

4. Se upp för låtsad image. Ser den som söker jobbet bekväm och naturlig ut i sitt sätt att klä sig och föra sig, eller har han eller hon försökt anpassa sig till hur han/hon tror att man förväntas se ut och bete sig?

5. Varning för stora egon. Se upp för personer som är extremt självcentrerade och bara talar om sig själva i positiva termer och säger att de kan allt. Seriösa kandidater talar om vad de kan och inte kan och visar en helhetsbild av sig själva. De vågar också blotta sina svagheter.

6. Se upp för fjäsk. Har kandidaten läst på om företaget, är han eller hon nyfiken och ställer frågor? Om han eller hon bara talar om det i berömmande termer bör du se upp.

7. Be om motiv. Fråga personen varför han eller hon har sökt just det aktuella jobbet. Be vederbörande att motivera utifrån sig själv, sina egna drivkrafter och intressen.

8. Fler ser mer. Se till att flera personer med olika roller i företaget träffar kandidaten, till exempel blivande kolleger, närmaste chef och högre chef. Väg samman intrycken, olika personer attraheras av och observerar olika saker.

9. Ta flera referenser. En person som har lyckats bra på en arbetsplats lyckas ofta men inte alltid bra även på nästa. Men det kan vara svårt att avgöra om en referent är upp­riktig. Kontrollera därför med flera, helst tidigare chefer.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
Kathrine Hogseth på CRM-konsulterna
Annonssamarbete Chef + CRM-Konsulterna

Mognadsmatrisen som räddar it-projektet

Se var i mognadsmatrisen ni befinner er. Anpassa sedan projektplaneringen efter det. Här är CRM-experterna som har hittat en framgångsformel för komplicerade it-projekt.
praktiska-tester
Digital HR

Förslaget: Hitta nya medarbetare – med praktiska tester

Du skulle aldrig rekrytera en jonglör eller kock utifrån ett CV. Det menar Henrik Enström, grundare till rekryteringsföretaget Software Skills, som nu vill se arbetstester i andra branscher också.
caset
Karriär

Hoppade av chefsjobbet – öppnade butik

Anette Öberg hoppade av chefskarriären och öppnade i stället en byggnadsvårdsbutik i Västerbotten.
salibahuvud
Karriär

Han har fixat jobb – åt 398 personer

Han har ordnat arbete åt 398 personer — och samlat in 150 000 kronor till välgörenhet. Michael Saliba sa upp sig från jobbet som försäljningschef för att arbeta ideellt i ett år. Han ville ge tillbaka det han fått — i klostret i Jerusalem.
blabla
Karriär

5 skäl till varför du ska anställa en introvert

Extroverta eller introverta medarbetare. När du formar ditt arbetslag kan det vara klokt att fundera hur den ser ut på din arbetsplats idag.
caroline-fjellner-intro2
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 drivkrafter som lyfter engagemang på jobbet

Sju olika drivkrafter är nyckeln till engagemang på jobbet. Här är frågorna som hjälper till att kartlägga dem.

borsvd
Beslutsfattande

Rekordökning: 65 procent fler kvinnliga vd:ar i Sverige

Antalet kvinnliga vd:ar i Sverige ökar rekordsnabbt. Det gör att Anna kan bli det vanligaste vd-namnet 2026, visar en ny rapport från stiftelsen Allbright.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden