Nio steg för att inte bli charmad på intervjun

När du rekryterar en ny medarbetare är det till viss del magkänslan som styr – förutsatt att de formella meriterna är uppfyllda. Kandidaternas personlighet är avgörande för vem som får jobbet. Det visar Ingrid Tollgerdt-Andersson, doktor i ekonomisk psykologi, i en studie där hon har intervjuat tolv höga chefer om vad som fäller deras slutliga avgörande vid en urvalsprocess.
Här är några saker som cheferna säger sig attraheras av:

Kroppsspråk: Att personen utstrålar öppenhet och energi.
Ansiktsuttryck: Ett leende föder leende. Ögonkontakt är avgörande.
Röst: En avspänd röst uppfattas som behaglig.
Intresse och omdöme: Ett personligt engagemang.

Nio steg för att undvika charmfällan:

1. Objektivitet finns inte. Var medveten om att du påverkas av kandidatens personlighet, hur han eller hon beter sig och ser ut. Ditt val är aldrig rationellt.

2. Backa bandet. Tänk efter vad det var som gjorde att du tyckte att kandidaten var trevlig, att du uppfattade personen på ett så positivt sätt under intervjun. Försök sätta ord på vad det var som tilltalade dig.

3. Tänk på spegeleffekten. Tänk på att den person du har framför dig försöker anpassa sig till dig, till det du utstrålar med din personlighet.

4. Se upp för låtsad image. Ser den som söker jobbet bekväm och naturlig ut i sitt sätt att klä sig och föra sig, eller har han eller hon försökt anpassa sig till hur han/hon tror att man förväntas se ut och bete sig?

5. Varning för stora egon. Se upp för personer som är extremt självcentrerade och bara talar om sig själva i positiva termer och säger att de kan allt. Seriösa kandidater talar om vad de kan och inte kan och visar en helhetsbild av sig själva. De vågar också blotta sina svagheter.

6. Se upp för fjäsk. Har kandidaten läst på om företaget, är han eller hon nyfiken och ställer frågor? Om han eller hon bara talar om det i berömmande termer bör du se upp.

7. Be om motiv. Fråga personen varför han eller hon har sökt just det aktuella jobbet. Be vederbörande att motivera utifrån sig själv, sina egna drivkrafter och intressen.

8. Fler ser mer. Se till att flera personer med olika roller i företaget träffar kandidaten, till exempel blivande kolleger, närmaste chef och högre chef. Väg samman intrycken, olika personer attraheras av och observerar olika saker.

9. Ta flera referenser. En person som har lyckats bra på en arbetsplats lyckas ofta men inte alltid bra även på nästa. Men det kan vara svårt att avgöra om en referent är upp­riktig. Kontrollera därför med flera, helst tidigare chefer.

Relaterade artiklar

En kvinna sitter och jobbar i en soffa med en katt bredvid sig.
Karriär

Chefer missförstår unga medarbetare

Chefer missförstår vad som är viktigt för unga medarbetare på flera olika sätt, visar en ny internationell undersökning. Undersökningen visar att de betraktar flera viktiga frågor på olika sätt.

Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

Tre kvinnor sitter framför sina datorer vid ett bord och pratar och skrattar.
Karriär

Bullshit jobs? Nej, inte längre

Bara 4,8 procent. Så få européer tycker att jobbet är meningslöst, visar en ny studie. Och ofta är det cheferna som finner störst mening med sitt jobb.

Foto av Rasmus Bergström
Karriär

Chefen som ger batterier nytt liv

Vad är det för nytta med ett gammalt elbilsbatteri? Massor, om du frågar Rasmus Bergström. Att ge batterierna förlängt liv är senaste uppgiften i en chefskarriär där hållbarheten står i centrum.

Illustration med tre nöjda personenr som krokar arm med varandra.
Karriär

Medarbetarna mer lojala under pandemin

Medarbetarlojaliteten växer, trots pandemin. Det visar en färsk undersökning från Netigate med data från 263 företag i olika länder och branscher.

cissi_webb_09
Karriär

Cissi Elwin: "Det viktiga är vad chefen uträttar"

”Det finns många egenskaper man kan behöva granska. Åldern är inte en av dem,” skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

lisensommarwebb
Karriär

Årets sommar­­pratare med chefs­profil

Sommarpratare – och chef. Många av årets sommarvärdar i radions P1 har egna chefs- och ledarskapserfarenheter som de delar med sig av. Dags att spetsa öronen!