Nio steg för att inte bli charmad på intervjun

När du rekryterar en ny medarbetare är det till viss del magkänslan som styr – förutsatt att de formella meriterna är uppfyllda. Kandidaternas personlighet är avgörande för vem som får jobbet. Det visar Ingrid Tollgerdt-Andersson, doktor i ekonomisk psykologi, i en studie där hon har intervjuat tolv höga chefer om vad som fäller deras slutliga avgörande vid en urvalsprocess.
Här är några saker som cheferna säger sig attraheras av:

Kroppsspråk: Att personen utstrålar öppenhet och energi.
Ansiktsuttryck: Ett leende föder leende. Ögonkontakt är avgörande.
Röst: En avspänd röst uppfattas som behaglig.
Intresse och omdöme: Ett personligt engagemang.

Nio steg för att undvika charmfällan:

1. Objektivitet finns inte. Var medveten om att du påverkas av kandidatens personlighet, hur han eller hon beter sig och ser ut. Ditt val är aldrig rationellt.

2. Backa bandet. Tänk efter vad det var som gjorde att du tyckte att kandidaten var trevlig, att du uppfattade personen på ett så positivt sätt under intervjun. Försök sätta ord på vad det var som tilltalade dig.

3. Tänk på spegeleffekten. Tänk på att den person du har framför dig försöker anpassa sig till dig, till det du utstrålar med din personlighet.

4. Se upp för låtsad image. Ser den som söker jobbet bekväm och naturlig ut i sitt sätt att klä sig och föra sig, eller har han eller hon försökt anpassa sig till hur han/hon tror att man förväntas se ut och bete sig?

5. Varning för stora egon. Se upp för personer som är extremt självcentrerade och bara talar om sig själva i positiva termer och säger att de kan allt. Seriösa kandidater talar om vad de kan och inte kan och visar en helhetsbild av sig själva. De vågar också blotta sina svagheter.

6. Se upp för fjäsk. Har kandidaten läst på om företaget, är han eller hon nyfiken och ställer frågor? Om han eller hon bara talar om det i berömmande termer bör du se upp.

7. Be om motiv. Fråga personen varför han eller hon har sökt just det aktuella jobbet. Be vederbörande att motivera utifrån sig själv, sina egna drivkrafter och intressen.

8. Fler ser mer. Se till att flera personer med olika roller i företaget träffar kandidaten, till exempel blivande kolleger, närmaste chef och högre chef. Väg samman intrycken, olika personer attraheras av och observerar olika saker.

9. Ta flera referenser. En person som har lyckats bra på en arbetsplats lyckas ofta men inte alltid bra även på nästa. Men det kan vara svårt att avgöra om en referent är upp­riktig. Kontrollera därför med flera, helst tidigare chefer.

Relaterade artiklar

Shoji Morimoto
Karriär

Oväntade karriärsuccén: Han hyr ut sig själv – för att ”göra ingenting”

Japanske Shoji Morimoto hyr ut sig själv som sällskap. Själv säger han att han inte gör någonting – men tusentals människor står i kö.
intro_degreed
Annonssamarbete Chef + Degreed

Synliggör det dolda lärandet på jobbet

Mängder av lärande på jobbet sker i det dolda. Gamla synsätt står i vägen för att ta tillvara kompetens.
”Framtiden bryr sig inte om hur du blev expert på något – bara att du blev det”, konstaterar Dan Tesnjak på Degreed.

jobbetifara
Karriär

Jobbet i fara? Så tar du dig vidare

Har du förlorat ditt jobb under pandemin, eller är orolig för att det ska hända? Här är 6 råd. 
Hemma-arbetare
Arbetsmiljö

Forskare varnar: Hemifrån-arbete kan ge sämre lön

Det flexibla arbetslivet är här för att stanna, även efter coronakrisen. Nu varnar forskare för att hemmajobbandet kan ge sämre karriärmöjligheter, sämre lön och prestationer som inte syns.
Lönesamtal
Karriär

Experten: Så lyckas du med lönesamtalet

Efter förra årets paus på grund av coronapandemin, stundar nu lönerevision i många branscher. Ledarnas löneexpert Peder Bertilsson tipsar om vad du bör tänka på inför lönesamtalet.
E-handlare som gör high five
Karriär

15 hetaste branscherna i Sverige just nu

Genom analyser av sina tre miljoner användare i Sverige har Linkedin tagit fram de 15 snabbast växande jobbkategorierna just nu.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

Arbetsplats/Hemmakontor/Helg
Arbetsmiljö

Framtidens arbetsliv: Nio till fem blir 3-2-2

Att jobba "nio till fem" är ett standarduttryck för den vardagligt normala arbetstillvaro som bara rullar på – men nu har covid 19-pandemin ställt även det begreppet på ända.