Utan framtidstro – inget affärsresultat

Av de tio intelligenser som man listar och mäter inom emotionell intelligens är optimism den allra viktigaste, menar ledarskapskonsulten Leif Klockare på Roche Martin.

Ledarskap
Publicerad
Hjärta med texten hope ritad på immig glasruta.

”Optimism driver affärsresultat, gör att det blir roligare att följa ledaren, får andra att orka och gör det lättare att dra in kunder. De andra nio är absolut viktiga, men att bara bygga relation och inte ha framtidstro ger inget affärsresultat. Det blir bara trevligare på jobbet men inte mer. Detsamma gäller empati, självförverkligande och så vidare.”

Ett antal studier visar att optimister upplever pressande och stressande situationer som mindre obehagliga än pessimister. De fokuserar mer på möjligheterna i situationen och att lösa problemet. De är uthålligare och anstränger sig hårdare att nå målen.

Medan pessimisterna fokuserar mer på de stressande känslorna, slutar att engagera sig i målen och ger lättare upp när svårigheterna kvarstår. I stället för att lösa problemen kanske man flyr med hjälp av mat, alkohol eller sömn.

Öka optimismen steg för steg

Behåll ditt fokus. Är det många som uttrycker samma sak? Det kan innebära viktig och värdefull information till dig som chef. Bedöm och prioritera vad du behöver ta vidare. Optimism handlar inte om att vara uppåt mest hela tiden, utan om hur du reagerar i kritiska, stressiga situationer. En optimist kan reagera och svara på situationen utan att gå in i ”fight-or-flight-mode”.

Lär av situationen. I stället för att låta dina negativa känslor ta över när du möter motstånd och besvikelser kan du se till att lära dig av det som händer. Det gör dig mer förberedd nästa gång en kris uppstår – och du slipper göra om dina misstag.

Se möjligheterna. För att bli mer optimistisk måste du bemästra förmågan att förändra attityd. Du vet, det kinesiska uttrycket: Kris = möjlighet. Se problem som utmaningar, möjligheter till förändring, förbättring.

Ta det inte personligt. Förändra ditt sätt att inför dig själv förklara det som händer. Alldeles för många tar motgångar personligt, de generaliserar och tror att det alltid kommer att behöva vara så där. Försök se den problematiska situationen som tillfällig i stället för varaktig, specifik i stället för generell och extern i stället för intern.

Källa: Roche Martin

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden