Hjärta med texten hope ritad på immig glasruta.

Utan framtidstro – inget affärsresultat

Av de tio intelligenser som man listar och mäter inom emotionell intelligens är optimism den allra viktigaste, menar ledarskapskonsulten Leif Klockare på Roche Martin.

”Optimism driver affärsresultat, gör att det blir roligare att följa ledaren, får andra att orka och gör det lättare att dra in kunder. De andra nio är absolut viktiga, men att bara bygga relation och inte ha framtidstro ger inget affärsresultat. Det blir bara trevligare på jobbet men inte mer. Detsamma gäller empati, självförverkligande och så vidare.”

Ett antal studier visar att optimister upplever pressande och stressande situationer som mindre obehagliga än pessimister. De fokuserar mer på möjligheterna i situationen och att lösa problemet. De är uthålligare och anstränger sig hårdare att nå målen.

Medan pessimisterna fokuserar mer på de stressande känslorna, slutar att engagera sig i målen och ger lättare upp när svårigheterna kvarstår. I stället för att lösa problemen kanske man flyr med hjälp av mat, alkohol eller sömn.

Öka optimismen steg för steg

Behåll ditt fokus. Är det många som uttrycker samma sak? Det kan innebära viktig och värdefull information till dig som chef. Bedöm och prioritera vad du behöver ta vidare. Optimism handlar inte om att vara uppåt mest hela tiden, utan om hur du reagerar i kritiska, stressiga situationer. En optimist kan reagera och svara på situationen utan att gå in i ”fight-or-flight-mode”.

Lär av situationen. I stället för att låta dina negativa känslor ta över när du möter motstånd och besvikelser kan du se till att lära dig av det som händer. Det gör dig mer förberedd nästa gång en kris uppstår – och du slipper göra om dina misstag.

Se möjligheterna. För att bli mer optimistisk måste du bemästra förmågan att förändra attityd. Du vet, det kinesiska uttrycket: Kris = möjlighet. Se problem som utmaningar, möjligheter till förändring, förbättring.

Ta det inte personligt. Förändra ditt sätt att inför dig själv förklara det som händer. Alldeles för många tar motgångar personligt, de generaliserar och tror att det alltid kommer att behöva vara så där. Försök se den problematiska situationen som tillfällig i stället för varaktig, specifik i stället för generell och extern i stället för intern.

Källa: Roche Martin

Illustration av kristallkula som visar glad smiley, sol, kurva som pekar uppåt.

Läs också: Ny undersökning: 7 av 10 chefer tror på framtiden

mpuff
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Åsa Edlund Jönsson på SVT
Ledarskap

Vad gör sportchefen utan sport?

Tävling efter tävling ställdes in på grund av corona, och SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson blev nervös. Hur skulle de fylla tablån? Men både hon och redaktionen visade sig sitta på en guldgruva av nya idéer.
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
motivation2021
Ledarskap

Tips från 24 toppchefer: Så motiverar du dina medarbetare – och dig själv – just nu

Hur peppar och motiverar vi oss bäst under gråa vinterdagar i coronakrisens tid? Under 24 dagar i december svarade chefer och ledare på frågan hur de motiverar sig själva och sina medarbetare just nu. Här är deras bästa tips att ta med sig in i det nya året. 
Person i gul tröja som ser självsäker ut och pekar på sig själv
Ledarskap

Därför överskattar vi vår kompetens – fast vi inte tror det

Fyra av fem yrkesarbetande svenskar tror att deras kompetens kommer att vara lika attraktiv på marknaden om fem år, enligt en Sifoundersökning. Men det mesta pekar på att det är helt fel. Ett psykologiskt fenomen kallat Dunning-Kruger-effekten ligger bakom denna överdrivna tilltro till vår förmåga.
Person som lagar mat i stormkök
Ledarskap

Veckans trendspaning: ”Årets julklapp säger något viktigt om chefers svåra uppgift”

Att stormköket blir årets julklapp är ett tecken på den svåra balansgång mellan trygghet och innovation som chefer och ledare står inför framöver.
julfest1800
Ledarskap

Så fixar du julfesten på jobbet

I år kommer de flesta chefer och medarbetare inte äta julbord, dela ut julklappar och sjunga om tomtegubbar ihop på arbetsplatsen. Så vad gör vi? Och hur viktig är egentligen julfesten?
Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
Vad gör vi av alla corona-valpar när vi återgår till kontoren?
Karriär

Veckans trendspaning: Vad ska arbetsgivarna göra med alla corona-valpar?

”Jaså har du också blivit med corona-valp?” frågar vi numera varandra på redaktionen. Och det är inte bara vi. Husdjursförsäljningen har gått upp så mycket att det till och med är smådjursbrist på vissa håll.