forstaelse

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa på jobbet

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.

Psykisk ohälsa har länge varit ett tabulagt ämne på många arbetsplatser. Men det kan vara på väg att förändras. 8 av 10 svenskar (eller 78 procent) uppger i en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Länsförsäkringar att de förstår att psykisk ohälsa kan vara ett skäl för sjukskrivning.

Det är en siffra som ökat de senaste tio åren och beror främst på att man börjat prata mer om psykisk ohälsa som utbränning kopplat till arbetslivet. En mer öppen kommunikation från till exempel chefen kan göra det mindre skamfyllt och därmed ökar också möjligheterna att komma till rätta med ohälsan.

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

Hur kan du som chef förebygga utmattningssymptom? Enligt en studie som Tidningen Chef nyligen skrev om är det endast att krav om att arbeta snabbt och att antalet arbetsuppgifter minskas.

Det är extra viktigt för personer som återgår till jobbet efter stressrelaterad ohälsa.

”Det är svårt att säga att man måste sänka kraven, för verksamheter vill inte göra det. De har sina mål att nå upptill och nöjer sig istället med att det finns ett bra socialt klimat och ett handlingsutrymme. Många chefer har en svår uppgift, de ska leva upp till krav ovanifrån och ta hand om medarbetare under sig.”, säger Anna-Carin Fagerlind Ståhl, psykolog på Exodus Psykologstöd & Arbetsmiljöexpertis.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Relaterade artiklar

stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.
Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
Arbetsmiljö

Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

stress-13
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.