Nishteman-Hosseini

”Två tar över hela mötet – varje gång”

Två talföra medarbetare tar över varje möte – hur styr man upp så alla får säga sitt utan att tappa den informella kreativa stämningen? Det undrar en chef – och psykologen har ett svar.

Fråga: Mitt team jobbar med dagliga avstämningsmöten. Stämningen är informell, kreativa idéer och synpunkter kommer fram, men det är framför allt två medarbetare som kommer till tals. Jag tycker att det blir på bekostnad av andra och försöker aktivt bjuda in andra i samtalet, men lyckas inte riktigt.

Mer än att fråga ”vad tycker du, x?”, hur kan jag styra upp det på ett bättre sätt för att alla ska komma till tals – utan att mötena blir tråkiga och stela?

/Al

Läs också: Krisexperten: Chefens vanligaste misstag i svåra situationer

Svar: Du är verkligen inne på rätt spår om vikten av att få alla röster hörda. Jag brukar säga att en tyst medlem är en förlorad resurs. Professor Alex Sandy Pentland vid MIT har gjort jättespännande forskning på kommunikation och teamprestation där han observerat att jämnt fördelad taltid är en av de viktigaste framgångsfaktorerna. Enligt deras forskning kännetecknas effektiva team av att:

– alla i teamet talar/lyssnar lika mycket och håller sina inlägg korta och koncisa, taltiden är alltså jämnt fördelad mellan samtliga medlemmar.

– medlemmar är riktade mot varandra och deras samtal och gester är energiska.

– medlemmar interagerar direkt med varandra och inte endast med ledaren.

– medlemmar rör sig periodvis utanför teamets gränser för att utforska och tar med sig information tillbaka till teamet.

Läs också: 5 tips när företaget växer snabbt – Facebookchefens bästa råd

En väg framåt kan vara att presentera den här kunskapen för teamet och uppmärksamma dem på effekten av att alla kommer till tals och därefter låta teamet formulera en spelregel kring sin egen kommunikation.

Till exempel att idéer och förslag som presenteras följs av en runda där varje medlem får komma med sin input och bygga vidare på förslaget. Det är klokt att kontinuerligt utvärdera hur ni tycker att mötena fungerar och förbättra kommunikationen vartefter.

/Nishteman Hosseini, leg psykolog, organisationskonsult

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.