nishteman-hosseini-3

”Två tar över hela mötet – varje gång”

Två talföra medarbetare tar över varje möte – hur styr man upp så alla får säga sitt utan att tappa den informella kreativa stämningen? Det undrar en chef – och psykologen har ett svar.

Fråga: Mitt team jobbar med dagliga avstämningsmöten. Stämningen är informell, kreativa idéer och synpunkter kommer fram, men det är framför allt två medarbetare som kommer till tals. Jag tycker att det blir på bekostnad av andra och försöker aktivt bjuda in andra i samtalet, men lyckas inte riktigt. 

Mer än att fråga ”vad tycker du, x?”, hur kan jag styra upp det på ett bättre sätt för att alla ska komma till tals – utan att mötena blir tråkiga och stela? 

/Al

Svar: Du är verkligen inne på rätt spår om vikten av att få alla röster hörda. Jag brukar säga att en tyst medlem är en förlorad resurs. Professor Alex Sandy Pentland vid MIT har gjort jättespännande forskning på kommunikation och teamprestation där han observerat att jämnt fördelad taltid är en av de viktigaste framgångsfaktorerna. Enligt deras forskning kännetecknas effektiva team av att:

Läs också: Krisexperten: Chefens vanligaste misstag i svåra situationer

– alla i teamet talar/lyssnar lika mycket och håller sina inlägg korta och koncisa, taltiden är alltså jämnt fördelad mellan samtliga medlemmar.

– medlemmar är riktade mot varandra och deras samtal och gester är energiska.

– medlemmar interagerar direkt med varandra och inte endast med ledaren.

– medlemmar rör sig periodvis utanför teamets gränser för att utforska och tar med sig information tillbaka till teamet.

Läs också: 5 tips när företaget växer snabbt – Facebookchefens bästa råd

En väg framåt kan vara att presentera den här kunskapen för teamet och uppmärksamma dem på effekten av att alla kommer till tals och därefter låta teamet formulera en spelregel kring sin egen kommunikation. 

Till exempel att idéer och förslag som presenteras följs av en runda där varje medlem får komma med sin input och bygga vidare på förslaget. Det är klokt att kontinuerligt utvärdera hur ni tycker att mötena fungerar och förbättra kommunikationen vartefter.

/Nishteman Hosseini, leg psykolog, organisationskonsult

Läs också: 7 bästa metoderna för feedback

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
cb_allma%cc%88nartikel
Chefboken

Experten: Här är de viktigaste ledarskapsböckerna 2018

Skaffa koll och imponera med insikter. Här är ledarskapsböckerna som alla chefer borde ha koll på 2018.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
topp100-2018
 

Chef.se en av de bästa sajterna i Sverige – för femte året i rad

Chef.se hamnar återigen på listan över Sveriges fem bästa tidskriftssajter, när IDG presenterar prestigefyllda Topp 100-listan.
psykopat
 

Vad gör man med en psykopat?

Bakom den sympatiska fasaden lurar en människa med psykopatisk personlighet.
Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
chefboken_the_good_people
Chefboken

Knäck koden: Lär dig hitta bra personer

Årets julläsning för chefer? Nya Chefboken Good People vill göra både dig och dina medarbetare till bättre människor. ”Den är särskilt bra om du är i en reflekterande del av din karriär”, menar Chefs redaktör Björn Hedensjö.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden