moten-4

Tre saker du ska göra efter varje möte

Få av oss gillar möten. Men med de här tre tipsen inspirerade från tränare inom idrotten kommer dina möten bli effektivare, bättre och risken för att ni ska behöva gå genom saken igen mindre.

Tänk dig en fotbollsmatch. Oavsett resultat samlas alltid spelare och tränare för en briefing efter matchen för att gå genom vad som gick dåligt, vad som kan bli bättre och vad som gick bra.

Precis likadant borde vi göra efter varje möte för att summera, klargöra och utvärdera, skriver författarna Bob Frisch och Cary Greene på Harvard Business Review.

Det här är deras tips:

1. Bekräfta beslut och bestäm nästa steg. 

Sammanfatta vad som beslutades, vem som har ansvar för vad, när det ska var klart, hur det ska följas upp och hur det ska kommuniceras ut. Om alla förstått mötets innebörd minskar risken för att någon behöver lyfta en fråga ni egentligen redan diskuterat.

2. ”Vad bestämde ni på mötet?”

Om en kollega skulle fråga dig det så måste du veta vad du ska svara.

Kom tillsammans fram till vad som var det viktigaste ni bestämde under ert möte och vad det är ni ska berätta till andra på företaget. Fråga också om det finns något ni kanske inte borde berätta av något rimligt skäl. Tre punkter att förhålla sig till som ni alla borde kunna svara på efter mötet:

1. Det här var meningen med mötet.

2. Det här diskuterade vi på mötet.

3. Det här bestämde vi på mötet.

Läs också: Fyra möten du kan skippa – idag

3. Be om feedback. 

För att era möten ska bli än mer effektivare i framtiden, ta en minut för att fråga vad deltagarna på mötet tyckte om informationen de fick innan mötet, om eventuellt material och själva mötets utformning. Ett tips är att göra det så konkret som möjligt genom att först fråga vad som var dåligt, vad som kan bli bättre och vad som var bra – alltså vad ni ska fortsätta med.

Relaterade artiklar

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.