the-police-609290_1280
Anders Lindström, vd för SL, dömdes till böter för att ha stulit en korthållare i Hongkong.

3 steg: Så hanterar du misskötsel som arbetsgivare

Ur arbetsrättslig synpunkt är det stor skillnad på om någon stjäl något på jobbet eller på sin fritid, menar Georg Frick. Han är expert på arbetsrätt och har gett ut flera böcker om hur chefer bör hantera misskötsel.

”Om man snor något från arbetsgivaren är det en mycket allvarlig händelse som är direkt förtroendeskadlig. Då bör det landa i ett avsked”, säger Georg Frick.

Skulle det däremot gälla en anställd som stjäl något utanför arbetet blir läget annorlunda.

”Då är det inte uppenbart att det innebär en arbetsrättslig åtgärd eftersom utgångspunkten är att  arbetsgivaren inte har något med vårt privata liv att göra. Man får istället titta på den händelsen och se om det skadar förtroendet i anställningen”, säger han.

Ett exempel är om en ekonomichef håller på med ekonomisk brottslig verksamhet utanför jobbet. Då är det uppenbart att händelsen skadar förtroendet i rollen som ekonomichef. Om det däremot är en fastighetsskötare som klipper gräset på ett företag är situationen annorlunda.

”Där har jag svårt att se att personen skulle skada företaget över huvudtaget. Det finns ofta en moralisk fråga i detta men att därifrån göra en arbetsrättslig åtgärd är ett ganska stort steg.”

Men om det gäller mindre allvarliga former av misskötsel på arbetsplatsen, som att medarbetare kommer för sent, är otrevliga eller inte presterar? Vad kan man som chef göra då?

LÄS MER: 9 vanliga misstag vid svåra samtal

Georg Frick har tre tips:

1. Uppmärksamma. Om man inte uppmärksammar misskötsel kan det leda till att andra tar efter. Det är svårare att ändra ett beteende hos många, än hos en enskild person. Har fler tagit efter är det dessutom redan ett beteende som är accepterat och då blir det svårare att ändra i efterhand.

2. Samtala. Ha så kallade korrigerande samtal. Kritisera handlingen och konkretisera varför det skadar organisationen. Det är viktigt att inte klandra personen i sig eller hur de är. Syftet ska inte vara att bli av med medarbetaren utan se till att beteendet ska bli bättre. Upprepas misskötseln får man titta på om man kan placera om medarbetaren och i värsta fall säga upp personen, på grund av personliga skäl, om man inte kan komma till en lösning.

3. Dokumentera. Det är jätteviktigt att dokumentera de här stegen. Det vill säga att man har fört samtal och vilka åtgärder man gjort. Skulle det leda till en uppsägning ligger det på arbetsgivarens bord att bevisa att det finns skäl till den. Finns inte detta dokumenterat står istället ord mot ord om det går vidare i en rättslig process.

 

Relaterade artiklar

harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
spakad
Arbetsrätt

Handelsforskare: Större risk att dagens VD:ar får sparken

En VD sitter kortare tid på sin post idag än på 70-talet. Men vad beror det egentligen på? Chef har pratat med forskare som menar att det finns flera svar på frågan.
turordning
Arbetsrätt

Experten svarar: "Kan jag runda turordningsreglerna?”

Går det att som arbetsgivare att runda turordningsreglerna vid kompetensväxling? Chefs expert i arbetsrätt, Fredrik Dahl, svarar.
dahlbrott
Arbetsrätt

Experten: Nej, brottslighet inte alltid skäl till uppsägning

Det är inte så enkelt enligt Fredrik Dahl, Chefs expert i arbetsrätt.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare