the-police-609290_1280
Anders Lindström, vd för SL, dömdes till böter för att ha stulit en korthållare i Hongkong.

3 steg: Så hanterar du misskötsel som arbetsgivare

Ur arbetsrättslig synpunkt är det stor skillnad på om någon stjäl något på jobbet eller på sin fritid, menar Georg Frick. Han är expert på arbetsrätt och har gett ut flera böcker om hur chefer bör hantera misskötsel.

”Om man snor något från arbetsgivaren är det en mycket allvarlig händelse som är direkt förtroendeskadlig. Då bör det landa i ett avsked”, säger Georg Frick.

Skulle det däremot gälla en anställd som stjäl något utanför arbetet blir läget annorlunda.

”Då är det inte uppenbart att det innebär en arbetsrättslig åtgärd eftersom utgångspunkten är att  arbetsgivaren inte har något med vårt privata liv att göra. Man får istället titta på den händelsen och se om det skadar förtroendet i anställningen”, säger han.

Ett exempel är om en ekonomichef håller på med ekonomisk brottslig verksamhet utanför jobbet. Då är det uppenbart att händelsen skadar förtroendet i rollen som ekonomichef. Om det däremot är en fastighetsskötare som klipper gräset på ett företag är situationen annorlunda.

”Där har jag svårt att se att personen skulle skada företaget över huvudtaget. Det finns ofta en moralisk fråga i detta men att därifrån göra en arbetsrättslig åtgärd är ett ganska stort steg.”

Men om det gäller mindre allvarliga former av misskötsel på arbetsplatsen, som att medarbetare kommer för sent, är otrevliga eller inte presterar? Vad kan man som chef göra då?

LÄS MER: 9 vanliga misstag vid svåra samtal

Georg Frick har tre tips:

1. Uppmärksamma. Om man inte uppmärksammar misskötsel kan det leda till att andra tar efter. Det är svårare att ändra ett beteende hos många, än hos en enskild person. Har fler tagit efter är det dessutom redan ett beteende som är accepterat och då blir det svårare att ändra i efterhand.

2. Samtala. Ha så kallade korrigerande samtal. Kritisera handlingen och konkretisera varför det skadar organisationen. Det är viktigt att inte klandra personen i sig eller hur de är. Syftet ska inte vara att bli av med medarbetaren utan se till att beteendet ska bli bättre. Upprepas misskötseln får man titta på om man kan placera om medarbetaren och i värsta fall säga upp personen, på grund av personliga skäl, om man inte kan komma till en lösning.

3. Dokumentera. Det är jätteviktigt att dokumentera de här stegen. Det vill säga att man har fört samtal och vilka åtgärder man gjort. Skulle det leda till en uppsägning ligger det på arbetsgivarens bord att bevisa att det finns skäl till den. Finns inte detta dokumenterat står istället ord mot ord om det går vidare i en rättslig process.

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

missnojda
Arbetsmiljö

Undersökning: Svenska chefer minst nöjda med sitt jobb

Det är tuffa tider för svenska chefer. I alla fall om man ska tro en europeisk undersökning där låg arbetslöshet och kompetensbrist ställer hårda krav på beslutsfattare i Sverige.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

stophug
Arbetsmiljö

Dansk kommun: Förbjudet att kramas på jobbet

Vill du kramas på arbetstid bör du inte söka jobb inom den danska kommunen Hørsholm. Där är det sedan nyligen förbjudet att kramas – efter ett beslut av borgmästaren.
trumpen1-2
02:03 min
Arbetsrätt

3 råd när medarbetarens inlägg gränsar till rasism

Video + Text Chefs expert i arbetsrätt, Fredrik Dahl, ger råd för hur en chef ska agera när hen upptäcker att en medarbetare uttrycker sig olämpligt på nätet.
trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges åttondel

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till en åttondelsfinal i VM. Men matchen spelas klockan 16 på tisdag – vilket kan ställa till det för många.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

brachef
Arbetsmiljö

En bra chef – viktigaste skälet för att trivas på jobbet

Att bra ledarskap är viktigt för trivseln på jobbet slår en ny undersökning fast.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden