jobbstress
Foto Adobe Stock

Tips från coachen: 5 strategier när du drunknar i jobb

Höst, jobbtoppar, budgetarbete, bara två månader till jul och så en rejäl förkylning på det. Är det lite mycket nu? Du är inte ensam. Här är fem knep du kan pröva om du känner dig konstant överväldigad på jobbet.

Ökad komplexitet i arbetslivet är en av orsakerna till att alltfler känner sig otillräckliga på jobbet. Lägg därtill förväntningar från familj och vänner samt egna krav på sig själv och det blir lätt mer än hjärnan klarar av, skriver ledarskapsutvecklaren och coachen Rebecca Zucker, som jobbar med bland andra Amazon och Dropbox, i Harvard Business Review.

Chef har tidigare skrivit om signaler på för hög arbetsbelastning – och de kognitiva effekterna av att ständigt känna sig överväldigad som tas upp i artikeln liknar dessa: Glömska, förvirring, koncentrationssvårigheter eller sömnbrist på grund av att tankarna bara snurrar i huvudet.

Att söka professionell hjälp om det går för långt bör vara en självklarhet, men kanske är du inte redo att ta det steget? Zucker tipsar om fem strategier du själv kan testa om du känner dig konstant överväldigad:

jobbhalsohost

Läs också: 11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Hitta de största stressfaktorerna: Även om du inte kan slippa undan ansvaret kan det hjälpa att identifiera källan. Skulle det vara ett jobbrelaterat projekt kan du kanske beroende på dess karaktär avsluta det, bryta ner det i mindre beståndsdelar, omförhandla deadline eller be om mer resurser. Är det privatlivet kan det finnas liknande vägar att gå. Be släkt eller vänner om hjälp med avlastning eller satsa på att ta hjälp i form av hushållsnära tjänster.

Sätt gränser för din tid och arbetsbelastning: Bestäm dig för att lämna kontoret en viss tid varje dag. Säg nej till specifika typer av arbetsuppgifter, vik tid i din kalender åt det där viktiga projektet. Var mindre tillgänglig för dina medarbetare – lägg inte din tid på att lösa deras konflikter utan gör klart att du förväntar dig att de handskas med det på egen hand. Chefs expert på personlig effektivitet, Petra Brask, har massor med tips – ta del av dem här.

 

skogen

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

Utmana din perfektionism: Gör du något större än vad det är kan det leda till att du skjuter upp det och du blir, just det, överväldigad. Tänk istället att ”good enough” räcker gott och väl.

Delegera: Hur använder du din tid bäst? Håll inte fast vid gamla arbetsuppgifter för att du alltid sysslat med dem. Ett veckomöte som du är sammankallande till kanske någon annan kan hålla i? Se där – 52 timmar extra om året!

Utmana dina föreställningar: Lever du i tron att ett enda misstag stjälper hela din karriär? Det kan kännas så, men det är troligtvis inte sant. Om du kan identifiera dina föreställningar om sakernas tillstånd kan det hjälpa dig att komma ur gamla hjulspår, minska känslan av överväldigande och ge dig större handlingsfrihet.

stress-15

Läs också: Fler unga utbrända – det kan du göra som chef

seminarium-personlig-effektivitet-petra-brask
Seminarium 22 nov & 4 dec

Få mer gjort – utan att jobba mer

Succéseminariet Personlig effektivitet är tillbaka! Den omåttligt populära effektivitetsexperten Petra Brask hjälper dig att ta makten över din tid och ger dig verktygen för en mer strukturerad och energifylld vardag. Nu även i Göteborg!

Relaterade artiklar

energi1
Hälsa

Lista: 13 sätt att få ny energi

I nya boken Reload tipsar tankeläsaren, föreläsaren och författaren Henrik Fexeus och Chefs före detta chefredaktör Catharina Enblad om olika tekniker för återhämtning.

En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

Djupsömn skyddar hjärnan mot känslomässig stress.
Hälsa

Ny forskning: Sov gott – lindra din ångest

En sömnlös natt kan höja den känslomässiga stressnivån med så mycket som 30 procent. Samtidigt kan djupsömn mildra ångestsymtom. Det visar en ny amerikansk studie.
Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Kvinna med vitt hår som står i höstlöven
Hälsa

Optimism – skyddar mot stress och ger högre lön

En krockkudde mot stress. Finns det? Jo, faktiskt. Allt mer forskning visar att optimism spelar en avgörande roll för din förmåga att hantera effekterna av ditt höga tempo – och dessutom gör dig bättre på ditt jobb. 
En person med långt hår som står framför en mängd klockor
Hälsa

5 strategier – när allt bara är för mycket

Det är lätt att känna sig överväldigad när komplicerade uppgifter och olika åtaganden sköljer över en i ett aldrig sinande flöde. Såhär handskas du med känslan av att inte räcka till.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
underso%cc%88kningen-pensionen-till-webben-02
Hälsa

Chefer längtar till pensionen

En majoritet av cheferna i Chefs undersökning ser fram emot pensionen. Betydligt färre har konkreta planer kring hur och när de vill lämna arbetslivet. Det finns också oro över hälsa, ekonomi och sysslolöshet, men de flesta känner ändå tillförsikt.