jobbstress
Foto Adobe Stock

Tips från coachen: 5 strategier när du drunknar i jobb

Höst, jobbtoppar, budgetarbete, bara två månader till jul och så en rejäl förkylning på det. Är det lite mycket nu? Du är inte ensam. Här är fem knep du kan pröva om du känner dig konstant överväldigad på jobbet.

Ökad komplexitet i arbetslivet är en av orsakerna till att alltfler känner sig otillräckliga på jobbet. Lägg därtill förväntningar från familj och vänner samt egna krav på sig själv och det blir lätt mer än hjärnan klarar av, skriver ledarskapsutvecklaren och coachen Rebecca Zucker, som jobbar med bland andra Amazon och Dropbox, i Harvard Business Review.

Chef har tidigare skrivit om signaler på för hög arbetsbelastning – och de kognitiva effekterna av att ständigt känna sig överväldigad som tas upp i artikeln liknar dessa: Glömska, förvirring, koncentrationssvårigheter eller sömnbrist på grund av att tankarna bara snurrar i huvudet.

Att söka professionell hjälp om det går för långt bör vara en självklarhet, men kanske är du inte redo att ta det steget? Zucker tipsar om fem strategier du själv kan testa om du känner dig konstant överväldigad:

jobbhalsohost

Läs också: 11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Hitta de största stressfaktorerna: Även om du inte kan slippa undan ansvaret kan det hjälpa att identifiera källan. Skulle det vara ett jobbrelaterat projekt kan du kanske beroende på dess karaktär avsluta det, bryta ner det i mindre beståndsdelar, omförhandla deadline eller be om mer resurser. Är det privatlivet kan det finnas liknande vägar att gå. Be släkt eller vänner om hjälp med avlastning eller satsa på att ta hjälp i form av hushållsnära tjänster.

Sätt gränser för din tid och arbetsbelastning: Bestäm dig för att lämna kontoret en viss tid varje dag. Säg nej till specifika typer av arbetsuppgifter, vik tid i din kalender åt det där viktiga projektet. Var mindre tillgänglig för dina medarbetare – lägg inte din tid på att lösa deras konflikter utan gör klart att du förväntar dig att de handskas med det på egen hand. Chefs expert på personlig effektivitet, Petra Brask, har massor med tips – ta del av dem här.

 

skog

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

Utmana din perfektionism: Gör du något större än vad det är kan det leda till att du skjuter upp det och du blir, just det, överväldigad. Tänk istället att ”good enough” räcker gott och väl.

Delegera: Hur använder du din tid bäst? Håll inte fast vid gamla arbetsuppgifter för att du alltid sysslat med dem. Ett veckomöte som du är sammankallande till kanske någon annan kan hålla i? Se där – 52 timmar extra om året!

Utmana dina föreställningar: Lever du i tron att ett enda misstag stjälper hela din karriär? Det kan kännas så, men det är troligtvis inte sant. Om du kan identifiera dina föreställningar om sakernas tillstånd kan det hjälpa dig att komma ur gamla hjulspår, minska känslan av överväldigande och ge dig större handlingsfrihet.

stress-15

Läs också: Fler unga utbrända – det kan du göra som chef

seminarium-personlig-effektivitet-petra-brask
27 maj

Få mer gjort – utan att jobba mer

Effektivitetsexperten Petra Brask hjälper dig att ta makten över din tid och ger dig verktygen för en mer strukturerad och energifylld vardag.

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.