Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Tips från coachen: 5 strategier när du drunknar i jobb

Är det lite mycket nu? Du är inte ensam. Här är fem knep du kan pröva om du känner dig konstant överväldigad på jobbet.

Hälsa
Publicerad

Ökad komplexitet i arbetslivet är en av orsakerna till att alltfler känner sig otillräckliga på jobbet. Lägg därtill förväntningar från familj och vänner samt egna krav på sig själv och det blir lätt mer än hjärnan klarar av, skriver ledarskapsutvecklaren och coachen Rebecca Zucker, som jobbar med bland andra Amazon och Dropbox, i Harvard Business Review.

Chef har tidigare skrivit om signaler på för hög arbetsbelastning – och de kognitiva effekterna av att ständigt känna sig överväldigad som tas upp i artikeln liknar dessa: Glömska, förvirring, koncentrationssvårigheter eller sömnbrist på grund av att tankarna bara snurrar i huvudet.

Att söka professionell hjälp om det går för långt bör vara en självklarhet, men kanske är du inte redo att ta det steget? Zucker tipsar om fem strategier du själv kan testa om du känner dig konstant överväldigad:

1. Hitta de största stressfaktorerna: Även om du inte kan slippa undan ansvaret kan det hjälpa att identifiera källan. Skulle det vara ett jobbrelaterat projekt kan du kanske beroende på dess karaktär avsluta det, bryta ner det i mindre beståndsdelar, omförhandla deadline eller be om mer resurser. Är det privatlivet kan det finnas liknande vägar att gå. Be släkt eller vänner om hjälp med avlastning eller satsa på att ta hjälp i form av hushållsnära tjänster.

2. Sätt gränser för din tid och arbetsbelastning: Bestäm dig för att lämna kontoret en viss tid varje dag. Säg nej till specifika typer av arbetsuppgifter, vik tid i din kalender åt det där viktiga projektet. Var mindre tillgänglig för dina medarbetare – lägg inte din tid på att lösa deras konflikter utan gör klart att du förväntar dig att de handskas med det på egen hand. Chefs expert på personlig effektivitet, Petra Brask, har massor med tips – ta del av dem här.

 

3. Utmana din perfektionism: Gör du något större än vad det är kan det leda till att du skjuter upp det och du blir, just det, överväldigad. Tänk istället att ”good enough” räcker gott och väl.

4. Delegera: Hur använder du din tid bäst? Håll inte fast vid gamla arbetsuppgifter för att du alltid sysslat med dem. Ett veckomöte som du är sammankallande till kanske någon annan kan hålla i? Se där – 52 timmar extra om året!

5. Utmana dina föreställningar: Lever du i tron att ett enda misstag stjälper hela din karriär? Det kan kännas så, men det är troligtvis inte sant. Om du kan identifiera dina föreställningar om sakernas tillstånd kan det hjälpa dig att komma ur gamla hjulspår, minska känslan av överväldigande och ge dig större handlingsfrihet.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden