johan-4

Sveriges chefer: Vi är digitalt frustrerade!

Smarta digitala verktyg kan många gånger hjälpa dig och underlätta ditt chefsjobb. Samtidigt säger två tredjedelar av cheferna i Chefs undersökning att de är frustrerade,  ilskna eller irriterade över dåligt fungerande system.

Ny teknik kan vara underbar. Alla tjänster som flyttar in i mobilen, alla bekväma appar, allt tyngande pappersarbete som gått upp i rök tack vare smarta, automatiska system. Friheten i att kunna sitta hemma vid köksbordet och delta i jobbmöten, till och med på andra sidan jorden, via Skype. Sveriges chefer har aldrig varit mer digitala och uppkopplade än nu, och en kraftig majoritet anser att teknikutvecklingen underlättat jobbtillvaron i stort. Det visar Chefs undersökning.

Ännu befinner vi oss bara i början av den digitala revolutionen, som enligt experterna kommer att förändra arbets-livet och hela samhället radikalt. Stiftel-sen för Strategisk Forskning bedömer att vartannat svenskt jobb blir automatiserat inom 20 år.

En fjärdedel av cheferna i vår undersökning räknar mycket riktigt med personalminskningar på den egna arbetsplatsen, i takt med att robotar och artificiell intelligens tar över.  Men bara fem procent av cheferna tror att tekniken kommer att eliminera deras eget jobb. Nästan ingen är orolig.

”Chefsjobben kommer att finnas kvar, men se helt annorlunda ut. Det behövs ju någon som hanterar alla komplicerade system, som styr över både människor och robotar”, instämmer Lena Abrahamsson, professor i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet.

Trots en övervägande teknikoptimism, finns det åtskilligt som skaver i mötet mellan cheferna och arbetsvardagens alla skärmar och digitala system. Man skulle kunna kalla det systemtrötthet.

Två tredjedelar känner ilska, frustration eller irritation över dåligt fungerande digital teknik åtminstone någon gång per månad. En bild som går stick i stäv med löftena om hur enkelt, snabbt och lätt-jobbat allt skulle bli i den digitala eran. En övertro på teknik som lösning på djupt liggande mänskliga problem som stress, dålig kommunikation och otydliga roller tycks ställa till det i mötet med användarna.

”It-strul är en arbetsmiljöfråga mer än något annat. Stress med en leverans kan man leva med, men när datorn mitt i det stressiga helt plötsligt inte fungerar kan det få människor att bryta ihop”, vittnar en av cheferna i vår undersökning.

Undersökningen

Hur ofta drabbas du av IT-strul som försvårar ditt arbete?

33% Någon gång per vecka

33% Någon gång per månad

26% Mer sällan

7% Dagligen

1% Aldrig

Hur fungerar tekniken på din arbetsplats?

68% Ganska bra

16% Ganska dåligt

14% Mycket bra

3% Mycket dåligt

1% Vet ej

Fakta om undersökningen: 

 1 283 personer svarade på undersökningen. 34 procent är chefer på lednings- eller stabsnivå, 38 är procent mellanchefer och 17 procent är gruppchefer. 55 procent är kvinnor och 44 procent män (en procent vill inte ange kön).

Läs också: Så mycket sex har svenska chefer

”Det är alldeles för många system att jobba i för oss högt upp i organisationen. Man ska memorera mängder av lösenord, komma ihåg hur varje system fungerar så att de levererar rätt data. Något som kan ta för lång tid, i förhållande till resultatet man får ut. It-systemen är inte färdigtänkta eller anpassade till en så komplex verksamhet som hälso- och sjukvård”, säger en annan chef.

Även om en stor majoritet anser att tekniken på jobbet fungerar bra, är den andra sidan av myntet att en femtedel av cheferna i det genomdigitaliserade Sverige upplever så mycket krångel att de svarar ”ganska dåligt” eller rent av ”mycket dåligt” när det kommer till funktionalitet. Sju procent av cheferna drabbas av it-strul varje dag.

Jonas Söderström, expert på digital arbetsmiljö och författare till boken Jävla skitsystem, menar att it-krånglet kan vara ännu större än vad undersökningen visar, och vad cheferna själva inser:

”När människor svarar på frågor om it-strul, tenderar de att underskatta den verkliga omfattningen av problemen. Vad man ofta inte tänker på, är att system som fungerar borde kunna funka ännu bättre. Men riktigt hur är svårt att fånga, och sätta sig in i.”

Läs också: Var tredje chef kan inte hantera sextrakasserier

Relaterade artiklar

lager
Verksamhetsutveckling

Därför bör du satsa på ”upskill och reskill”

Var tredje chef har inte avsatt tid för sina medarbetares kompetensutveckling, visar Chefs undersökning. Samtidigt tycker World Economic Forum att alla bör ägna 101 dagar åt kompetensutveckling fram till 2022. Experten Pär Lagers råd: Lämna tänket om det livslånga lärandet och satsa på upskill och reskill.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

itsthemanager_content
Chefboken

Gallups nycklar till ökat engagemang

Ledare och organisationer har misslyckats med att maximera människors potential och möta nya behov hos arbetskraften. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson It's the manager – resultatet av en omfattande studie från Gallup. 
Surikat
Verksamhetsutveckling

5 saker ledare gör – som kväver innovation

Visste du att ditt omedvetna chefsbeteende kan kväsa innovationslusten? Lär dig hur du inte ska göra. 
natalieturner
Verksamhetsutveckling

Innovationsgurun: Så tar du idéerna i mål

Hur får man innovation att bli en del av företagets dna? Innovationsgurun Natalie Turners svar är metoden The 6 I’s. ”Man måste alltid börja med syftet,” säger hon.

Charlotte WWeibe, HR-direktör på TUI, och roboten Pepper.
Kommunikation

Här lär sig alla AI – och roboten Pepper hjälper till 

Resebolaget TUI går på offensiven digitalt, och en av satsningarna är att alla ska lära sig AI, oavsett vad man jobbar med. 
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen, och Anna Wikland, Sverigechef på Google.
Beslutsfattande

Ny studie: Digital oro hos 3 av 4 svenska chefer

Svenska chefer halkar efter med sin digitala kompetens i förhållande till hur snabbt arbetsmarknaden förändras.