johan-4

Sveriges chefer: Vi är digitalt frustrerade!

Smarta digitala verktyg kan många gånger hjälpa dig och underlätta ditt chefsjobb. Samtidigt säger två tredjedelar av cheferna i Chefs undersökning att de är frustrerade,  ilskna eller irriterade över dåligt fungerande system.

Ny teknik kan vara underbar. Alla tjänster som flyttar in i mobilen, alla bekväma appar, allt tyngande pappersarbete som gått upp i rök tack vare smarta, automatiska system. Friheten i att kunna sitta hemma vid köksbordet och delta i jobbmöten, till och med på andra sidan jorden, via Skype. Sveriges chefer har aldrig varit mer digitala och uppkopplade än nu, och en kraftig majoritet anser att teknikutvecklingen underlättat jobbtillvaron i stort. Det visar Chefs undersökning.

Ännu befinner vi oss bara i början av den digitala revolutionen, som enligt experterna kommer att förändra arbets-livet och hela samhället radikalt. Stiftel-sen för Strategisk Forskning bedömer att vartannat svenskt jobb blir automatiserat inom 20 år.

En fjärdedel av cheferna i vår undersökning räknar mycket riktigt med personalminskningar på den egna arbetsplatsen, i takt med att robotar och artificiell intelligens tar över.  Men bara fem procent av cheferna tror att tekniken kommer att eliminera deras eget jobb. Nästan ingen är orolig.

”Chefsjobben kommer att finnas kvar, men se helt annorlunda ut. Det behövs ju någon som hanterar alla komplicerade system, som styr över både människor och robotar”, instämmer Lena Abrahamsson, professor i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet.

Trots en övervägande teknikoptimism, finns det åtskilligt som skaver i mötet mellan cheferna och arbetsvardagens alla skärmar och digitala system. Man skulle kunna kalla det systemtrötthet.

Två tredjedelar känner ilska, frustration eller irritation över dåligt fungerande digital teknik åtminstone någon gång per månad. En bild som går stick i stäv med löftena om hur enkelt, snabbt och lätt-jobbat allt skulle bli i den digitala eran. En övertro på teknik som lösning på djupt liggande mänskliga problem som stress, dålig kommunikation och otydliga roller tycks ställa till det i mötet med användarna.

”It-strul är en arbetsmiljöfråga mer än något annat. Stress med en leverans kan man leva med, men när datorn mitt i det stressiga helt plötsligt inte fungerar kan det få människor att bryta ihop”, vittnar en av cheferna i vår undersökning.

Undersökningen

Hur ofta drabbas du av IT-strul som försvårar ditt arbete?

33% Någon gång per vecka

33% Någon gång per månad

26% Mer sällan

7% Dagligen

1% Aldrig

Hur fungerar tekniken på din arbetsplats?

68% Ganska bra

16% Ganska dåligt

14% Mycket bra

3% Mycket dåligt

1% Vet ej

Fakta om undersökningen: 

 1 283 personer svarade på undersökningen. 34 procent är chefer på lednings- eller stabsnivå, 38 är procent mellanchefer och 17 procent är gruppchefer. 55 procent är kvinnor och 44 procent män (en procent vill inte ange kön).

Läs också: Så mycket sex har svenska chefer

”Det är alldeles för många system att jobba i för oss högt upp i organisationen. Man ska memorera mängder av lösenord, komma ihåg hur varje system fungerar så att de levererar rätt data. Något som kan ta för lång tid, i förhållande till resultatet man får ut. It-systemen är inte färdigtänkta eller anpassade till en så komplex verksamhet som hälso- och sjukvård”, säger en annan chef.

Även om en stor majoritet anser att tekniken på jobbet fungerar bra, är den andra sidan av myntet att en femtedel av cheferna i det genomdigitaliserade Sverige upplever så mycket krångel att de svarar ”ganska dåligt” eller rent av ”mycket dåligt” när det kommer till funktionalitet. Sju procent av cheferna drabbas av it-strul varje dag.

Jonas Söderström, expert på digital arbetsmiljö och författare till boken Jävla skitsystem, menar att it-krånglet kan vara ännu större än vad undersökningen visar, och vad cheferna själva inser:

”När människor svarar på frågor om it-strul, tenderar de att underskatta den verkliga omfattningen av problemen. Vad man ofta inte tänker på, är att system som fungerar borde kunna funka ännu bättre. Men riktigt hur är svårt att fånga, och sätta sig in i.”

Läs också: Var tredje chef kan inte hantera sextrakasserier

Relaterade artiklar

ungaskador
Arbetsmiljö

Allt fler unga skadar sig på jobbet: ”Allvarligt”

Antalet unga under 25 år som skadar sig på jobbet ökar kraftigt. Det visar nya siffror från Arbetsmiljöverket – som oroas av utvecklingen.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
utsedd
Karriär

Utsedd: Sveriges bästa arbetsgivare 2019

Varje år delar Randstad ut pris till årets mest attraktiva arbetsgivare. Genom att intervjua 6200 svenskar har man nu ett svar – och det är inte Ikea.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
axfoodlouise
Teamutveckling

Matjätten ökade mångfalden – med hjälp av algoritmer

Från högar av ansökningar i butikerna till centraliserad rekrytering med algo­ritmer.

inflytande
Arbetsmiljö

Undersökning: Så stort inflytande har kollegerna – i våra liv

Känns det som att jobbet styr ditt liv? En undersökning visar nu att bara familj och vänner har större inflytande än kollegerna.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

utanfor
Teamutveckling

Rädd att lämna någon på jobbet utanför – inför ”schysstombud”

Syften med den gemensamma AW:n är att få ihop gruppen – men risken är ändå stor att någon medarbetare känner sig utanför. Därför inför mediebyrån Oh My en ny roll på företaget: Ett ”schysstombud”.