Svante Axelsson: ”Vi måste förstå att vi kan bli fossilfria i Sverige”

Sverige klarar omställningen till ett fossilfritt samhälle. Nu måste vi bara få in i våra huvuden att det är möjligt och för detta spelar chefen en viktig roll. Det menar Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Hållbarhet
Text: Redaktionen
Publicerad

Det är lätt att bli handlingsförlamad när man tänker på klimatförändringarna. Men efter att ha pratat med Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, börjar en känsla av hopp spira inombords. Svante Axelsson är i alla fall övertygad om att Sverige klarar att bli klimatneutralt fram till 2045, det år som riksdagen beslutat att Sveriges klimatpåverkan ska vara noll.

”Sverige har otroligt goda möjligheter att bli ett föregångsland för resten av världen, säger han. Mitt jobb handlar nu om att springa som en jojo mellan näringslivet och ministrarna för att undanröja hinder och snabba på omställningen, inte för att få dem att förstå att den är viktig. Det vet de redan.”

Enligt Svante Axelsson sitter den stora bromsklossen för ett fossilfritt samhälle i våra huvuden.

”Jag menar att det är en psykologisk fajt nu. Den tekniska är nästan över. Vi vet hur vi ska göra för att bli fossilfria. Det finns datum för när olika branscher ska nolla sina utsläpp. Men i dag råder en större kunskap om klimatkrisens hot än om möjligheterna att komma tillrätta med den. Och vet man inte möjligheterna blir man rädd. Det är som att vi människor inte riktigt litar på att det går. Det finns mycket psykologisk rädsla i förändring. Då krävs det ledarskap och tydlighet.”

Och då krävs det av mig som chef att jag ser möjligheterna?

”Just det. Det finns material både för den goda och för den dåliga berättelsen, hela tiden. Som ledare måste man fundera på hur man balanserar det där, för den dåliga berättelsen syns ofta mer i media än vad den goda gör.”

Svante Axelsson, agronom i grunden, var tidigare generalsekreterare i Naturskyddsföreningen. Även då försökte han visa på möjligheterna snarare än hoten. För fem år sedan gav han ut boken Vår tid är nu: Tio hoppfulla perspektiv på klimatkrisen och i februari belönades han med Miljöpriset 2019 som delas ut av Sveriges Ingenjörer, för sin ”förmåga att väcka entusiasm och engagemang för miljöfrågorna”. Men är den positiva attityden på riktigt eller bara ett sätt att sockra en besk medicin?

”Den är på riktigt. Jag är positiv som person och min framtidstro bygger på att vi löst andra problem tidigare. Men jag är inte överoptimistisk, jag ser att läget ser svårt ut för världen. Ändå kan jag säga att Sverige har väldigt goda möjligheter att fixa det här.    

Flyget är den svåraste utmaningen, enligt Svante Axelsson. I sin färdplan för ett fossilfritt Sverige har den svenska flygnäringen satt upp målet att inrikesflyget ska vara fossilfritt år 2030 och att alla flygplan som startar från svenska flygplatser ska vara fossilfria 2045.

”Det kommer att vara en stor utmaning innan det är klart. Vi kommer att få se en blandning av elflyg, hybridplan och bränslebyten. Det kommer att lösa sig, men man ska inte tro att det går av sig själv och resorna blir sannolikt dyrare. Det krävs tuffa politiska krav och tuffa krav från kunderna. Jag tycker ändå att flyget har vaknat upp de sista tre åren och på allvar planerar för en fossilfri framtid.”

FAKTA: Sverige, ett fossilfritt föregångsland

Fossilfritt Sverige startades som ett initiativ av den svenska regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Fossilfritt Sverige fungerar som en brygga mellan politikerna och näringslivet så att arbetet håller det tempo som krävs.

Behöver svenska chefer sluta flyga i jobbet?

”Som ledare bör du signalera att du tar tåget så ofta du bara kan. Men vi har alla olika livsförutsättningar och vi kan inte moralisera över den som gör andra val. Det är utsläppen totalt sett som man ska fokusera på, inte bara på olika aktiviteter. Däremot behöver varje företag seriöst se över sin mötespolicy för att få ner utsläppen från alla transportslagen.”

Samtidigt som det händer en massa bra saker för klimatet byggs det en motorvägstunnel utanför Stockholm och Arlanda flygplats ska byggas ut. Liknande infrastruktursatsningar pågår över hela världen. Har inte vi enstaka chefer och individer oddsen emot oss när allt detta pågår över våra huvuden?

”I en övergångstid tror jag att vi kommer att leva med dubbla signaler. -Vi kommer att investera fel och rätt samtidigt. Externa köpcentra var populära för ett antal år sedan och renderande mycket trafik och nu försvinner dessa köpcentra för att de inte är lönsamma. Vad gäller Arlanda är frågan om man lägger ner flygplatser som Bromma och Västerås i kombination med att Arlanda växer. Är Arlandautbyggnaden också ett sätt att få biodrivmedel på alla flygplan i Sverige? Sådana faktorer spelar in när man ska avgöra om utbyggnaden av Arlanda är ett steg åt fel håll eller rätt håll. Det viktiga är att de nya investeringarna bidrar till att utsläppen från flyget minskar. Gammelhjärnan går parallellt med det moderna tänkandet och vi är inte så helgjutna att vi klarar att göra allt rätt på en gång. Men tiden är knapp så det finns mindre utrymmen för felsteg.”

FAKTA: Svante Axelsson

Ålder: 62 år.

Familj: Fru och tre barn, 13, 16 och 18 år.

Bor: I radhus i Uppsala som värms med fjärrvärme och solceller.

Gör: Nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

Har chefer ett ansvar att ifrågasätta den egna verksamheten?

”Ja, absolut. En chef som inte har en egen kompass är en dålig chef, tycker jag. Det måste finnas en människa bakom chefen och en moral och en värdegrund som den människan står för. Kanske behöver jag inse att företaget jag jobbar för har enorma problem, och just därför jobbar jag kvar, för att vara med och förändra så att företaget finns även i framtiden.”

Hur ska en chef tänka när det gäller upphandlingar och inköp för att vara klimatsmart?

”Jag tycker man ska ha som huvudregel att alla upphandlingar ska vara fossilfria. Varje gång man köper något ska man fråga sig: är detta fossilfritt? Om inte produkten kan vara fossilfri, kanske transporten av den kan vara det. Det finns mycket kraft i att fler och fler kräver fossilfrihet, för då gynnar man de företag som har lösningarna. Annat man kan göra är att uppdatera datorerna i stället för att köpa nya, att man byter ut mjukvaran men behåller skalet. Om man ska byta ut kontorsmöblerna kan man välja second hand, det signalerar att företaget är modernt och tänker långsiktigt.”

Du har en vision om att Sverige ska bli en permanent världsutställning för ett fossilfritt Sverige. Hur menar du?

”Det räcker inte att nolla utsläppen i Sverige, vi måste göra det med gott humör, annars kommer ingen att vilja följa efter. Vi kan visa att det både går att leva fossilfritt och få ett bättre liv. Eftersom vi ligger så långt i framkant har jag en idé om att vi ska göra Sverige till ett showroom för fossilfria lösningar och produkter. Våra smarta tekniska lösningar som vi utvecklar bör snabbt gå på export. Kineser och indier ska vilja åka till oss och beställa dessa lösningar och produkter. Att klimatsmart teknik snabbt kan spridas i världen är en chans som vi inte får missa. Tack vare Greta Thunberg är Sverige mer i fokus än någonsin på detta område.” 

Av: Lotta Byqvist

Chefer – kliv fram i klimatfrågan!

Chefer är de som kan göra allra störst skillnad. Våra beslut påverkar. Vi kan driva förändring både som individer och i våra roller. Men vi har inte gjort det och nu kräver ungdomar över hela världen att vi går från ord till handling. Men hur gör man då?

Här på vår klimatsajt får du verktygen: ✔️ Checklista för att kartlägga er miljöpåverkan ✔️De 5 stegen för att bli en klimatsmart chef ✔️Experternas bästa råd ✔️Inspiration

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden