joker

Stoppa fusk – ge medarbetare förmåner

Frågan är inte om vi fuskar – utan när. Det menar forskare vid Kellogg School of Management som har undersökt när vi är som mest benägna att tumma på reglerna och ta med oss lite kontorsmaterial hem eller säga att vi jobbade mer än vi gjorde.

De gjorde fyra olika studier som alla visade att vi fuskar mer när vi är i sluttampen av ett projekt eller ett uppdrag. I en av studierna skulle deltagarna skriva flera uppsatser, de fick betalt per minut och rapporterade själva in tiden de hade arbetat.

Vad deltagarna inte visste var att tiden de la ner på uppsatserna i själva verket loggades och forskarna kunde därför se hur mycket tid de egentligen la på sina uppsatser – och att de flesta valde att fuska på sin sista uppsats.

Orsakerna till att vi fuskar i slutet av ett arbete eller projekt är flera. Det kan dels bero på att eventuella konsekvenser av en oetisk gärning blir mindre för en person som inte kommer att komma tillbaka till arbetet och att vissa inte ser fusket som en oetisk handling eftersom de anser att det är en välförtjänt bonus för sitt arbete.

MER FORSKNING: Därför är småprat toppen för produktiviteten

Men det är inte de främsta anledningarna till att vi fuskar när slutet närmar sig enligt forskarna. Deras studier pekar istället på att vi gör det för att det är vår sista chans att göra det och att vi är rädda att vi kommer att ångra oss om vi inte tar den.

Så hur kan man som chef förhindra att medarbetare fuskar?

Ge dem förmåner, som att korta arbetstiden under sista tiden på jobbet, menar J. Keith Murnighan, en av forskarna bakom studien. Speciellt när det gäller vikarier eller deltidsanställda som inte kommer att komma tillbaka till företaget.

”När du ger medarbetare en liten bonus är de mindre benägna att försöka ta en bonus på egen hand på vägen ut”, säger han.

Det handlar alltså inte om att misstänka medarbetare för att vara omoraliska utan att göra det lättare för dem att vara etiska poängterar han.

”Om det var något vi lärde oss av finanskrisen, var det att folk inte kommer att lägga band på sig när frestelsen att fuska är hög, och det är den ju i situationer när vi slutar”, säger J. Keith Murnighan.

MER FORSKNING: 

Därför är småprat toppen för produktiviteten

Dåligt humör smittar som snuva

Läs artikeln i Kellogg School of Management

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.