joker

Stoppa fusk – ge medarbetare förmåner

Frågan är inte om vi fuskar – utan när. Det menar forskare vid Kellogg School of Management som har undersökt när vi är som mest benägna att tumma på reglerna och ta med oss lite kontorsmaterial hem eller säga att vi jobbade mer än vi gjorde.

De gjorde fyra olika studier som alla visade att vi fuskar mer när vi är i sluttampen av ett projekt eller ett uppdrag. I en av studierna skulle deltagarna skriva flera uppsatser, de fick betalt per minut och rapporterade själva in tiden de hade arbetat.

Vad deltagarna inte visste var att tiden de la ner på uppsatserna i själva verket loggades och forskarna kunde därför se hur mycket tid de egentligen la på sina uppsatser – och att de flesta valde att fuska på sin sista uppsats.

Orsakerna till att vi fuskar i slutet av ett arbete eller projekt är flera. Det kan dels bero på att eventuella konsekvenser av en oetisk gärning blir mindre för en person som inte kommer att komma tillbaka till arbetet och att vissa inte ser fusket som en oetisk handling eftersom de anser att det är en välförtjänt bonus för sitt arbete.

MER FORSKNING: Därför är småprat toppen för produktiviteten

Men det är inte de främsta anledningarna till att vi fuskar när slutet närmar sig enligt forskarna. Deras studier pekar istället på att vi gör det för att det är vår sista chans att göra det och att vi är rädda att vi kommer att ångra oss om vi inte tar den.

Så hur kan man som chef förhindra att medarbetare fuskar?

Ge dem förmåner, som att korta arbetstiden under sista tiden på jobbet, menar J. Keith Murnighan, en av forskarna bakom studien. Speciellt när det gäller vikarier eller deltidsanställda som inte kommer att komma tillbaka till företaget.

”När du ger medarbetare en liten bonus är de mindre benägna att försöka ta en bonus på egen hand på vägen ut”, säger han.

Det handlar alltså inte om att misstänka medarbetare för att vara omoraliska utan att göra det lättare för dem att vara etiska poängterar han.

”Om det var något vi lärde oss av finanskrisen, var det att folk inte kommer att lägga band på sig när frestelsen att fuska är hög, och det är den ju i situationer när vi slutar”, säger J. Keith Murnighan.

MER FORSKNING: 

Därför är småprat toppen för produktiviteten

Dåligt humör smittar som snuva

Läs artikeln i Kellogg School of Management

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.