Smoothie-gurun: Världens bästa jobbfråga

Hans tankar kring ledarskap liknar ingen annans. Men så har Richard Reed skapat en världssuccé som Coca-Cola köpte. En av nycklarna är den mycket speciella jobbfråga som han ställer vid nyrekryteringar.

Rekrytering
Publicerad
”Jag tror att alla chefer på företag och organisationer behöver fundera på meningen med tillvaron; varför vi är där vi är.”/Richard Reeds.

Rädsla. Feedback. Rekrytering. Richard Reeds tankar om ledarskap är konkreta, oortodoxa och sträcker sig från det enskilda medarbetarsamtalet till övergripande finansiella mål.

”Jag tror att alla chefer på företag och organisationer behöver fundera på meningen med tillvaron; varför vi är där vi är. Ta vår egen ekonomiavdelning som exempel. Tidigare var deras uppgift att hantera fakturor, leverera färska siffror, ställa upp excelark. Men för att de ska kunna fatta bättre beslut tog vi tag i vad som driver dem, vad som motiverar deras existens.

Numera är de en slags interna konsulter som hjälper alla team i hela organisationen att lyfta sig. De har fått en helt annan ställning internt och deras motivation har gått upp dramatiskt”, säger Richard Reed.

Den korta historien om hur Richard Reed skapade sitt bolag Innocent är att han tillsammans med ett par vänner på universitetet testade att sälja sin egen smoothie på en musikfestival. Besökarna fick rösta på om de skulle skippa sina traditionella karriärer och börja göra smoothies. Beskedet var tydligt JA och bolaget Innocent startades. Tio år senare såldes bolaget till Coca-Cola och i dag äger grundarna en minoritetspost men är kvar som chefer i bolaget.

”Jag har tagit delar av mitt entreprenörskap in i ledarskapet. Som att inte vara rädd för rädsla. Rädsla kommer du alltid att känna men det är aldrig en bra domare över hur du ska göra. Det är ett falskt vittne”, säger han.

”Det gäller inte minst i medarbetarsamtalen där vi förespråkar motighet i konversationerna. Kom över rädslan och ångesten för att säga saker som är obekväma och var tydlig”, säger Richard Reed.

Ett konkret exempel är den så kallade ”realtidsfeedback” som tillämpas i företaget.

”Om en medarbetare gör något som är värt beröm eller inte är bra genomfört måste detta kommuniceras redan samma dag. Det kallar vi för realtidsfeedback. Feedback behöver ges omedelbart. Har du inte den tiden, lägg in den tiden. Man kan tycka att dagen efter räcker och visst, det är ok men samma dag är bättre”, säger Richard Reed.

Ett annat konkret exempel på hur entreprenörsandan präglar ledarskapet är rekryteringen där han förutom tester, intervjuer och referenser också har sin favoritfråga som testar deras tankemönster och ger en indikation på kreativitet i kandidatens problemlösning:

”Frågan är tvådelad. Först vill jag att du uppskattar hur stora intäkterna är för din lokala biograf. Sedan säger vi att du fått nycklarna till bion och ska maximera intäkterna under 24 timmar. Vad skulle du göra?”, säger Richard Reed.

”Den här frågan är helt otrolig. Jag har sett människor med imponerande cv:n som inte kunde tänka här. Och tvärtom”, säger han.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden