hotline

Skanska: ”Hotline gör det lättare att slå larm”

Offer för sexuella trakasserier låter ofta bli att anmäla det. På byggkoncernen Skanska finns en hotline där anställda anonymt kan berätta om händelser. ”Vi tror det har minskat mörkertalet”, säger Anna Wenner, hr-direktör Skanska Sverige.

Skanskas hotline instiftades för ungefär tio år sedan, kalkerad på koncernens globala uppförandekod för anställda. Allt som bryter mot koden – från sexuella trakasserier till affärsetiska tveksamheter – går att anmäla anonymt, via telefon eller en säker webbplats.

”Över tid har vi sett en ökning av antalet fall av sexuella trakasserier, men det tror vi beror på att det är minskat mörkertal. De fall som kommer upp ser vi som en ökad öppenhet och det förhåller vi oss till som något bra,” säger Anna Wenner.

Telefonlinjen drivs av en tredje part för att anmälaren ska kunna vara helt anonym. Det man anmäler blir ett ärendenummer som sköts via Skanska AB.

”Gäller ärendet till exempel Skanska Sverige får vi en notifikation om det och blir ansvariga för att utreda, baserat på de uppgifter vi har.”

Handlar det om en anonym anmälan kan det innebära extra hänsyn i en utredning. Vem man frågar först, och i vilken takt och ordning utredningen sker är viktigt när det gäller att hålla ärendet konfidentiellt.

Nyanställda på Skanska får alltid gå igenom en två dagar lång introduktion, där uppförandekoden presenteras, liksom information om hur man kan anmäla händelser.

”Men det ska sägas att vi ser vår hotline som den sista utposten. Helst vill vi att ett ärende som rör sexuella trakasserier ska gå chefsvägen. Ju mer som kan det, desto större känsla kring transparens blir det.”

Läs också: Botkyrkabyggen införde "kramförbud" – fick stopp på sextrakasserier

Varför då ens upprätta ett sådant anmälningssystem? Anna Wenner tror att det måste finnas flera vägar – ”en livlina” – och därför behövs även sådana verktyg. Skanskas hotline kan användas av alla som kommer i kontakt med bolaget, även anhöriga och leverantörer.

”Det är ju sällan vi dominerar, sett till antal anställda, på ett av våra projekt, men det är vi som är ansvariga för arbetsplatsen och därför är det våra regler som gäller. Ju fler leverantörsled, desto större utmaning,” säger Anna Wenner.

Förutom introduktionen jobbar koncernen regelbundet förebyggande mot sexuella trakasserier genom till exempel workshops på olika nivåer, som ska leda till en kulturförändring på sikt och även ge chefer stöd i hanteringen. Handlingsplaner för alla regioner blir obligatoriskt nästa år. Dessutom finns ett slags app med diskussionsämnen i form av dilemman som chefer kan ta med sig in i gruppmöte eller kundträffar. Det kan till exempel handla om klotter av rasistisk eller sexuell karaktär på en byggarbetsplats och hur man undviker eller bemöter det.

”Allt syftar till att bygga en kultur där inte bara möjliga offer ska känna sig trygga. När den som står bredvid steppar fram har vi kommit en bra bit på vägen. Det är dit vi vill komma, att vi värnar om varandra.”

Läs också: Chefs specialsajt #metoo för guider, goda exempel och verktyg

Relaterade artiklar

distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.
byggchefer1800
Arbetsmiljö

Machokultur och härskartekniker problem för byggcheferna

Machokulturen är fortfarande ett problem för chefer inom samhällsbyggnad, visar en undersökning från Byggcheferna. Hela 74 procent av kvinnorna anser att härskartekniker förekommer på arbetet.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
ledarskapiforandring1800
Arbetsmiljö

Så blir din chefsvardag – efter coronakrisen

Sannolikheten är stor att pandemin för alltid kommer att omdefiniera synen på vad ett gott ledarskap är. Chefs Fredrik Kullberg listar tre exempel på hur.