Skanska: ”Hotline gör det lättare att slå larm”
Offer för sexuella trakasserier låter ofta bli att anmäla det. På byggkoncernen Skanska finns en hotline där anställda anonymt kan berätta om händelser. ”Vi tror det har minskat mörkertalet”, säger Anna Wenner, hr-direktör Skanska Sverige.
Skanskas hotline instiftades för ungefär tio år sedan, kalkerad på koncernens globala uppförandekod för anställda. Allt som bryter mot koden – från sexuella trakasserier till affärsetiska tveksamheter – går att anmäla anonymt, via telefon eller en säker webbplats.
”Över tid har vi sett en ökning av antalet fall av sexuella trakasserier, men det tror vi beror på att det är minskat mörkertal. De fall som kommer upp ser vi som en ökad öppenhet och det förhåller vi oss till som något bra,” säger Anna Wenner.
Telefonlinjen drivs av en tredje part för att anmälaren ska kunna vara helt anonym. Det man anmäler blir ett ärendenummer som sköts via Skanska AB.
”Gäller ärendet till exempel Skanska Sverige får vi en notifikation om det och blir ansvariga för att utreda, baserat på de uppgifter vi har.”