Så slutar du skjuta upp tråkiga uppgifter

Skjuter du upp tråkiga uppgifter, blir stressad, försenad och får dåligt samvete? Nu kan du få hjälp att bryta mönstret.

Hälsa
Text: Redaktionen
Publicerad

FRÅGA:

”Som mellanchef har jag uppgifter som känns mindre roliga. Lustfyllda uppgifter sätter jag ivrigt igång med, och jag är nästan alltid färdig i tid. När det gäller de tråkiga sysslorna är det tvärtom. På grund av att jag skjuter upp jobb slösar jag bort en hel del tid, vilket innebär att andra får vänta på mig, plus att jag skäms och känner mig lat.

Jag inbillar mig inte att jag helt plötsligt kommer att börja älska alla arbetsuppgifter. Men finns det något jag kan göra för att minska mitt uppskjutande och se till att även de tråkiga uppgifterna blir gjorda i tid?”

/Renée

Experten svarar:

”Att medvetet välja att fördröja viktiga arbetsuppgifter trots vetskapen om att det leder till negativa konsekvenser kallas för prokrastinering.

Vanliga bieffekter är just som du beskriver skuldkänslor, skam och upplevelsen av att känna sig lat och inte förmå sig att komma till skott. Uppgifter som är vagt formulerade med för stora mål och låg struktur ökar risken för prokrastinering.

Tydliga och tidsatta delmål samt tydlig struktur underlättar att ta sig an uppgiften då den blir lättare att visualisera och upplevs som mer hanterbar.

Här kan man behöva ta hjälp av andra med att sätta upp struktur och delmål. Jag kan varmt rekommendera en bok som heter Dansa på deadline av Alexander Rozental och Lina Wennersten.

Det är en vetenskapligt baserad självhjälpsbok som beskriver prokrastinering på ett väldigt bra sätt och innehåller övningar i hur man kan hantera det.

Det finns även en gratis webbkurs via Psykologifabrikens hemsida som kan vara värd att titta närmare på.”

/Nishteman Hosseini, Leg psykolog, organisationskonsult

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden