Så slopade Telia 80 procent av jobbresorna: ”Slutat slentrianresa”

Telia slopade 80 procent av tjänsteresorna – och minskade kostnader och koldioxidutsläpp lika mycket. ”Många tycker det är skönt att slippa slentrianresandet”, säger hållbarhetschefen Anna Augustson.

Hållbarhet
Publicerad
Anna Augustsson

Att arbetsresor hör till de största klimatbovarna inom tjänstesektorn är ingen hemlighet. Exempelvis svarar långa flygresor för en fjärdedel av utsläppen från Sveriges mindre myndigheter, enligt en kartläggning från Naturvårdsverket.

På Telia har man sedan 2001 jobbat målmedvetet för att dra ner på resorna, och därmed miljöbelastningen och utsläppen av växthusgaser. Något man också lyckats med – sedan satsningen inleddes har telekomjätten lyckats banta tjänsteresandet med 80 procent, vilket inneburit att koldioxidutsläppen gått ner med ungefär lika mycket. Liksom resekostnaderna, en besparing på cirka 240 miljoner kronor årligen.

”Vi jobbar internationellt och våra medarbetare kommer alltid att behöva resa för att träffa andra människor ansikte mot ansikte. Samtidigt visar den kulturförändring vi genomfört att ett förändrat mötesbeteende är fullt möjligt, med kraftigt minskat resande som följd”, säger Telias hållbarhetschef Anna Augustson som arbetat på företaget sedan millennieskiftet och kunnat följa utvecklingen på nära håll.

Investeringar i modern teknik och fokusering på mötet snarare än själva resan har varit nyckelfaktorer i förändringsarbetet, förklarar hon. Den som sammankallar till ett möte måste enligt Telias mötespolicy allra först ta ställning till om det kan hållas virtuellt, vilket inneburit att mötesverktyg som telefon, video och Skype fått en allt större funktion.

”Genom åren har vi också haft behov av kostnadsneddragningar som i sig inneburit restriktioner kring resandet. Sammantaget har medarbetarna vant sig vid ett förändrat resebeteende. Slentrianresandet har försvunnit, vilket många tycker är väldigt skönt”, säger Anna Augustson.

Väsentligt är att ledningen går före och själva använder de virtuella mötesverktygen i stället för att sätta sig på ett plan – en trovärdighetsfråga, heter det från Telia som har som målsättning att vara helt koldioxidneutralt till år 2030.

”Det innebär att alla enheter jobbar aktivt med sin resepolicy och fortsätter att se över sina resesätt. Exempelvis har man på vissa avdelningar bestämt att alla fysiska resor på sträckan Stockholm–Göteborg ska göras med tåg, något som på sikt kan komma att gälla för hela företaget”, säger Anna Augustson. 

Chefer – kliv fram i klimatfrågan!

Chefer är de som kan göra allra störst skillnad. Våra beslut påverkar. Vi kan driva förändring både som individer och i våra roller. Men vi har inte gjort det och nu kräver ungdomar över hela världen att vi går från ord till handling. Men hur gör man då?

Här på vår klimatsajt får du verktygen: ✔️ Checklista för att kartlägga er miljöpåverkan ✔️De 5 stegen för att bli en klimatsmart chef ✔️Experternas bästa råd ✔️Inspiration

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden