kula

Så skapar du bästa stämningen på jobbet – 6 tips

Kolleger blir avbrutna mitt i en mening och jobbkylen har alltid gamla matrester. Men det behöver inte vara så. Här är några råd för att skapa ett bättre arbetsklimat på ditt jobb.

Alla vill ha ett bra arbetsklimat – men skapar man ett? Tidningen Arbetsliv har med hjälp av stress- och arbetsmiljöforskaren Dan Hansson stolpat upp några råd som chefer kan följa för att komma igång. Huvudrådet är att gå från fina värdeord till konkret handling och att involvera hela personalstyrkan i förändringsarbetet, om det behövs ett sådant.

Här är 6 råd du kan följa: 

1) Bestäm hur ni vill ha det

Vad är en bra arbetsmiljö? Här är det viktigt att cheferna tillsammans med medarbetarna stolpar upp några beteenden som ska uppmuntras. Det är vanligt att företaget/organisationen tar fram några värdeord om hur ni ska vara mot varandra.

2) Omsätt till konkreta handlingar

Värdeord är fint – men blir bara tomma ord om ni inte gör något av det. Om ni vill att ”respekt” ska genomsyra verksamheten, vad innebär det i konkreta handlingar? Kanske är det att alla ska få prata till punkt på era möten. Som chef kan du vara drivande till att det genomförs.

3) Hitta lösningar – inte problem

Positiva mål är mer inspirerande att jobba mot än att hela tiden försöka åtgärda problem som uppstår. Därför kan det vara klokt att vända på det. Gnälls det mycket på ditt jobb? Då kanske ni ska ha som mål att skratta mer tillsammans.

4) Du som chef har inte alla som chef

Som ledare är det enkelt att få för sig att du ensam ska förbättra stämningen. Snarare kan det vara att du behöver involvera medarbetarna i arbetsklimatet. Ställ frågor vad ni kan göra och använd medarbetarsamtal som grund för vad personalen tycker. Därifrån kan hämta en helhetsbild om vad alla tycker om arbetsmiljön.

5) Identifiera irritationsfaktorer

Vad vi stör oss på skiljer sig. Någon ogillar när det pratas högt i telefon, en annan blir tokig om det inte är helt rent i jobbkylen. Som chef ska du tänka lösningsfokuserat och försöka identifiera vem som äger problemet. Sedan kan problemet lösas enklare. Kanske kan ni bestämma om att inte ha parfym på jobbet om en medarbetare mår dåligt av det.

6) Behandla andra med respekt

Även om du gillar dina kolleger har du troligen inte valt att jobba med alla. Men genom att behandla andra som du själv vill bli mött ökar oddsen för att ni ska trivas ihop. En gammal huvudregel som fungerar än idag.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

overtid
Arbetsmiljö

Långa arbetsdagar? Här är hälsoriskerna

Att många övertidstimmar kan slita på hälsan är känt. Nu visar en ny studie mer exakt vilka risker som omfattar långa arbetsdagar. 
Mattias Sahlström och Charlotte Ahlquist på Experis
Annonssamarbete Chef + Experis

Hur innovativt är ditt ledarskap?

Många vill kalla sig innovativa ledare. Men få är verkligen där. ”Det gäller att göra en mental förflyttning”, säger Mattias Sahlström på Experis. Är du redo för det? Testa dig själv med din reaktion på tre olika situationer.
stril
Arbetsmiljö

Topplista: Det här irriterar oss mest på jobbet

Alla har arbetsplatser har sina fördelar och nackdelar. Men att tekniken inte fungerar är något de flesta irriterar sig på. Bra kolleger är däremot en höjdpunkt, visar en ny undersökning.
skrivbord-3
02:31 min
Arbetsmiljö

Aktivitetsbaserade kontor – så här påverkas personalen

Video + Text Arbetsplatser utan fasta skrivbord är trendigt. Men hur påverkar det medarbetarna? Ny forskning visar hur olika grupper reagerar på förändringen.
kunden
Arbetsmiljö

De 3 hetaste jobbtrenderna enligt Linkedin

Med de digitala förändringarna sker framväxten av ett helt nytt jobb- och karriärlandskap, med mängder av nya uppgifter och roller som inte nödvändigtvis är teknikrelaterade. Linkedin har listat några av de hetaste trenderna på arbetsmarknaden just nu.
netfllix1
Arbetsmiljö

Fria arbetstider: Så här hittar du fokus

Kan du styra över dina egna arbetstider? Skönt, speciellt om du är en självgående person. Men utmaningen kan vara att hitta fokus och få ut så mycket som möjligt av dagen.
robot_fika4
Annonssamarbete Chef + Selecta

Robotarnas svaghet – de fikar inte

Nu måste vi människor hitta vår plats i ett arbetsliv med robotisering och AI. Att ta en fika är en bra start.
chefnallen
Arbetsmiljö

Så blir du snäll och lönsam som chef

Forskningen talar sitt tydliga språk: Det snälla ledarskapet lönar sig. Emma Seppälä, doktor i psykologi och aktuell med boken The happiness track, och professor Kim Cameron, ger dig här fyra nycklar till hur du som chef skapar en positiv företagskultur.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden