kula

Så skapar du bästa stämningen på jobbet – 6 tips

Kolleger blir avbrutna mitt i en mening och jobbkylen har alltid gamla matrester. Men det behöver inte vara så. Här är några råd för att skapa ett bättre arbetsklimat på ditt jobb.

Alla vill ha ett bra arbetsklimat – men skapar man ett? Tidningen Arbetsliv har med hjälp av stress- och arbetsmiljöforskaren Dan Hansson stolpat upp några råd som chefer kan följa för att komma igång. Huvudrådet är att gå från fina värdeord till konkret handling och att involvera hela personalstyrkan i förändringsarbetet, om det behövs ett sådant.

Här är 6 råd du kan följa: 

1) Bestäm hur ni vill ha det

Vad är en bra arbetsmiljö? Här är det viktigt att cheferna tillsammans med medarbetarna stolpar upp några beteenden som ska uppmuntras. Det är vanligt att företaget/organisationen tar fram några värdeord om hur ni ska vara mot varandra.

2) Omsätt till konkreta handlingar

Värdeord är fint – men blir bara tomma ord om ni inte gör något av det. Om ni vill att ”respekt” ska genomsyra verksamheten, vad innebär det i konkreta handlingar? Kanske är det att alla ska få prata till punkt på era möten. Som chef kan du vara drivande till att det genomförs.

3) Hitta lösningar – inte problem

Positiva mål är mer inspirerande att jobba mot än att hela tiden försöka åtgärda problem som uppstår. Därför kan det vara klokt att vända på det. Gnälls det mycket på ditt jobb? Då kanske ni ska ha som mål att skratta mer tillsammans.

Läs också: Fria arbetstider – så hittar du fokus med jobb hemifrån

4) Du som chef har inte alla som chef

Som ledare är det enkelt att få för sig att du ensam ska förbättra stämningen. Snarare kan det vara att du behöver involvera medarbetarna i arbetsklimatet. Ställ frågor vad ni kan göra och använd medarbetarsamtal som grund för vad personalen tycker. Därifrån kan hämta en helhetsbild om vad alla tycker om arbetsmiljön.

5) Identifiera irritationsfaktorer

Vad vi stör oss på skiljer sig. Någon ogillar när det pratas högt i telefon, en annan blir tokig om det inte är helt rent i jobbkylen. Som chef ska du tänka lösningsfokuserat och försöka identifiera vem som äger problemet. Sedan kan problemet lösas enklare. Kanske kan ni bestämma om att inte ha parfym på jobbet om en medarbetare mår dåligt av det.

6) Behandla andra med respekt

Även om du gillar dina kolleger har du troligen inte valt att jobba med alla. Men genom att behandla andra som du själv vill bli mött ökar oddsen för att ni ska trivas ihop. En gammal huvudregel som fungerar än idag.

Läs också: Så blir du snäll och lönsam som chef

Relaterade artiklar

dubbelt-ledarskap
Arbetsmiljö

Forskning: Så får du delat ledarskap att funka

Delat ledarskap kan vara lösningen på för hög arbetsbelastning, visar svensk forskning. Dessutom blir beslutsgången snabbare och cheferna mer tillgängliga.
Bra kvalitet på arbetet gör att vi trivs på jobbet.
Arbetsmiljö

Studie: Väl utfört arbete gör att vi trivs på jobbet

I en ny studie från Malmö universitet framkommer att medarbetare som har möjlighet att göra ett gott arbete, och där kollegorna också presterar bra, trivs bättre.
Mobiolen är riktigt teknikstress-bov.
Arbetsmiljö

Så botar du teknikstress på jobbet

Digitala verktyg som underlättar arbetet är guld värt. Men när organisationen använder en uppsjö av program och appar kan teknikstress uppstå.
Rätt digitala verktyg lyfter arbetsmiljön.
Arbetsmiljö

Undersökning: 7 av 10 vill ha bättre digitala verktyg

I en ny undersökning framkommer att företag som satsar på den digitala arbetsmiljön har större chans att uppnå tillväxtmålen – och behålla medarbetare.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson om dödsfall på arbetet.
Arbetsmiljö

Larmet: "Fler dör på jobbet än i skjutningar"

Arbetsrelaterade dödsfall ökar – och inte minst de som kan kopplas till stress är på frammarsch. Det visar Arbetsmiljöverkets rapport.
3 av 4 småföretagare jobbar över
Arbetsmiljö

Studie: 3 av 4 småföretagare jobbar på semestern

Tidsbrist är ett stort problem på mindre företag visar en ny undersökning, både för ägare och anställda. Samtidigt finns stor teknikoptimism.