Så kopplar du bort autopiloten

Fokusträning och självkännedom får dig att koppla bort autopiloten och sluta göra tusen saker samtidigt. Resultat: Du blir mer klarsynt och får mer gjort.

Personlig effektivitet
Text: Sara Hasbar
Publicerad
Maja Bosnic och Margaretha Öström. Bild på en kvinna i vit morgonrock som slappnar av.
Maja Bosnic och Margaretha Öström.

”Jag trodde att om jag bara började tidigare och jobbade snabbare skulle jag prestera mer. Jag var utmattad men kände ändå att jag underlevererade”, säger Maja Bosnic, Business Development Director på Niras. 

Hon brände ljuset i båda ändarna, hade olika ryggsmärtor men lyssnade ändå inte på kroppens signaler. Hon upplevde att hon sprang runt i cirklar och försökte göra en miljon olika uppgifter samtidigt. 

Tänkte att det måste finnas ett bättre sätt att göra saker på, ett sätt att bli mer tillfreds med tillvaron. Och inte ständigt känna skuld över alla borden och måsten hon inte hann med. Hon läste massor av böcker om hur man skulle bli en bättre ledare. Men det var först hos businesscoachen Margaretha Öström som hon upptäckte hur man kan få mer gjort genom att göra mindre. 

”De flesta chefer jobbar som om deras uppmärksamhet var en obegränsad resurs. De tror att de får ut samma output alla tider på dygnet. Men med ökad självkännedom kan de bli bättre på att styra sin uppmärksamhet och få såväl ökad närvaro som ökad fokustid med betydligt bättre output”, säger Margaretha Öström som är aktuell med boken ”Hållbar hjärna med mindfulness” och har lång erfarenhet av att coacha chefer. 

Det är våra negativa bias som styr oss, förklarar hon. Istället för att fokusera tenderar vi att älta det som hänt och bekymra oss för framtiden. 

”Vi har inte ens fokus när vi tror att vi har fokus. Nästan hälften av vår tid går bort till så kallade vandrande tankar som gör att vi inte är medvetet närvarande”, säger Margaretha Öström.

”Hon presenterade ett annat sätt att vara ledare på. Som framför allt handlade om att stänga av autopiloten och förstå att det var för mycket. Jag var för engagerad. Vi skapar alla drama helt i onödan och jag är särskilt dramatiskt lagd.” 

Maja Bosnic fick lära sig olika övningar för ökat fokus och självkännedom. Och hon blev medveten om de signaler som kroppen skickade henne. Istället för att koppla på autopiloten och köra på från arla morgonstund startar hon numera sina mornar långsamt. Likaså ser hon till att inte på automatik koppla av med hjälp av Netflix på kvällarna.

”Nu börjar jag dagen med andningsövningar i 20 minuter och sedan mediterar jag i tio minuter. ”

Bry dig inte om att det låter flummigt, uppmanar hon och poängterar att meditation bara handlar om att sitta i lugn och ro och släppa taget om sina tankar. Det hjälper henne att få distans, att inte reagera med alla sina känslor och låta egot styra.

”Det är helt revolutionerade hur din dag påverkas. Du blir av med det som dränerar dig på energi, och får en större arbetskapacitet genom att du fokuserar och prioriterar rätt. När du saktar ner, och inte kör på med autopiloten, hör du både kroppens signaler och reagerar mindre förhastat.”

När eftermiddagströttheten sätter in och tankarna blir grumliga tar hon ofta en paus och går ut i naturen en stund, utan bok och telefon. Och de dagar hon faller tillbaka i gamla hjulspår och känner sig otillräcklig när arbetsdagen är slut, tar hon några djupa andetag och inse att det också är ok. Sedan stänger hon datorn och går hem. För att kunna återvända mer handlingskraftig dagen därpå. 

Kraftfull fokusövning

Hjärnan fungerar som en dator. Precis som när vi har för många program (till exempel excel/mejl/social media) igång så tar tankar som pågår i bakgrunden, vårt fokus. Genom att uttrycka tankarna och de känslor som de för med sig kan vi stänga ned störande moment och öka vår närvaro och fokus:

  1. Skriv ned 3 tankar som snurrar i ditt huvud just nu. Ex. Jag måste hinna handla idag.
  2. Skriv ned de känslor som tankarna för med sig. Ex. Jag känner stress/negativ känsla.
  3. Lägg undan lappen.Var kortfattad och gå inte ner i detaljer i din beskrivning för då finns risken att du öppnar upp i stället för stänger ned tanken. 

Var kortfattad och gå inte ner i detaljer i din beskrivning för då finns risken att du öppnar upp i stället för stänger ned tanken.

Och voilà, du har rensat hjärnan från onödiga distraktioner och kan vara mer fokuserad på uppgiften. 

Övningen är en kortad version från Margaretha Öströms nyutkomna bok ” ”Hållbar hjärna med mindfulness”.

 

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden