ergonomi
Foto Adobe Stock

Så gör du hemmakontoret ergonomiskt riktigt

Ländrygg, skulderblad och nacke tar stryk. Speciellt om du tillhör ostbågs-arbetarna i tv-soffan. Så här ordnar du till en enkel men ergonomiskt riktig arbetsplats hemma.

Ja, det är skönt i soffan med den bärbara datorn i knäet. Och ja, det har funkat ypperligt hittills. Men det är troligt att ditt hemmajobbande har begränsat sig till kvällar och helger, och att det framför allt har handlat om att svara på mejl och skriva kortare saker. Men nu handlar det dessvärre om hela arbetsdagar.

”Det är stor skillnad på den nuvarande situationen. Det är tiden som du belastar kroppen som är avgörande, säger arbetsterapeuten Issa Moosavifar på Ergoff.

Risken är stor att du får ont i ländrygg, skulderblad och nacke. När man sitter ihopsjunken i soffan hänger också huvudet framför kroppen vilket gör att nackmuskulaturen får bära allt tyngd.

vardagstrana

Läs också: Pausgympan – viktigare än någonsin

De som redan tidigare har spända nackar och axlar eller ont i svanken är förstås framför allt i riskgruppen, och bör investera i en så lik arbetsmiljö hemma som den man har på kontoret. Men alla bör ta det på allvar. Även om resurserna är begränsade. De flesta kan inte köra hem hela möblemanget från jobbet men gärna att man hämtar hem det man kan, som till exempel stor skärm och löst tangentbord.

”Ta en så bra stol som möjligt och sätt dig vid köksbordet” säger ergonomispecialisten Marie Brattse på Ergoff och fortsätter:

”Och lägg en kudde i ryggslutet. När svanken inte har stöd är det mycket större risk för att hållningen vidare uppåt i ryggraden krackelerar. Välj kudde utifrån hur mycket du behöver fylla ut för att få ett rejält stöd i ländryggen som rätar upp kroppen. Det kan vara en större kudde, som du till exempel snor ett skärp runt.”

orony

Läs också: ”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Nyckelordet är hållningen. Det är viktigt att få en så rak profil som möjligt. I sittande position ska det kunna gå att dra en linje ner genom öra, axel och höft. Och för det behöver vi bland annat få upp blicken så att inte ögats blickvinkel lurar oss att sjunka ihop.

”För att få upp skärmen i ögonhöjd kan du antingen skaffa dig ett laptopstativ eller pallra upp datorn/skärmen på en massa böcker. Och då kan du inte använda tangentbordet”, säger Marie Brattse.  ”Utan du behöver ett externt tangentbord och en mus. Det brukar alltid finnas en massa överblivna tangentbord liggande på jobbet som du kan låna hem, annars är det välinvesterade pengar.”

På jobbet har vi ju ofta höj- och sänkbara stolar och skrivbord. Hemma finns oftast inte samma möjligheter men vi får försöka göra det bästa av situationen nu. Är stolen för låg i relation till bordshöjden kan du sitta på en extra kudde.

linda_waxin_kronikor

Läs också: Linda Waxin: ”Nu behövs episka ledare”

Dra in stolen så att magen går in i köksbordet. Du får inte sitta så långt ifrån att armarna och axlarna blir hängande i luften. Tänk 90 graders vinkel i armbågsled så att överarmen kan hänga rakt ner utmed kroppen och att underarmarna vilar på bordsytan.

”Stöd, avlastning och variation är centralt”, säger Marie Brattse som med variation menar att vi måste röra på oss minst en gång i halvtimmen.

Ett sista råd är att vara uppmärksam på ljuset. Så att du inte sitter i mörker, skjuter fram huvudet och spänner dig.

”Försök få in ett så bra dagsljus som möjligt, som varken skuggar eller bländar”, avslutar Marie Brattse.

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

vardagstrana
Hälsa

Pausgympan – viktigare än någonsin

Hemmajobbandet får våra kroppar att bli allt mer ostbågslika. Vi sitter dåligt och rör oss alldeles för lite. Här är hälsoinspiratören Leila Söderholms bästa tips på pausgympa.

Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
imunforsvar
Hälsa

Så stärker du ditt immunförsvar i tuffa tider

Det är extra viktigt under pressade tider att hålla immunförsvaret i trim. Läkaren Peter Martin rekommenderar att du försöker sova lite extra, tränar lagom mycket och boostar dig med extra vitaminer.
oro
Hälsa

Så hanterar du din och dina medarbetares oro

Frågorna som coronakrisen framkallar är många: hur ska vi hålla verksamheten igång? Hur mår mina medarbetare egentligen? Hur ska det gå ekonomiskt? Vad händer om situationen blir långvarig? Tänk om vi måste göra oss av med folk? Och hur går det för mina gamla föräldrar? Chef har samlat de bästa tipsen för hur du hanterar oron.
rolandflaig
Hälsa

Årets Hälsofrämjande Chef 2020: Roland Flaig, vd för RWEs nordiska verksamhet

Han tror på att fokusera på det positiva och mäter frisktalen, inte sjuktalen. Bakgrunden som psykolog har också gett Roland Flaig, vd för RWE i Norden och årets hälsofrämjande chef, en mängd verktyg för ledarskapet. ”Jag har nog ett större människointresse än den genomsnittlige chefen.”

happywork-2
Hälsa

Forskning: Ledarskap har dubbel påverkan på hälsan

Ditt ledarskap påverkar dina medarbetares hälsa och välbefinnande. Både ditt direkta agerande och din indirekta påverkan på arbetsplatsen har betydelse. Det visar en granskning av 33 nordiska forskningsartiklar.

Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

tyngdtacke
Hälsa

Tyngdtäcke – så funkar nya sömntrenden

Hör du till dem som ligger och snurrar i sängen inför tuffa beslut eller ännu en runda av lönesamtal? Då har du säkert inte undgått att se reklamen för tunga täcken. Bara täcket är tungt nog ska man somna snabbare, sova lugnare och må bättre. Eller?