Så får jobbet dig att må bra
Den psykiska ohälsan breder ut sig och leder till mängder av sjukskrivningar. Det finns många faktorer som kan få både chefer och andra medarbetare att må dåligt på jobbet. Men det finns också friskfaktorer som kan förebygga psykisk ohälsa och få oss att må riktigt bra. Dessa listas i en ny rapport från forskningsrådet Forte:
1) Ett gott ledarskap
2) Kontroll i arbetet
3) Balans mellan arbete och fritid
4) Balans mellan arbetsinsats och belöning
5) Tydliga mål
6) Anställningstrygghet
Per Lindberg, lektor i arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle, som är en av författarna bakom rapporten pekar ut två saker som främst utmärker ett gott ledarskap:
1) Att man som chef lyfter fram sina medarbetare och ser till att de kan jobba bra och göra goda prestationer.
2) Hjälper medarbetarna att sätta gränser genom att göra prioriteringar och vara tydlig med när ett jobb är tillräckligt bra utfört.
Rapporten tar också upp alla faktorer på jobbet som orsakar psykisk ohälsa och sjukskrivning. Här kan du läsa en 20-sidig sammanfattning.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.