Så blir du headhuntad – rekryterarens egna tips

Sugen på att bli headhuntad? Sitt inte stilla och vänta. Här är knepen som får rekryterarna att uppmärksamma just dig – direkt från vd:n för ett rekryteringsföretag.

Karriär
Publicerad

Vad

Mats Kullenberg, vd för rekryteringsföretaget Dreamwork, om hur du sticker ut bland kandidaterna genom att jobba på din Linkedin-profil.

Nytta

Alla jobb blir inte utannonserade. Artikeln ger handlar om hur du ökar dina chanser för att bli headhuntad.
Mats Kullenberg, vd på rekryteringsföretaget Dreamwork.

De mest spännande jobben blir aldrig utannonserade, lyder en vedertagen sanning inom svensk arbetsmarknad. I ökad utsträckning är det i stället headhuntingfirmor som letar upp folk med rätt kvalifikationer, inte minst till högkvalificerade chefsjobb.

Varför blir du då inte headhuntad, trots att du är så duktig? Antagligen för att du inte gjort dig tillräckligt synlig, förklarar Mats Kullenberg som är vd för rekryteringsföretaget Dreamwork.

”Du kan ha åstadkommit de mest fantastiska resultat i ditt arbete, men för att fastna i sökningarna måste du också aktivt välja att synas utåt. Alla i vår bransch använder numera Linkedin som huvudsakligt rekryteringsverktyg, och har inte tid med de stora kartläggningar man ägnade sig åt förr.”

”Därför måste du också lägga rejält med tid och kraft på din Linkedin-profil. Ju duktigare du blir på Linkedin, desto större är chansen att du blir upptäckt och kontaktad av en rekryterare”, säger han och fortsätter:

”Många tar för lätt på detta. Att sökmotoroptimera en Linkedin-profil görs inte på en eftermiddag. Det kan vara flera veckors jobb!”

Effektiv rubriksättning, tydlig sammanfattning, en professionell ansiktsbild samt en uppdaterad och relevant lista på minst tio av dina kärnkompetenser är några grundläggande åtgärder för att göra din Linkedin-profil mer attraktiv. Skippa gärna engelskan – vill du fastna i sökningarna på hemmaplan är det svenska språket som gäller.

”Men det här är bara början. Nu är det dags att börja bygga ditt nätverk. Se till att vara aktiv på Linkedin genom att dela, gilla, kommentera och uppdatera din status. Det ger ofta mycket tillbaka. Rekommenderar du andra på Linkedin är chansen stor att de också rekommenderar dig. Har du 100 personer som intygar att du är väldigt bra på ditt jobb, ja då måste det ju ligga någonting i det”, säger Mats Kullenberg.

Samtidigt har det analoga inte helt spelat ut sin roll. Att vara aktiv i föreningslivet, mingla, delta i event och röra sig i sammanhang där representanter för näringsliv och organisationer möts är ett tidlöst och välbeprövat sätt komma i åtanke inför nya jobb.

”Vill du vara med i loopen, är det klart att du bör synas både digitalt och i verkligheten”, säger Mats Kullenberg.

Vad tror du om att helt enkelt ringa upp en rekryterare, tala om att man finns och erbjuda en stunds jobbsnack över en lunch eller fika?

”Visst, det kan fungera. Men sannolikt är det ett slöseri med förväntningar. Nej, då tror jag mer på en direktkontakt med de företag och organisationer där du är intresserad av att arbeta. Skriv ett trevligt mejl till personalchefen, med länkar till ditt cv och din Linkedin-profil, där du förklarar vem du är och vad du kan åstadkomma. Ett underskattat tips – sådant lägger man ju märke till! Jag har själv rekryterat flera medarbetare efter att ha blivit kontaktad på det sättet”, säger Mats Kullenberg.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden