Rekryterar själva – så mycket sparar Vallentuna

Att anlita externa rekryteringsfirmor var dyrt, samtidigt som resultatet lämnade en del att önska. Sedan drygt två år tar Vallentuna kommun tekniken till hjälp för att göra rekryteringsarbetet på egen hand. Resultatet är sänkta kostnader samtidigt som personalomsättningen har minskat.

Rekrytering
Text: Redaktionen
Publicerad

”Under 2016 kunde vi härleda runt 140 av våra rekryteringar direkt till vårt eget arbete med LinkedIn och andra sociala medier. Då betalade vi 65 000 kronor för de funktioner vi använde. Det är vad en halv normal rekrytering med hjälp av en rekryteringsfirma kostar”.

Det säger Linus Holmgren, HR-konsult vid kommunledningskontoret i Vallentuna och den som sedan 2015 är ansvarig för kommunens rekryteringsarbete.

Idag lägger Vallentuna kommun knappt 400 000 kronor på de tjänster som Linus Holmgren och hans kolleger använder i rekryteringsarbete. För pengarna får de ett brett annonspaket och ett antal betalfunktioner på LinkedIn, bland annat två Recruiter-konton och en karriärsida. Med Recruiter, som Linus Holmgren kallar för sitt viktigaste redskap, får betalanvändare bland annat tillgång till bättre sökfunktioner och rekommendationslösningar, medan karriärsidan används för Vallentunas employer branding. Tillsammans är det verktygen som utnyttjas när runt 260 personer rekryteras årligen.

”Idag kommer nästan 50 procent av vår rekrytering från aktiviteter som vi gör i sociala medier. Och ser man till synergieffekterna är siffran ännu större”, säger Linus Holmgren.

Med synergieffekter menar han de rekryteringar som blir av där den som nåtts av Vallentunas kampanjer inte själv är intresserad av ett jobb, men tipsar en bekant som till slut anställs av kommunen.

Du säger att LinkedIn är er viktigaste kanal. Vilka kompetenser hittar ni där?

”De flesta, egentligen. Idag är det fler personer på LinkedIn som jobbar inom offentlig sektor än vad som jobbar inom IT. Vi har kunnat nå så gott som alla målgrupper. Men där vi framför allt är framgångsrika är när vi letar efter ingenjörer. Och även om vi hittat sjuksköterskor på LinkedIn har annonser på Facebook visat sig bättre för den kompetensen”, säger Linus Holmgren och fortsätter:

”En stor skillnad är också antalet kandidater som söker tjänsterna. När jag började här hade vi kanske två-tre ansökningar till en lärartjänst, varav en var behörig. Det ger inte rektorn mycket att välja på. Idag får vi kanske tio ansökningar, varav 4-5 är behöriga”.

Det ökande antalet kandidater tror Linus Holmgren inte bara är ett resultat av att de digitala verktygen har blivit kraftfullare, med bättre möjligheter att nå rätt kandidater. Han märker också att många uppskattar att det faktiskt är kommunen själv – det vill säga arbetsgivaren – som sköter rekryteringen och inte ett externt företag.

”Många säger att de tycker att det är trevligt med en direktkontakt med oss. Och det syns även i statistiken: Vi får kanska snabbt 50-75 procents svarsfrekvens på ett projekt, jämfört med när jag jobbade i bemanningsbranschen och kanske fick 25. Det är stor skillnad på att säga ”för kund A:s räkning söker jag dig som gör det här” och ”vi i Vallentuna söker det här”.

”En viktig del i vårt arbete är att lokalisera kandidater inom våra bristyrken och starta en dialog med dem, att visa vad vi kan erbjuda som arbetsgivare. Vi har jobbat hårt på att sprida vårt varumärke, och kommer fortsätta med det under 2018. I år satsar vi bland annat på ett ambassadörsprogram med rörlig bild, där anställda i kommunen berättar om sin vardag”.

Ett av målen med att plocka hem rekryteringsarbetet var sänkta kostnader, vilket ni uppnådde. Det andra var bättre rekryteringar. Hur har det gått med den aspekten?

”Det har också blivit bättre. Personalomsättningen har minskat, vilket är ett tecken på att vi lyckas få tag på rätt folk”, säger Linus Holmgren.

/Anders Thoresson

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden