spara

Rekryterar själva – så mycket sparar Vallentuna

Att anlita externa rekryteringsfirmor var dyrt, samtidigt som resultatet lämnade en del att önska. Sedan drygt två år tar Vallentuna kommun tekniken till hjälp för att göra rekryteringsarbetet på egen hand. Resultatet är sänkta kostnader samtidigt som personalomsättningen har minskat.

”Under 2016 kunde vi härleda runt 140 av våra rekryteringar direkt till vårt eget arbete med LinkedIn och andra sociala medier. Då betalade vi 65 000 kronor för de funktioner vi använde. Det är vad en halv normal rekrytering med hjälp av en rekryteringsfirma kostar”.

Det säger Linus Holmgren, HR-konsult vid kommunledningskontoret i Vallentuna och den som sedan 2015 är ansvarig för kommunens rekryteringsarbete.

Idag lägger Vallentuna kommun knappt 400 000 kronor på de tjänster som Linus Holmgren och hans kolleger använder i rekryteringsarbete. För pengarna får de ett brett annonspaket och ett antal betalfunktioner på LinkedIn, bland annat två Recruiter-konton och en karriärsida. Med Recruiter, som Linus Holmgren kallar för sitt viktigaste redskap, får betalanvändare bland annat tillgång till bättre sökfunktioner och rekommendationslösningar, medan karriärsidan används för Vallentunas employer branding. Tillsammans är det verktygen som utnyttjas när runt 260 personer rekryteras årligen.

”Idag kommer nästan 50 procent av vår rekrytering från aktiviteter som vi gör i sociala medier. Och ser man till synergieffekterna är siffran ännu större”, säger Linus Holmgren.

Läs också: Här är kraven du kan ställa på en distansjobbare

Med synergieffekter menar han de rekryteringar som blir av där den som nåtts av Vallentunas kampanjer inte själv är intresserad av ett jobb, men tipsar en bekant som till slut anställs av kommunen.

Du säger att LinkedIn är er viktigaste kanal. Vilka kompetenser hittar ni där?

”De flesta, egentligen. Idag är det fler personer på LinkedIn som jobbar inom offentlig sektor än vad som jobbar inom IT. Vi har kunnat nå så gott som alla målgrupper. Men där vi framför allt är framgångsrika är när vi letar efter ingenjörer. Och även om vi hittat sjuksköterskor på LinkedIn har annonser på Facebook visat sig bättre för den kompetensen”, säger Linus Holmgren och fortsätter:

”En stor skillnad är också antalet kandidater som söker tjänsterna. När jag började här hade vi kanske två-tre ansökningar till en lärartjänst, varav en var behörig. Det ger inte rektorn mycket att välja på. Idag får vi kanske tio ansökningar, varav 4-5 är behöriga”.

Det ökande antalet kandidater tror Linus Holmgren inte bara är ett resultat av att de digitala verktygen har blivit kraftfullare, med bättre möjligheter att nå rätt kandidater. Han märker också att många uppskattar att det faktiskt är kommunen själv – det vill säga arbetsgivaren – som sköter rekryteringen och inte ett externt företag.

”Många säger att de tycker att det är trevligt med en direktkontakt med oss. Och det syns även i statistiken: Vi får kanska snabbt 50-75 procents svarsfrekvens på ett projekt, jämfört med när jag jobbade i bemanningsbranschen och kanske fick 25. Det är stor skillnad på att säga ”för kund A:s räkning söker jag dig som gör det här” och ”vi i Vallentuna söker det här”.

”En viktig del i vårt arbete är att lokalisera kandidater inom våra bristyrken och starta en dialog med dem, att visa vad vi kan erbjuda som arbetsgivare. Vi har jobbat hårt på att sprida vårt varumärke, och kommer fortsätta med det under 2018. I år satsar vi bland annat på ett ambassadörsprogram med rörlig bild, där anställda i kommunen berättar om sin vardag”.

Ett av målen med att plocka hem rekryteringsarbetet var sänkta kostnader, vilket ni uppnådde. Det andra var bättre rekryteringar. Hur har det gått med den aspekten?

”Det har också blivit bättre. Personalomsättningen har minskat, vilket är ett tecken på att vi lyckas få tag på rätt folk”, säger Linus Holmgren.

/Anders Thoresson

Läs också: Sociala medier – hotfullt för chefer

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

forslag
Digital HR

Vd:ns förslag: Skriv ut lönen – redan i jobbannonsen

När är rätt läge att börja diskutera lönen? Man kan gissa och tro – eller analysera data och få ett tydligare svar. Rekryteringsfirman Aevy valde det senare.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

vinst
Mångfald

De gick från 2 kvinnliga chefer – till 55 procent

Stamnät, elförsörjning, infrastruktur – av tradition en mansdominerad sektor. Ändå har Svenska Kraftnät lyckats närma sig en jämn köns­fördelning.

goooogla
Rekrytering

Det här googlar chefen fram inför en nyanställning

Ska din arbetsplats nyanställa? Då lär du som chef googla kandidaterna. Här är det cheferna främst söker efter.
distans-3
Rekrytering

Experten: Svenska företag är dåliga på rekrytering

Att många företag idag har svårt att hitta kompetens beror bland annat på att man är för dåliga på att rekrytera. Man gör som man alltid har gjort, utan att förstå att rekryteringsbranschen har förändrats, enligt Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och sociala medier på Optimal Advice.
rekra
Rekrytering

Följ din jobbansökan – från första mejlet

”I rekryteringsbranschen har det funnits ett svart hål: Kandidaterna skickar in sina ansökningar men har sen inte en aning om vad som händer. Det ville vi göra något åt”. Så förklarar Charlotte Ulvros, digitalchef på rekryteringsfirman TNG, den nya tjänsten "Följ din ansökan.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
duktiga
Rekrytering

Farligt att jaga en viss personlighet vid rekryering

Allt för tydliga önskemål vid en rekrytering kan leda till en oönskad exkludering.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden