sparka

Experten: Så hanterar du ett varsel som chef

Företaget ska skära ner. Men trots att varslet inte kommit har dålig stämning och galghumor spridit sig på arbetsplatsen. Här är psykologens bästa råd hur du som chef hanterar situationen.

FRÅGA: Mitt företag planerar en omorganisation med nedskärningar. De fackliga förhandlingarna har inte börjat än, men folk anar hur det ligger till.

Sannolikt kommer cirka en fjärdedel av mina underställda, fyra-fem personer, att sägas upp. Folk i ”riskzonen” har redan börjat sprida dålig stämning omkring sig, med galghumor och svartsyn.

Hur ska jag som arbetsledare hantera en situation där övertalig personal sprider än mer uppgivenhet och missnöje omkring sig under uppsägningstiden, kanske under många månader?

Har du några generella tips att ge mig?

/Norrlandschef

SVAR: Uppgivenhet och missnöje sprids med hjälp av beteenden och dem ska du ta på allvar. Fånga upp alla kommentarer, säg gärna: ”Berätta, hur tänker/känner du?”

Lyssna aktivt genom att upprepa för att visa att du förstått, fråga vad de kan göra åt det och vad de vill att du ska göra åt saken.

Om det är något viktigt är det bra att du tar upp det. Om det bara är pys eller galghumor får det en dämpande effekt att ta det på allvar och prata om vad ni kan och inte kan påverka.

Lite perspektivtagande kan vara bra: ”Hur tror du de andra känner sig när de hör dig säga så där? Hur kul är det för dem att komma hit varje dag och höra det?”

Läs också: ”Måste jag återanställa en sparkad medarbetare?”

Om det ändå fortsätter får du ta ett allvarligt samtal med den medarbetaren på samma sätt som vid alla andra oönskade beteenden.

Du kan ta upp den oro du känner. ”Jag är orolig för att den typen av kommentarer skapar en dålig stämning för andra och det känns inte bra. Jag förstår ifall du är orolig eller besviken och skulle uppskatta om du inte sprider det till dina kolleger.”

Om det ska ske individuellt eller inför gruppen får du avgöra från fall till fall, du känner dina medarbetare.

Det är bra att förebygga genom att ta upp din oro generellt. Ta upp det med gruppen och fråga dem hur de vill att ni ska hantera det som grupp. Förklara att du förstår allas oro, speciellt dem som ligger illa till och att du samtidigt vill att det ska bli bra för alla, även för dem som inte är oroliga.

Glöm inte att alltid informera om hur det går med omorganisationen. Även om du inte har något nytt att informera om ska du informera om det.

/Leif E Andersson, Leg. psykolog och ledarskapsutvecklare

Läs också: ”Hjälp! Min vän och chef gör inte sitt jobb!”

Relaterade artiklar

stressade
Arbetsmiljö

Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
friskvard1
Arbetsmiljö

4 udda satsningar på friskvård – som bröt ny mark: ”Otrolig vi-känsla”

Forskning visar att det är värt att satsa på friskvård. Som arbetsgivare får du tillbaka 1,50 per satsad krona. Här är några satsningar som sticker ut och som du kan inspireras av. 
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.