sparka

Experten: Så hanterar du ett varsel som chef

Företaget ska skära ner. Men trots att varslet inte kommit har dålig stämning och galghumor spridit sig på arbetsplatsen. Här är psykologens bästa råd hur du som chef hanterar situationen.

FRÅGA: Mitt företag planerar en omorganisation med nedskärningar. De fackliga förhandlingarna har inte börjat än, men folk anar hur det ligger till.

Sannolikt kommer cirka en fjärdedel av mina underställda, fyra-fem personer, att sägas upp. Folk i ”riskzonen” har redan börjat sprida dålig stämning omkring sig, med galghumor och svartsyn.

Hur ska jag som arbetsledare hantera en situation där övertalig personal sprider än mer uppgivenhet och missnöje omkring sig under uppsägningstiden, kanske under många månader?

Har du några generella tips att ge mig?

/Norrlandschef

SVAR: Uppgivenhet och missnöje sprids med hjälp av beteenden och dem ska du ta på allvar. Fånga upp alla kommentarer, säg gärna: ”Berätta, hur tänker/känner du?”

Lyssna aktivt genom att upprepa för att visa att du förstått, fråga vad de kan göra åt det och vad de vill att du ska göra åt saken.

Om det är något viktigt är det bra att du tar upp det. Om det bara är pys eller galghumor får det en dämpande effekt att ta det på allvar och prata om vad ni kan och inte kan påverka.

Lite perspektivtagande kan vara bra: ”Hur tror du de andra känner sig när de hör dig säga så där? Hur kul är det för dem att komma hit varje dag och höra det?”

Läs också: ”Måste jag återanställa en sparkad medarbetare?”

Om det ändå fortsätter får du ta ett allvarligt samtal med den medarbetaren på samma sätt som vid alla andra oönskade beteenden.

Du kan ta upp den oro du känner. ”Jag är orolig för att den typen av kommentarer skapar en dålig stämning för andra och det känns inte bra. Jag förstår ifall du är orolig eller besviken och skulle uppskatta om du inte sprider det till dina kolleger.”

Om det ska ske individuellt eller inför gruppen får du avgöra från fall till fall, du känner dina medarbetare.

Det är bra att förebygga genom att ta upp din oro generellt. Ta upp det med gruppen och fråga dem hur de vill att ni ska hantera det som grupp. Förklara att du förstår allas oro, speciellt dem som ligger illa till och att du samtidigt vill att det ska bli bra för alla, även för dem som inte är oroliga.

Glöm inte att alltid informera om hur det går med omorganisationen. Även om du inte har något nytt att informera om ska du informera om det.

/Leif E Andersson, Leg. psykolog och ledarskapsutvecklare

Läs också: ”Hjälp! Min vän och chef gör inte sitt jobb!”

Relaterade artiklar

trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
scream
Arbetsmiljö

Få svenskar agerar på kränkande beteende

Skulle du säga ifrån om du ser kränkande beteende på jobbet? En ny undersökning visar att det är svårare än man kan tro när det väl kommer till kritan.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
flexibel
Arbetsmiljö

Så många tackar nej till oflexibla jobb

Nya siffror: 80 procent skulle tacka nej till ett jobb – som inte erbjöd flexibilitet
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.