sparka

Experten: Så hanterar du ett varsel som chef

Företaget ska skära ner. Men trots att varslet inte kommit har dålig stämning och galghumor spridit sig på arbetsplatsen. Här är psykologens bästa råd hur du som chef hanterar situationen.

FRÅGA: Mitt företag planerar en omorganisation med nedskärningar. De fackliga förhandlingarna har inte börjat än, men folk anar hur det ligger till.

Sannolikt kommer cirka en fjärdedel av mina underställda, fyra-fem personer, att sägas upp. Folk i ”riskzonen” har redan börjat sprida dålig stämning omkring sig, med galghumor och svartsyn.

Hur ska jag som arbetsledare hantera en situation där övertalig personal sprider än mer uppgivenhet och missnöje omkring sig under uppsägningstiden, kanske under många månader?

Har du några generella tips att ge mig?

/Norrlandschef

SVAR: Uppgivenhet och missnöje sprids med hjälp av beteenden och dem ska du ta på allvar. Fånga upp alla kommentarer, säg gärna: ”Berätta, hur tänker/känner du?”

Lyssna aktivt genom att upprepa för att visa att du förstått, fråga vad de kan göra åt det och vad de vill att du ska göra åt saken.

Om det är något viktigt är det bra att du tar upp det. Om det bara är pys eller galghumor får det en dämpande effekt att ta det på allvar och prata om vad ni kan och inte kan påverka.

Lite perspektivtagande kan vara bra: ”Hur tror du de andra känner sig när de hör dig säga så där? Hur kul är det för dem att komma hit varje dag och höra det?”

Läs också: ”Måste jag återanställa en sparkad medarbetare?”

Om det ändå fortsätter får du ta ett allvarligt samtal med den medarbetaren på samma sätt som vid alla andra oönskade beteenden.

Du kan ta upp den oro du känner. ”Jag är orolig för att den typen av kommentarer skapar en dålig stämning för andra och det känns inte bra. Jag förstår ifall du är orolig eller besviken och skulle uppskatta om du inte sprider det till dina kolleger.”

Om det ska ske individuellt eller inför gruppen får du avgöra från fall till fall, du känner dina medarbetare.

Det är bra att förebygga genom att ta upp din oro generellt. Ta upp det med gruppen och fråga dem hur de vill att ni ska hantera det som grupp. Förklara att du förstår allas oro, speciellt dem som ligger illa till och att du samtidigt vill att det ska bli bra för alla, även för dem som inte är oroliga.

Glöm inte att alltid informera om hur det går med omorganisationen. Även om du inte har något nytt att informera om ska du informera om det.

/Leif E Andersson, Leg. psykolog och ledarskapsutvecklare

Läs också: ”Hjälp! Min vän och chef gör inte sitt jobb!”

Relaterade artiklar

Siri Wikander.
Arbetsmiljö

Siri Wikander: Sluta toppstyra!

Vi som jobbat på distans under pandemin är nu på väg tillbaka. Men frågan är om vi nu ställer oss rätt frågor. Under sensommaren har jag blivit allt mer orolig för att allt vi lyckats åstadkomma under pandemin varit förgäves, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Två kvinnliga kolleger hälsar på varandra genom att stöta till varandra.med armbågarna.
Arbetsmiljö

Tillbaka på jobbet – här är allt du bör ha koll på

Den 29 september tas rekommendationen kring distansarbete bort. Det blir en stor omställning för alla som mer eller mindre jobbat på distans i ett och ett halvt år. Här är en checklista som hjälper dig som chef med de viktigaste sakerna att tänka på inför återgången till arbetsplatsen. 

En kvinna sitter och arbetar framför en dator i sitt hem. Hon blir avbruten av en hund som hoppar upp i hennes knä.
Arbetsmiljö

Svenska medarbetare: Tvinga oss inte till kontoret

Hemarbetet under pandemin har fått konsekvenser. Nu är många svenskar positiva till att förbjuda företag att tvinga anställda att jobba på kontoret, visar en undersökning.

En vy över vattnet och Reykjavik.
Arbetsmiljö

Lyckade försök med kortare arbetstid på Island

Island har gjort två stora försök med förkortad arbetstid som enligt forskare har varit mycket framgångsrika. De visar bland annat att produktiviteten på arbetsplatserna ökade eller bibehölls samtidigt som de anställda blev mindre stressade och mådde bättre.

Några personer sitter på ett kontor framför sina datorer. De har på sig munskydd
Arbetsmiljö

Så lyckas du med hybridkontoret

Tillbaka efter semestern. Rakt in i hybridmötets era. För det är väl ingen konst att hålla gemensamma möten med dem som är på kontoret och de som deltar på distans? Jo, gapet är större än du kanske tror. Så här gör du för att alla ska känna sig inkluderade.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Ett butiksbiträde med munskydd överräcker en kasse till en man och en kvinna med munskydd. De står framme vid kassan.
Arbetsmiljö

Därför ska du leda skiftarbetare med extra omsorg

Leder du skiftarbetare? Då kan det vara hög tid att fundera över hur de har det – egentligen.