sparka

Experten: Så hanterar du ett varsel som chef

Företaget ska skära ner. Men trots att varslet inte kommit har dålig stämning och galghumor spridit sig på arbetsplatsen. Här är psykologens bästa råd hur du som chef hanterar situationen.

FRÅGA: Mitt företag planerar en omorganisation med nedskärningar. De fackliga förhandlingarna har inte börjat än, men folk anar hur det ligger till.

Sannolikt kommer cirka en fjärdedel av mina underställda, fyra-fem personer, att sägas upp. Folk i ”riskzonen” har redan börjat sprida dålig stämning omkring sig, med galghumor och svartsyn.

Hur ska jag som arbetsledare hantera en situation där övertalig personal sprider än mer uppgivenhet och missnöje omkring sig under uppsägningstiden, kanske under många månader?

Har du några generella tips att ge mig?

/Norrlandschef

SVAR: Uppgivenhet och missnöje sprids med hjälp av beteenden och dem ska du ta på allvar. Fånga upp alla kommentarer, säg gärna: ”Berätta, hur tänker/känner du?”

Lyssna aktivt genom att upprepa för att visa att du förstått, fråga vad de kan göra åt det och vad de vill att du ska göra åt saken.

Om det är något viktigt är det bra att du tar upp det. Om det bara är pys eller galghumor får det en dämpande effekt att ta det på allvar och prata om vad ni kan och inte kan påverka.

Lite perspektivtagande kan vara bra: ”Hur tror du de andra känner sig när de hör dig säga så där? Hur kul är det för dem att komma hit varje dag och höra det?”

Läs också: ”Måste jag återanställa en sparkad medarbetare?”

Om det ändå fortsätter får du ta ett allvarligt samtal med den medarbetaren på samma sätt som vid alla andra oönskade beteenden.

Du kan ta upp den oro du känner. ”Jag är orolig för att den typen av kommentarer skapar en dålig stämning för andra och det känns inte bra. Jag förstår ifall du är orolig eller besviken och skulle uppskatta om du inte sprider det till dina kolleger.”

Om det ska ske individuellt eller inför gruppen får du avgöra från fall till fall, du känner dina medarbetare.

Det är bra att förebygga genom att ta upp din oro generellt. Ta upp det med gruppen och fråga dem hur de vill att ni ska hantera det som grupp. Förklara att du förstår allas oro, speciellt dem som ligger illa till och att du samtidigt vill att det ska bli bra för alla, även för dem som inte är oroliga.

Glöm inte att alltid informera om hur det går med omorganisationen. Även om du inte har något nytt att informera om ska du informera om det.

/Leif E Andersson, Leg. psykolog och ledarskapsutvecklare

Läs också: ”Hjälp! Min vän och chef gör inte sitt jobb!”

Relaterade artiklar

Ett kontor där några få människor arbetar, som i övrigt är tomt.
Arbetsmiljö

Fem utmaningar inför höstens hybridkontor

Hybridkontoret kan bli en ännu större utmaning än när alla jobbar på distans. Det gäller att få alla att känna sig lika delaktiga – oavsett om de är på plats eller inte. 

Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Elaine Eksvärd, retorikexpert
Arbetsmiljö

5 misstag du ska undvika på videomötet

Dålig digital mötesteknik är det snabbaste sättet att trötta ut människor. Det menar retorikexperten Elaine Eksvärd. "Därför behöver vi identifiera och ta bort de element som missgynnar våra digitala arbetsklimat", säger hon. 
Doftljus från designbyrån R/GA:
Arbetsmiljö

Saknar du doften av varm skrivare och kontor? De här doftljusen är för dig

Ett syrefattigt grupprum efter en lång workshop, eller en bunt papper som fortfarande är varm efter utskriften – det är två av dofterna i den nya doftljuskollektionen som får oss att minnas kontoren.
Två läkare som är kära på jobbet
Arbetsmiljö

Så många blir kära på jobbet

3 700 personer. Så många svenskar blir sambor efter att ha jobbat ihop året innan, visar färsk statistik från SCB.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

Kvinna som är trött efter ett videomöte
Arbetsmiljö

Kvinnor tröttare av digitala möten

En av sju kvinnor uppger att de blir mycket till extremt trötta av digitala möten. Betydligt färre män drabbas.