sparka

Experten: Så hanterar du ett varsel som chef

Företaget ska skära ner. Men trots att varslet inte kommit har dålig stämning och galghumor spridit sig på arbetsplatsen. Här är psykologens bästa råd hur du som chef hanterar situationen.

FRÅGA: Mitt företag planerar en omorganisation med nedskärningar. De fackliga förhandlingarna har inte börjat än, men folk anar hur det ligger till.

Sannolikt kommer cirka en fjärdedel av mina underställda, fyra-fem personer, att sägas upp. Folk i ”riskzonen” har redan börjat sprida dålig stämning omkring sig, med galghumor och svartsyn.

Hur ska jag som arbetsledare hantera en situation där övertalig personal sprider än mer uppgivenhet och missnöje omkring sig under uppsägningstiden, kanske under många månader?

Har du några generella tips att ge mig?

/Norrlandschef

SVAR: Uppgivenhet och missnöje sprids med hjälp av beteenden och dem ska du ta på allvar. Fånga upp alla kommentarer, säg gärna: ”Berätta, hur tänker/känner du?”

Lyssna aktivt genom att upprepa för att visa att du förstått, fråga vad de kan göra åt det och vad de vill att du ska göra åt saken.

Om det är något viktigt är det bra att du tar upp det. Om det bara är pys eller galghumor får det en dämpande effekt att ta det på allvar och prata om vad ni kan och inte kan påverka.

Lite perspektivtagande kan vara bra: ”Hur tror du de andra känner sig när de hör dig säga så där? Hur kul är det för dem att komma hit varje dag och höra det?”

Läs också: ”Måste jag återanställa en sparkad medarbetare?”

Om det ändå fortsätter får du ta ett allvarligt samtal med den medarbetaren på samma sätt som vid alla andra oönskade beteenden.

Du kan ta upp den oro du känner. ”Jag är orolig för att den typen av kommentarer skapar en dålig stämning för andra och det känns inte bra. Jag förstår ifall du är orolig eller besviken och skulle uppskatta om du inte sprider det till dina kolleger.”

Om det ska ske individuellt eller inför gruppen får du avgöra från fall till fall, du känner dina medarbetare.

Det är bra att förebygga genom att ta upp din oro generellt. Ta upp det med gruppen och fråga dem hur de vill att ni ska hantera det som grupp. Förklara att du förstår allas oro, speciellt dem som ligger illa till och att du samtidigt vill att det ska bli bra för alla, även för dem som inte är oroliga.

Glöm inte att alltid informera om hur det går med omorganisationen. Även om du inte har något nytt att informera om ska du informera om det.

/Leif E Andersson, Leg. psykolog och ledarskapsutvecklare

Läs också: ”Hjälp! Min vän och chef gör inte sitt jobb!”

Relaterade artiklar

Jannica Grönqvist, chef på Resebemanning, och strand i Thailand (montage)
Arbetsmiljö

”I Thailand kan jag vara mer kreativ”

Det började som en paus från vardagen och en önskan om ett friare liv. I dag har det blivit en livsstil. Fyra till sex veckor om året bor och arbetar Jannica Grönqvist i Thailand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.

Kontorsljus på Atrium Ljunbergs kontor i Stockholm
Arbetsmiljö

Varde ljus – så får du piggare medarbetare i höstmörkret

Nu är det läge att se över dagsljusinsläppet och belysningen på kontoret. Med rätt ljus får du personal som både jobbar och mår bättre.
mobilnotiser2
Arbetsmiljö

Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – även om du ignorerar dem. Det visar ny forskning från Ohio University.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

dubbelt-ledarskap
Arbetsmiljö

Forskning: Så får du delat ledarskap att funka

Delat ledarskap kan vara lösningen på för hög arbetsbelastning, visar svensk forskning. Dessutom blir beslutsgången snabbare och cheferna mer tillgängliga.