lager
Pär Lager.

Därför bör du satsa på ”upskill och reskill”

Var tredje chef har inte avsatt tid för sina medarbetares kompetensutveckling, visar Chefs undersökning. Samtidigt tycker World Economic Forum att alla bör ägna 101 dagar åt kompetensutveckling fram till 2022. Experten Pär Lagers råd: Lämna tänket om det livslånga lärandet och satsa på upskill och reskill.

(Det här är en förkortad version av Chefs undersökning som publicerades i nummer 9 2019. Logga in som prenumerant om du vill läsa hela texten i vårt arkiv!)

Bara sju av tio chefer vet hur de ska gå tillväga för att öka kunskapen och bredda kompetensen hos medarbetarna. Det visar den undersökning som Chef har gjort bland 755 chefer.

”Min bild är dessutom att siffran är radikalt lägre när man skrapar på ytan”, säger Pär Lager som har ett förflutet som politiskt sakkunnig på Utbildningsdepartementet och koncernchef i utbildningsbolaget Intendia Group. Han är numera styrelseledamot, föreläsare och skapare av ledarskapsprogram – och medförfattare till boken Förändringsprincipen.

Han tycker att det känns mossigt att prata om livslångt lärande, kompetensutveckling och fortbildning. För att markera att det handlar om något mer använder han och många andra – inklusive World Economic Forum –begreppen reskill och upskill.

Upskill handlar om att uppdatera och förädla den kunskap man redan har. Reskill handlar om att lära nytt, att skaffa helt ny kunskap.

Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen, och Anna Wikland, Sverigechef på Google.

Läs också: Ny studie: Digital oro hos 3 av 4 svenska chefer

”Jobbar du på bank räcker det inte med att uppdatera befintlig kunskap. Din roll kommer kanske inte ens att finnas kvar om två år. Du måste därför utbilda dig till ett helt nytt arbete.”

Men det är inte bara individen utan hela företaget som måste jobba med reskilling, menar Pär Lager.

”När krav på ny kunskap växer fram har vi tidigare anställt den kompetensen. Men nu finns det ytterst få med denna nya kunskap att tillgå och då är man tvungen att ta befintlig personal och reskilla dem.”

En tredjedel av cheferna i Chefs undersökning uppger att de inte har avsatt någon tid alls åt kompetensutveckling och nyinlärning för sina medarbetare. 18 procent avsätter dock fyra dagar om året per medarbetare, och elva procent upp till elva dagar per år.

Det är fortfarande långt till de drygt 20 dagar som World Economic Forum anser krävs. Pär Lager drar två övergripande slutsatser: För det första att vi behöver bli bättre på lärande för att medarbetarna ska utvecklas, för att vi ska finnas kvar som organisationer och för att vårt land ska hänga med i utvecklingen och kunna bevara vårt välstånd.

arbetstidsforkortning1800x1013

Läs också: Visst funkar sex timmars arbetsdag

För det andra finns det ingen organisation som kan komma i närheten av World Economic Forums stipulerade tid. Vi måste helt enkelt lära oss på ett nytt sätt.

Den gamla modellen att man lär sig 70 procent på arbetsplatsen, 20 procent på interna utbildningar och 10 procent på externa gäller inte när det handlar om ny kunskap. Den behöver hämtas utifrån. Pär Lager menar att på vissa områden, som till exempel det digitala, är utbildningskost-cirkeln snarare det omvända, 10/20/70.

Pär Lager förvånas över att endast en av tio i Chefs undersökning använder sig av möjligheten att gå nätkurser på universitetsnivå, som MOOC (Massive Open Online Course).

”I stället för att gå en utbildning på till exempel Harvard löser man det på ett annat sätt som både kostar mer och är radikalt sämre.”

skoillus

Läs också: Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Coursera, Udemy och Lynda, tidigare Linkedin Learning, är alla digitala källor till strukturerat lärande. Ett annat exempel är Elements of AI-kursen, som skapades efter att finska staten bestämde att AI är så samhällsomdanande att alla medborgare borde gå en grundkurs. De tog fram en nätkurs som översatts till flera andra språk, däribland svenska och nu har knappt 200 000 personer gått den.

Men att bara skicka medarbetarna på kurs har inte så stor effekt.

”Effekt får det först när vi tänker till ordentligt kring vilken utbildning man ska välja, vad den enskilda medarbetaren behöver lära sig, vilka som är företagets övergripande mål, för att efter utbildningen reflektera, boka in möte med chefen och berätta vad man har lärt sig och hur man ska genomföra nya idéer utifrån den nya kunskapen”, säger Pär Lager.

Han betonar vikten av reflektion, att få ner det nya kunnandet i organisationen och att lära av varandra. Och det kan starta i det lilla.

”Man får inte igång en diskussion om man inte har en struktur. Ett sätt kan vara att be alla att regelbundet lämna en reflektion kring en aktuell fråga, i ett system som Slack, och att man dessutom ska kommentera två andra personers inlägg. När man får kommentarer bejakar det den andra personens lärande och tar det ett steg vidare. Det är då det börjar hända!”

angstpuck3

Läs också: 3 ångestpuckar vid karriärbytet – och hur du tacklar dem

upskilling-par-lager
Seminarium 11 december

”Upskilla” eller försvinna

Vi står inför en enorm utbildnings- och lärandeboom. Men vad ska vi lära oss och hur? Ta del av praktiska case på innovativt lärande för att möta dagens och morgondagens behov.

Relaterade artiklar

cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
digital-3
Verksamhetsutveckling

Dålig digital koll bland toppchefer

När 300 toppchefer frågades ut om sin ledningsgrupps kunskaper inom data visste bara hälften vad digitalisering innebär. Det enligt en rapport från Bisnode i samarbete med Kairos Future.

learning1
Verksamhetsutveckling

Kompetensutveckling – därför kräver det modiga chefer

Det finns några gemensamma nämnare som alla chefer borde ta till sig för att underlätta viktig kompetensutveckling. Det säger Lars Kry, vd för Sigma och tidigare utsedd till Årets Chef, med anledning av en rapport om kompetensbristen inom it-yrket.

Thomas Jensen, Boston Consulting Group
Verksamhetsutveckling

Ny rapport: Sverige riskerar halka efter när marknaden förändras

I en ny global rapport framkommer att hälften av svenskarna är inställda på att teknikutvecklingen kommer ändra arbetslandskapet kraftigt. Samtidigt tillhör Sverige bottenskiktet när det gäller att lära nytt – vilket kan påverka konkurrenskraften.
entillen
Verksamhetsutveckling

6 kritiska uppgifter för första linjen

Första linjen-chefer är de som har de största utmaningarna i organisationen men också störst påverkan på resultatet. Trots det tar det tolv år innan de får sin första ledarskapsutbildning. Det vill författarna till  bästsäljande boken Everyone Deserves A Great Manager råda bot på.

Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
forandringsledning
Verksamhetsutveckling

”Ingen frisk hjärna gillar förändring”

En genomtänkt förändringsledning kan förbättra resultatet för verksamheten, skriver författarna till boken ”Förändringsledning”.