rymd
FOTO: Unsplash (montage)

NASA-toppchef: 5 lärdomar om ledarskap – i rymden

Drömmer du om ett liv på Mars? En som vet vad som krävs i rymden är den förre toppchefen på Nasa, Paul Sean Hill, som nu avslöjar vilket ledarskap som krävs i deras viktigaste kontrollrum – och vad du kan lära av det.

Utforskandet av rymden har gett oss svar på många av universums gåtor. Det är också Nasa, USA:s myndighet för luft- och rymdfart, som stått för en mängd av rymdresorna och forskningen. Men vad krävs det egentligen för ledarskap för att lyckas med den riskfyllda och kostsamma rymdverksamheten Nasa bedriver?

Det vet Paul Sean Hill, tidigare flygdirektör och direktör för mänsklig rymdflygning, på Nasa. Nu delar han med sig av lärdomar från sina år i det mytomspunna kontrollrummet i en intervju med Director.

1) Fullständig transparens

Hill beskriver att han baserar sin ledarskapsfilosofi på fullständig transparens inför sitt arbetslag. ”Jag vill att alla kort ska ligga uppvända på bordet”. Det menar han gör att alla känner sig mer delaktiga i varje beslut och kan gemensamt jobba mot ett uppsatt mål.

2) Högt i tak

Han tror också på en trygg arbetsmiljö där alla medarbetare ska känna att de vågar delta i alla diskussioner.

3) Glöm inte ditt uppdrag

Paul Sean Hill avslöjar i intervjun ett ledarskapstips han fick av sin företrädare på posten som flygdirektör. Ett tips han burit med sig hela sin karriär. Han sa:

”Du kan inte vara expert på allt eller hinna utvärdera all data. Du ska inte heller försöka. Det är därför du har ditt arbetslag och ditt jobb är att leda dem. Var initierad i deras arbete så att de fokuserar på rätt sak och hitta möjligheter när problem uppstår”.

Läs också: 3 sätt: Så gjorde Steve Jobs sina möten superproduktiva

4) Var öppen för kritik

Om ett problem uppstår är det viktigt att ha en strategi:

”Ta reda på allt du vet och använd din tid åt att fylla kunskapsluckorna. Dela även dina tankar med ditt arbetslag och var öppen för kritiska frågor som: Den här risken vi tar, vilken information eller logik baserar vi den på?”, säger Hill.

5) Utvärdera dina beslut

”När du väl tagit ett beslut väl är det viktigare hur vi utvärderar resultatet än om det blev bra eller dåligt. Den dagen du slutar utvärdera dig själv är det lätt att du börjar ta ogenomtänkta beslut eller försöker ta genvägar”.

Läs också: 4 tips: Så lyckas du med dina projekt i år

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

musk12
Beslutsfattande

Så ser Elon Musks arbetsdagar ut

Han skyr mejlkorgen, slarvar med maten och jobbar upp till 100 timmar i veckan. Så här ser en vanlig arbetsdag ut för Tesla-grundaren Elon Musk.
personal-och-chef-artikel
Beslutsfattande

Toppcheferna: Så lär du dig det vinnande ledarskapet

Lär dig lyfta medarbetare, bygga företagskultur och skapa starka team. Här är strategierna som används av tre av Sveriges bästa chefer 2018. Möt dem på Personal & Chef 2019 – och lär av de bästa.
johanna123
Beslutsfattande

Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Alltför väldrillade chefer, fostrade i managementbyråkrati, är det största hindret för en effektivare offentlig sektor med självständiga medarbetare.

trust
Beslutsfattande

3 tecken att du är en ledare med tillit

Ditt förtroende är ett kapital du vill vara rädd om som ledare. Men vad krävs för att du bygga upp, behålla och inte försaka det? Här är 3 nycklar du vill ha koll på.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden