NASA-toppchef: 5 lärdomar om ledarskap – i rymden

Drömmer du om ett liv på Mars? En som vet vad som krävs i rymden är den förre toppchefen på Nasa, Paul Sean Hill, som nu avslöjar vilket ledarskap som krävs i deras viktigaste kontrollrum – och vad du kan lära av det.

Beslutsfattande
Publicerad
FOTO: Unsplash (montage)

Utforskandet av rymden har gett oss svar på många av universums gåtor. Det är också Nasa, USA:s myndighet för luft- och rymdfart, som stått för en mängd av rymdresorna och forskningen. Men vad krävs det egentligen för ledarskap för att lyckas med den riskfyllda och kostsamma rymdverksamheten Nasa bedriver?

Det vet Paul Sean Hill, tidigare flygdirektör och direktör för mänsklig rymdflygning, på Nasa. Nu delar han med sig av lärdomar från sina år i det mytomspunna kontrollrummet i en intervju med Director.

1) Fullständig transparens

Hill beskriver att han baserar sin ledarskapsfilosofi på fullständig transparens inför sitt arbetslag. ”Jag vill att alla kort ska ligga uppvända på bordet”. Det menar han gör att alla känner sig mer delaktiga i varje beslut och kan gemensamt jobba mot ett uppsatt mål.

2) Högt i tak

Han tror också på en trygg arbetsmiljö där alla medarbetare ska känna att de vågar delta i alla diskussioner.

3) Glöm inte ditt uppdrag

Paul Sean Hill avslöjar i intervjun ett ledarskapstips han fick av sin företrädare på posten som flygdirektör. Ett tips han burit med sig hela sin karriär. Han sa:

”Du kan inte vara expert på allt eller hinna utvärdera all data. Du ska inte heller försöka. Det är därför du har ditt arbetslag och ditt jobb är att leda dem. Var initierad i deras arbete så att de fokuserar på rätt sak och hitta möjligheter när problem uppstår”.

4) Var öppen för kritik

Om ett problem uppstår är det viktigt att ha en strategi:

”Ta reda på allt du vet och använd din tid åt att fylla kunskapsluckorna. Dela även dina tankar med ditt arbetslag och var öppen för kritiska frågor som: Den här risken vi tar, vilken information eller logik baserar vi den på?”, säger Hill.

5) Utvärdera dina beslut

”När du väl tagit ett beslut väl är det viktigare hur vi utvärderar resultatet än om det blev bra eller dåligt. Den dagen du slutar utvärdera dig själv är det lätt att du börjar ta ogenomtänkta beslut eller försöker ta genvägar”.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden