mikropaus

Mikropauser bortom kaffekoppen – 5 tips

För många är ett kort break från skrivbordet synonymt med en kopp kaffe. Men det finns många goda anledningar till att ta pauser från jobbet. Här är fem tips på andra aktiviteter du kan ägna dig åt – och råd från Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall om hur du ska sitta vid datorn!

Handen på hjärtat – hur bra är du på att ta mikropauser? Du känner säkert till nyttan med dem. Men visste du att motsatsen, fullt fokus på en och samma uppgift under alltför lång tid, faktiskt kan resultera i sämre produktivitet?

Det finns egentligen bara två regler att följa när det gäller mikropauser, skriver Fast Company. De ska vara korta och de ska vara frivilliga. En överpeppad chef som högljutt meddelar att det minsann är dags för alla att ställa sig upp och sträcka på sig är alltså inte ett bra alternativ.

Så hur ska man då tillbringa sina mikropauser? Här är några förslag:

 

skogen

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

20-regeln: Du som sitter hela dagarna vid en skärm behöver särskilt tänka på att vila ögonen – men också de muskler i ansikte, nacke och axlar som ansträngs. Om du följer 20-regeln får dina ögon en välbehövlig paus. Så här går det till: Var 20:e minut ska du fästa blicken på en sak som står drygt 6 meter bort (20 feet) under minst 20 sekunder. Det hjälper mot ögontrötthet och förebygger smärtor i rygg och nacke samt huvudvärk.

Andas: Arbetsplatsen tenderar att trigga vår fly- eller fäkta-instinkt, som kan höja ångestnivåerna och reducera våra kognitiva förmågor. Testa denna enkla andningsteknik för att bryta dig ut ur den negativa känslospiralen:

Sitt bekvämt med rak rygg.

Blunda och börja andas genom näsan.

Räkna till två medan du andas in.

Håll andan och räkna till ett.

Andas försiktigt ut genom munnen medan du räknar till fyra. Avsluta genom att hålla andan, räkna till ett och repetera.

 

jobbhalsohost

Läs också: 11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Gå ut: Dålig luft på kontoret kan sänka produktiviteten med så mycket som 5-6 procent, enligt Fast Company. Ett bra sätt att förhindra detta är att ta en snabb nypa luft under dagen – men till och med något så enkelt som att titta på träd eller växtlighet i 40 sekunder kan stimulera uppmärksamhet och fokus. Helt i linje med forskning kring naturens välgörande hälsoeffekter som Chef tidigare skrivit om.

Drick vatten: Även lätt uttorkning kan orsaka trötthet, ångest och stress. Dessutom leder som bekant regelbunden vattenkonsumtion till att du automatiskt tar fler mikropauser – för att besöka toaletten.

Hitta på nåt kul: Gulliga kattungar på Youtube ska inte underskattas som paus från ditt troligtvis mer krävande arbete, liksom att snabbt kolla Facebook, höra av sig till en kompis eller snicksnacka med en kollega. Det handlar om att hitta en mental paus för att starta om din tankeverksamhet. Och vem vet – kanske får du nya idéer att använda i ditt nuvarande projekt?

marknadsbit-stress-sem

Håll längre som chef – med rätt verktyg

Sju av tio chefer mår så dåligt att det går ut över deras jobb. Med rätt verktyg och kunskap kan du hitta vägar till mindre negativ stress både för dig och dina medarbetare.

Relaterade artiklar

jobbstress
Hälsa

Tips från coachen: 5 strategier när du drunknar i jobb

Höst, jobbtoppar, budgetarbete, bara två månader till jul och så en rejäl förkylning på det. Är det lite mycket nu? Du är inte ensam. Här är fem knep du kan pröva om du känner dig konstant överväldigad på jobbet.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
aterhamtning
Hälsa

Ny studie: Jobbet är bra – för hälsan

Arbete är välinvesterad tid. Din hälsa och livskvalitet förbättras avsevärt av att gå till jobbet varje dag, visar ny forskning.
byrajobb
Hälsa

5 frågor som hjälper dig att orka med motgångar

Förmågan att klara av svårigheter gör dig till en mer hållbar ledare. När du står inför stressade situationer är det viktigt att kunna stanna upp och reflektera.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.