mikropaus

Mikropauser bortom kaffekoppen – 5 tips

För många är ett kort break från skrivbordet synonymt med en kopp kaffe. Men det finns många goda anledningar till att ta pauser från jobbet. Här är fem tips på andra aktiviteter du kan ägna dig åt – och råd från Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall om hur du ska sitta vid datorn!

Handen på hjärtat – hur bra är du på att ta mikropauser? Du känner säkert till nyttan med dem. Men visste du att motsatsen, fullt fokus på en och samma uppgift under alltför lång tid, faktiskt kan resultera i sämre produktivitet?

Det finns egentligen bara två regler att följa när det gäller mikropauser, skriver Fast Company. De ska vara korta och de ska vara frivilliga. En överpeppad chef som högljutt meddelar att det minsann är dags för alla att ställa sig upp och sträcka på sig är alltså inte ett bra alternativ.

Så hur ska man då tillbringa sina mikropauser? Här är några förslag:

 

skog

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

20-regeln: Du som sitter hela dagarna vid en skärm behöver särskilt tänka på att vila ögonen – men också de muskler i ansikte, nacke och axlar som ansträngs. Om du följer 20-regeln får dina ögon en välbehövlig paus. Så här går det till: Var 20:e minut ska du fästa blicken på en sak som står drygt 6 meter bort (20 feet) under minst 20 sekunder. Det hjälper mot ögontrötthet och förebygger smärtor i rygg och nacke samt huvudvärk.

Andas: Arbetsplatsen tenderar att trigga vår fly- eller fäkta-instinkt, som kan höja ångestnivåerna och reducera våra kognitiva förmågor. Testa denna enkla andningsteknik för att bryta dig ut ur den negativa känslospiralen:

Sitt bekvämt med rak rygg.

Blunda och börja andas genom näsan.

Räkna till två medan du andas in.

Håll andan och räkna till ett.

Andas försiktigt ut genom munnen medan du räknar till fyra. Avsluta genom att hålla andan, räkna till ett och repetera.

 

jobbhalsohost

Läs också: 11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Gå ut: Dålig luft på kontoret kan sänka produktiviteten med så mycket som 5-6 procent, enligt Fast Company. Ett bra sätt att förhindra detta är att ta en snabb nypa luft under dagen – men till och med något så enkelt som att titta på träd eller växtlighet i 40 sekunder kan stimulera uppmärksamhet och fokus. Helt i linje med forskning kring naturens välgörande hälsoeffekter som Chef tidigare skrivit om.

Drick vatten: Även lätt uttorkning kan orsaka trötthet, ångest och stress. Dessutom leder som bekant regelbunden vattenkonsumtion till att du automatiskt tar fler mikropauser – för att besöka toaletten.

Hitta på nåt kul: Gulliga kattungar på Youtube ska inte underskattas som paus från ditt troligtvis mer krävande arbete, liksom att snabbt kolla Facebook, höra av sig till en kompis eller snicksnacka med en kollega. Det handlar om att hitta en mental paus för att starta om din tankeverksamhet. Och vem vet – kanske får du nya idéer att använda i ditt nuvarande projekt?

Relaterade artiklar

Collage av en man i blå tröja som skriver, samt bild från Island
Hälsa

Skrik ut din frustration – över isländska vidder

Trött på corona och osugen på att börja jobba? Nu kan du skrika ut dina känslor bland isländska berg och vattenfall – från din egen dator.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Regnbågsflagga
Arbetsmiljö

Checklista: Så jobbar du inkluderande med hbtq-frågor

Som chef har du enligt diskrimineringslagen ansvar för att skapa en inkluderande arbetsplats där ingen diskrimineras. Här är en checklista i 6 steg.
oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.