mikropaus

Mikropauser bortom kaffekoppen – 5 tips

För många är ett kort break från skrivbordet synonymt med en kopp kaffe. Men det finns många goda anledningar till att ta pauser från jobbet. Här är fem tips på andra aktiviteter du kan ägna dig åt – och råd från Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall om hur du ska sitta vid datorn!

Handen på hjärtat – hur bra är du på att ta mikropauser? Du känner säkert till nyttan med dem. Men visste du att motsatsen, fullt fokus på en och samma uppgift under alltför lång tid, faktiskt kan resultera i sämre produktivitet?

Det finns egentligen bara två regler att följa när det gäller mikropauser, skriver Fast Company. De ska vara korta och de ska vara frivilliga. En överpeppad chef som högljutt meddelar att det minsann är dags för alla att ställa sig upp och sträcka på sig är alltså inte ett bra alternativ.

Så hur ska man då tillbringa sina mikropauser? Här är några förslag:

 

skogen

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

20-regeln: Du som sitter hela dagarna vid en skärm behöver särskilt tänka på att vila ögonen – men också de muskler i ansikte, nacke och axlar som ansträngs. Om du följer 20-regeln får dina ögon en välbehövlig paus. Så här går det till: Var 20:e minut ska du fästa blicken på en sak som står drygt 6 meter bort (20 feet) under minst 20 sekunder. Det hjälper mot ögontrötthet och förebygger smärtor i rygg och nacke samt huvudvärk.

Andas: Arbetsplatsen tenderar att trigga vår fly- eller fäkta-instinkt, som kan höja ångestnivåerna och reducera våra kognitiva förmågor. Testa denna enkla andningsteknik för att bryta dig ut ur den negativa känslospiralen:

Sitt bekvämt med rak rygg.

Blunda och börja andas genom näsan.

Räkna till två medan du andas in.

Håll andan och räkna till ett.

Andas försiktigt ut genom munnen medan du räknar till fyra. Avsluta genom att hålla andan, räkna till ett och repetera.

 

jobbhalsohost

Läs också: 11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Gå ut: Dålig luft på kontoret kan sänka produktiviteten med så mycket som 5-6 procent, enligt Fast Company. Ett bra sätt att förhindra detta är att ta en snabb nypa luft under dagen – men till och med något så enkelt som att titta på träd eller växtlighet i 40 sekunder kan stimulera uppmärksamhet och fokus. Helt i linje med forskning kring naturens välgörande hälsoeffekter som Chef tidigare skrivit om.

Drick vatten: Även lätt uttorkning kan orsaka trötthet, ångest och stress. Dessutom leder som bekant regelbunden vattenkonsumtion till att du automatiskt tar fler mikropauser – för att besöka toaletten.

Hitta på nåt kul: Gulliga kattungar på Youtube ska inte underskattas som paus från ditt troligtvis mer krävande arbete, liksom att snabbt kolla Facebook, höra av sig till en kompis eller snicksnacka med en kollega. Det handlar om att hitta en mental paus för att starta om din tankeverksamhet. Och vem vet – kanske får du nya idéer att använda i ditt nuvarande projekt?

Relaterade artiklar

grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
En kvinna som gäspar och kaffekopp
Hälsa

Forskare: ”Maxa tuppluren – med kaffe”

Att en tupplur minskar stress och boostar immunsystemet är redan vetenskapligt bevisat. Nu kommer tips från Stressforskningsinstitutet om hur du kan få ännu mer ut av tuppluren – genom att ta en kopp kaffe.
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

walk
Hälsa

Högre produktivitet – med en kvarts promenad

15 minuters promenad om dagen. Om arbetsgivare uppmanade sina anställda till det skulle produktiviteten världen över öka med motsvarande 100 miljarder dollar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

 

Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.