Identifiera, bestäm, delegera, planera: Modellen som ger dig några extra timmar
Genväg. Identifiera, besluta, delegera, planera – så enkelt (?) är det att skaka fram några fler timmar på dygnet. Läs forskarnas tips här.
Så här går metoden till:
- Identifiera. Skriv ner vad du gör på en dag och identifiera vilka arbetsuppgifter som är viktiga, respektive mindre viktiga för dig och företaget. Markera uppgifterna med lågt värde.
- Bestäm. Bestäm vilka av arbetsuppgifterna med lågt värde som:
– kan läggas ner helt utan negativa konsekvenser,
– kan delegeras utan större ansträngning,
– behöver struktureras om. - Delegera. Att delegera är ofta den största utmaningen men belöningen, om den fungerar, är just mer tid.
- Planera. Sista steget är att planera vad du ska göra med tiden du just har vunnit. Skriv ner två eller tre saker som du borde göra men inte gör i dag.
Logga in för att fortsätta läsa!
1 år med Chef för bara
1695:-
- Expertråd och stöd i chefsfrågor
- Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
- Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
- Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
- Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
- Mallar och avtal ingår
- Tidningen Chef hem i brevlådan