Identifiera, bestäm, delegera, planera: Modellen som ger dig några extra timmar

Genväg. Identifiera, besluta, delegera, planera – så enkelt (?) är det att skaka fram några fler timmar på dygnet. Läs forskarnas tips här.

Så här går metoden till:

  1. Identifiera. Skriv ner vad du gör på en dag och identifiera vilka arbets­uppgifter som är viktiga, respektive mindre viktiga för dig och företaget. Markera uppgifterna med lågt värde.
  2. Bestäm. Bestäm vilka av arbets­upp­gifterna med lågt värde som:
    – kan läggas ner helt utan negativa konsekvenser,
    – kan delegeras utan större ansträngning,
    – behöver struktureras om.
  3. Delegera. Att delegera är ofta den största utmaningen men belöningen, om den fungerar, är just mer tid.
  4. Planera. Sista steget är att planera vad du ska göra med tiden du just har vunnit. Skriv ner två eller tre saker som du borde göra men inte gör i dag.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden