Välkommen till Metodbanken
Här har vi samlat 300 klassiska och konkreta metoder och modeller – smarta genvägar för dig som chef.
Du hittar guider, tips och verktyg som ger stöd när du förbereder möten eller skriver rapporter, hjälper dig framåt i strategiarbetet och det ständiga arbetet med att utveckla ditt team. Metoderna erbjuder vi genom Chef Premium (endast för dig som Chef-prenumerant). Metoderna är indelade i 9 kategorier, bland andra:
- Konflikthantering
- Kommunikation
- Delegera
- Led teamet
Sök efter en specifik metod eller kategori, eller bläddra igenom metoderna i listan nedan.
Metodbanken ingår i Chef Premium
Chef Premium är en del av Chef.se med exklusivt innehåll som gör det lättare att vara chef. Här har vi samlat en rad smarta genvägar för att hjälpa och inspirera dig som chef.
Här finns verktyg och tjänster för att hitta de effektivaste sätten att jobba. Och de snabbaste vägarna dit.
Du som är prenumerant på Chef har direkt tillgång till Chef Premium – det är bara att logga in eller skapa ett konto om du inte redan gjort det.
Är du inte prenumerant än?
Teckna en prenumeration eller prova på under en kortare period.
Hitta metoden du behöver direkt

SAM-snurran: Så arbetar du systematiskt med arbetsmiljön

Karaseks krav-kontrollmodell: Hitta orsaker till stress

Arbetsrätt: Hit sträcker sig chefens ansvar

Kontrollera referenser: 6 steg

Porters femkraftsmodell: Klassisk modell för lönsamma affärer

McKinsey 7S: Identifiera värden i din verksamhet

Chefs motivationsskola: 10 motivationsmetoder

Utvecklingssamtal: Experternas 6 bästa tips

Pomodorotekniken: Bli mer effektiv med korta pauser

Svåra samtal: Checklista i sju steg

Balans i livet: 5 tips för att skilja på arbets- och privatliv

Motivera de omotiverade: 4 typer – och hur du botar dem

Fem steg till effektiv strategi: Lafley och Martins modell

Hamburgermetoden: Varva positiv och negativ feedback

Round Robin-metoden: Brainstorming på ett helt nytt sätt

3,1%-metoden: Chefa en kvart om dagen

Strategins 5 P: Lyckas med affärsstrategin

Lyssnandets tre nivåer: Lär dig skillnaden mellan att höra, lyssna och förstå

Vinn folks hjärtan: Så charmar Apple och Disney sina kunder

Slutledningsstegen: Metod för tydligare kommunikation
