Organisatoriska samtal: Från kommunikation till samtal
Skrota din företagskommunikation. Åtminstone som begrepp. Det är genom det personliga samtalet som du når ut till dina medarbetare.
Så här lyckas du styra informationsflödet på ett ärligt och öppet sätt – och skapa ett klimat och en kultur som bjuder in till samtal:
1. Kommunikativ intimitet
Där kommunikativ intimitet råder gör sig cheferna förtjänta av medarbetarnas förtroende.
Minimera avstånden:
Kommunikativ intimitet kräver att avståndet – som kan vara institutionellt, attitydmässigt eller ibland fysiskt – mellan medarbetaren och chefen minimeras.
Respektera varandra:
Ingen ger sig i kast med ett ärligt åsiktsutbyte med någon som verkar ha en dold agenda. Diskussioner blir viktiga endast om de som deltar i den respekterar varandra.
Var kommunikativt intim:
Att vara kommunikativt intim innebär också att du berör ämnen som kan upplevas som känsliga, till exempel känslig ekonomisk information.
Uppmärksamma:
Men inget annat beteende förbättrar den samtalsmässiga intimiteten så mycket som att vara uppmärksam på vad människor säger.
2. Interaktivitet
Involvera:
Ett organisatoriskt samtal involverar, precis som det personliga samtalet, kommentarer mellan två eller flera personer. Chefer talar med medarbetare och inte bara till dem.
Fler kommunikationskanaler:
Att interaktiviteten mellan chefer och medarbetare har ökat beror bland annat på att kommunikationskanalerna har blivit fler.
Sociala medier:
Sociala medier ger chefer och medarbetare möjligheten att skapa ett organisatoriskt ramverk med samma anda som hos ett personligt samtal.
3. Inkluderande
Medarbetarna som samtalsparter:
Varje företag bygger på en berättelse. Inom de flesta organisationer har de högsta cheferna – eller professionella kommunikatörer – haft monopol på att skapa innehållet i dessa berättelser. Den inkluderande chefen ser medarbetarna som sina officiella – eller åtminstone halvofficiella – kommunikatörer. Medarbetarna blir samtalsparter.
Samarbete:
Det organisatoriska samtalet kräver att medarbetarna samarbetar om att skapa berättelsens innehåll. På så sätt intar medarbetarna nya roller där de själva skapar innehåll och agerar som varumärkesambassadörer, tankechefer och berättare. En engagerad medarbetare blir en levande representant för företagets varumärke. När medarbetare talar utifrån sin egen upplevelse, oredigerat, får budskapet liv.
4. Avsikt
Tydlig avsikt:
En tydlig avsikt ger ordning och mening åt även de mest perifera formerna av prat. Det gäller även för det organisatoriska samtalet.
Samtalsmässig avsikt:
Samtalsmässig avsikt kräver att chefen tydligt uttrycker sina strategiska principer, inte bara genom att hävda dem, utan genom att begripligt – och återkommande – förklara dem. Chefens uppgift är att skapa samförstånd snarare än att kräva samtycke. I den här modellen talar chefen med medarbetaren om visionen och den logik som ligger bakom ledningens beslutsfattande. Som ett resultat får medarbetare på alla nivåer hela bilden av var deras företag står i konkurrensen.
Logga in för att fortsätta läsa!
1 år med Chef för bara
1695:-
- Expertråd och stöd i chefsfrågor
- Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
- Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
- Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
- Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
- Mallar och avtal ingår
- Tidningen Chef hem i brevlådan