trafik-ljus-stopp-rekrytering-nobbad-karriar

Locka de digitala talangerna

Konkurrensen är hård om den kompetens som krävs för att driva igenom en digital transformation. För att bli en attraktiv arbetsgivare på den här resan behöver den med rekryteringsansvar se över sitt erbjudande. Frågan om att locka rätt talanger och behålla dem är kanske aldrig så relevant som nu.

”Efterfrågan är enorm. Men det finns en röd tråd i nästan allt vi pratar om kring digitalisering och det är ett tydligt syfte, ett ’sense of purpose’. Finns inte medvetenhet i organisationen om dess eget syfte kommer ni antagligen inte att kunna attrahera talangerna”, säger Arash Gilan som tillsammans med Jonas Hammarberg har skrivit boken Get digital or die trying.

”Som digital ledare behöver du anställa de som är bättre än du – de du själv skulle kunna jobba för. Man har inte råd att inte ha rätt personer.”

Läs också: 16 medarbetare per chef = snittet för friska företag

Här några råd på vägen:

 Ge dina medarbetare spelutrymme. Digitalt kompetenta personer förstår kraften i sina verktyg och i utvecklingen och vill inte hämmas av för mycket struktur och ”det går inte”-budskap.

 Jobba agilt. Det är ett arbetssätt som blivit norm för snabbfotade organisationer och processer. Jonas Hammarberg och Arash Gilan menar att det visserligen fortfarande kommer att finnas processer och system som är mer traditionella, men att det som utmanas och påverkas av omvärlden hanteras bäst med agila metoder.

Läs också: Skaffa dig en digital mentor

Det agila arbetssättet, med små snabba steg och en inbyggd följsamhet (ibland genom medveten instabilitet) har flera fördelar:

 Samarbetet i organisationen går ofta snabbt.

 Ramarna för medarbetarnas ansvar är tydliga.

 Att införa agilt arbetssätt i en process kan sätta en grundmodell och ge viktiga lärdomar för nästa steg eller en annan avdelning som vill anamma metoden.

”Hitta ett ställe att börja på, lär medan du gör, sätt upp siktet. Sedan börjar du ta fler steg”, säger Jonas Hammarberg.

Läs också: Så boostar du talanger och undviker press

”Kommunen är nu en spännande arbetsplats”

När kompetensförsörjningen tryter gäller det att vara kreativ. I Vallentuna kommun skapade det digitala arbetet en helt ny plattform för strategisk rekrytering. Linkedin har gjort kommunen till en attraktiv arbetsplats.

Parisa Liljestrand, ordförande kommunstyrelsen Vallentuna. Parisa Liljestrand, ordförande kommunstyrelsen Vallentuna.

TEXT: LOTTEN WIKLUND

”Precis som många andra kommuner kämpade vi för att få hit de bästa kompetenserna”, säger Parisa Liljestrand som är kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna.

”Men till slut kände vi att de traditionella rekryteringskanalerna inte räckte till.”

2016-CB-05-Get-digiral-1

Chefboken sammanfattar
Get digital

Prova Chefboken!
Utvald ledarskapslitteratur sammanfattad.
Läs eller lyssna på bara 19 minuter.
Tillgång till biblioteket med över 100 titlar.

Prova på-erbjudande

Så förra året tog politikerna ett aktivt beslut att bygga upp den digitala närvaron. Man började med en Facebooksida där man snabbt kunde nå ut med information om nya beslut eller lägga ut länkar till livesändningar av kommunfullmäktiges sammanträden. Därefter skapade kommunen en Linkedin-profil och utifrån den startade man ett aktivt strategiskt rekryteringsarbete.

Läs också: Skrotade it-avdelningen – hyllas som digital stjärna

”Responsen blev enorm. Vi satte en person att arbeta heltid med vår profil och aktivt söka upp de kompetenser vi behöver.”

Nyligen utsåg Linkedin Vallentuna till bästa offentliga organisation i Sverige inom strategisk kompetensförsörjning.

”Vi märker att vi attraherar många sökande som tidigare bara övervägt att söka sig till privat sektor. Intresset för att jobba hos oss är stort och vi visar att vi är en kommun i framkant där det händer spännande saker.”

Läs också: Se upp för psykopater på jobbet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefboken_the_good_people
Chefboken

Knäck koden: Lär dig hitta bra personer

Årets julläsning för chefer? Nya Chefboken Good People vill göra både dig och dina medarbetare till bättre människor. ”Den är särskilt bra om du är i en reflekterande del av din karriär”, menar Chefs redaktör Björn Hedensjö.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
aa9i5366
 

Så var Chefdagen

Kardinaler! Partiledare! Google-chefer! Överbefälhavare! Den 12 oktober var det dags för Chefdagen – Sveriges viktigaste ledarskapsseminarium. Häng med i efterhand.
intervjua
Karriär

Så sticker du ut på intervjun – 5 knep

Drömjobbet är inom räckhåll. Men den som intervjuar har tankarna på annat håll. Här är 5 knep för att fånga uppmärksamheten och visa varför du ska få jobbet.

test1
Metodbanken

Testa dig: Hur bra ledare är du?

Chef har kokat ned 20 års erfarenhet av ledarskap till 9 punkter. I vårt test kan du se hur du levererar och bjuda in andra att ge feedback.

lina
 

Maktparadoxen avgör vem som håller i längden

Trodde du att vassa armbågar och hänsynslöshet lönar sig för den som vill nå maktpositioner? Tänk om. De senaste decenniernas ledarskapsforskning visar att positiva beteenden, som skapar lojala sociala nätverk, är det som ger verkligt inflytande.
Hannele Arvonen, koncernchef Setra Group
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Nu får jag ihop delarna till en tydligare helhet”

Framtidsfrågorna ställer nya krav på ledare. Hannele Arvonen, koncernchef på Setra Group, rustar sig med en Executive MBA. ”Det är bra för mig och bra för företaget. Jag vill att fler inom Setra får och tar den här möjligheten”, säger hon.
nishteman-hosseini-3
 

”Två tar över hela mötet – varje gång”

Två talföra medarbetare tar över varje möte – hur styr man upp så alla får säga sitt utan att tappa den informella kreativa stämningen? Det undrar en chef – och psykologen har ett svar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden