Nyberg: Så tänkte jag

Var det kanske inte lite onödigt hårt, ändå? Reaktionerna blev starka när Lars Nyberg, Telia Soneras vd, sågade det egna bolagets kundtjänst i Dagens Industri för några veckor sedan.

”Det har inte funkat på två år. Jag begriper inte – hur svårt kan det vara egentligen”, sa Nyberg till presskåren som samlats för att ta del av bolagets kvartalsredovisning.

Vissa blev upprörda. Andra tyckte kanske – i ärlighetens namn – att det var skönt att någon pratade klarspråk. Chef bad honom förklara hur han tänkte när han gick ut i media med ett sådant uttalande. Svaret blev diplomatiskt.

”TeliaSonera strävar efter att erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Tyvärr går arbetet för långsamt.

Jag är noga med att inte bara rikta kritik mot vår kundtjänst, även om det har tolkats så. Vi har jätteduktiga och kunniga medarbetare där som hanterar hundratusentals samtal varje år. Men våra tjänster och erbjudanden måste vara kundanpassade och lättbegripliga – och vi måste hålla det vi lovar”, säger Lars Nyberg.

Vad tycker du? Är det okej att som chef gå ut i media och kritisera sin egen verksamhet? Diskutera gärna i kommentarsfältet nedan.

Relaterade artiklar

poliscissi
Konflikthantering

Rikspolischefen: Så arg får du bli som chef

I podden Chef Dilemma hjälper toppcheferna vanliga chefer med deras utmaningar. Rikspolischef Anders Thornberg svarar på en fråga om att bli arg som chef.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.

stol-hav-sommar-metoder-kommunicera-2
Konflikthantering

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.