Nyberg: Så tänkte jag

Var det kanske inte lite onödigt hårt, ändå? Reaktionerna blev starka när Lars Nyberg, Telia Soneras vd, sågade det egna bolagets kundtjänst i Dagens Industri för några veckor sedan.

”Det har inte funkat på två år. Jag begriper inte – hur svårt kan det vara egentligen”, sa Nyberg till presskåren som samlats för att ta del av bolagets kvartalsredovisning.

Vissa blev upprörda. Andra tyckte kanske – i ärlighetens namn – att det var skönt att någon pratade klarspråk. Chef bad honom förklara hur han tänkte när han gick ut i media med ett sådant uttalande. Svaret blev diplomatiskt.

”TeliaSonera strävar efter att erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Tyvärr går arbetet för långsamt.

Jag är noga med att inte bara rikta kritik mot vår kundtjänst, även om det har tolkats så. Vi har jätteduktiga och kunniga medarbetare där som hanterar hundratusentals samtal varje år. Men våra tjänster och erbjudanden måste vara kundanpassade och lättbegripliga – och vi måste hålla det vi lovar”, säger Lars Nyberg.

Vad tycker du? Är det okej att som chef gå ut i media och kritisera sin egen verksamhet? Diskutera gärna i kommentarsfältet nedan.

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.