Nyberg: Så tänkte jag

Var det kanske inte lite onödigt hårt, ändå? Reaktionerna blev starka när Lars Nyberg, Telia Soneras vd, sågade det egna bolagets kundtjänst i Dagens Industri för några veckor sedan.

”Det har inte funkat på två år. Jag begriper inte – hur svårt kan det vara egentligen”, sa Nyberg till presskåren som samlats för att ta del av bolagets kvartalsredovisning.

Vissa blev upprörda. Andra tyckte kanske – i ärlighetens namn – att det var skönt att någon pratade klarspråk. Chef bad honom förklara hur han tänkte när han gick ut i media med ett sådant uttalande. Svaret blev diplomatiskt.

”TeliaSonera strävar efter att erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Tyvärr går arbetet för långsamt.

Jag är noga med att inte bara rikta kritik mot vår kundtjänst, även om det har tolkats så. Vi har jätteduktiga och kunniga medarbetare där som hanterar hundratusentals samtal varje år. Men våra tjänster och erbjudanden måste vara kundanpassade och lättbegripliga – och vi måste hålla det vi lovar”, säger Lars Nyberg.

Vad tycker du? Är det okej att som chef gå ut i media och kritisera sin egen verksamhet? Diskutera gärna i kommentarsfältet nedan.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

introvert-3
Konflikthantering

6 sätt: Så lyckas du jobba med dem du inte tål

Ett uppblåst ego, en slarver, en smitare. De olidliga medarbetarna - eller kollegerna - finns överallt. Men du kan hantera dem. Utan att strypa dem eller stånga dig blodig.
Torbjörn Lindgren, Invono
Annonssamarbete Chef + Invono

4 vanor att sno från lyckade ledningsgrupper

Digitaliseringen i svenska bolag når inte alltid ända upp i toppen. Ledning och styrelse ligger ofta efter i sina arbetssätt. ”Man lever inte som man lär”, säger Torbjörn Lindgren på Invono.

hanterakollega
Arbetsmiljö

5 tips: Hantera kollegan – som alltid skyller ifrån sig

Vissa personer känner att de har hela världen emot sig. Så här gör du som chef för att vända klagomålen till något som är positivt för hela arbetsgruppen.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

herskare
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden