Nyberg: Så tänkte jag

Var det kanske inte lite onödigt hårt, ändå? Reaktionerna blev starka när Lars Nyberg, Telia Soneras vd, sågade det egna bolagets kundtjänst i Dagens Industri för några veckor sedan.

”Det har inte funkat på två år. Jag begriper inte – hur svårt kan det vara egentligen”, sa Nyberg till presskåren som samlats för att ta del av bolagets kvartalsredovisning.

Vissa blev upprörda. Andra tyckte kanske – i ärlighetens namn – att det var skönt att någon pratade klarspråk. Chef bad honom förklara hur han tänkte när han gick ut i media med ett sådant uttalande. Svaret blev diplomatiskt.

”TeliaSonera strävar efter att erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Tyvärr går arbetet för långsamt.

Jag är noga med att inte bara rikta kritik mot vår kundtjänst, även om det har tolkats så. Vi har jätteduktiga och kunniga medarbetare där som hanterar hundratusentals samtal varje år. Men våra tjänster och erbjudanden måste vara kundanpassade och lättbegripliga – och vi måste hålla det vi lovar”, säger Lars Nyberg.

Vad tycker du? Är det okej att som chef gå ut i media och kritisera sin egen verksamhet? Diskutera gärna i kommentarsfältet nedan.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden