Konflikter skärper teamet

Blandat är bäst när det gäller att skapa effektiva team. Men med blandade personligheter och åsikter uppstår också ofta konflikter. Särskilt i team med många specialister, med högpresterande och tävlingsinriktade individer som konkurrerar.

Men konflikter i sådana team är inte av ondo. Tvärtom. Det menar Mark de Rond, lektor i strategi och organisation vid Judge Business School, University of Cambridge, i Harvard Business Review.

Hans tips är att ta vara på den energi som kommer av konflikter:

1. Blanda inte ihop känslor och fakta.
Bästa sättet att hålla samman teamet är att ge dem en utmaning, något som gör att de mår bra tillsammans.

2. Skapa trygghet.
Se till att teammedlemmarna upplever sig som lagspelare. Om de censurerar sig själva av rädsla för att uppfattas som negativa eller inkompetenta, blir det inte naturligt att samarbeta.

3. Uppmuntra oenighet.
Var tydlig med att kon­flikter är oundvikliga och hälsosamma. Förklara att irritation är en naturlig följd av mångfald och att mångfald är nödvändigt i ett framgångsrikt team.

Relaterade artiklar

byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
tanka
Konflikthantering

5 dolda fel som gör att det är spänt på jobbet

En giftig stämning på jobbet kan sänka arbetsmoralen.
hanterakollega
Arbetsmiljö

5 tips: Hantera kollegan – som alltid skyller ifrån sig

Vissa personer känner att de har hela världen emot sig. Så här gör du som chef för att vända klagomålen till något som är positivt för hela arbetsgruppen.
missnojd
01:01 min
Konflikthantering

3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

Video + Text En nyanställd slarvar och gör inte sitt jobb – vilket väcker missnöje på arbetsplatsen. Här är experten Leif E Anderssons bästa råd för hur du ska hantera situationen som chef.
trakig-2
Konflikthantering

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt.

nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
_leif-e-andersson4
Experterna

”Medarbetaren stökar till i teamet”

Hur hanterar man en stjärnmedarbetare med avgörande kompetens som beter sig illa? Psykologen Leif E Andersson ger svar.