Kerstin Brunnberg: ”Hur digital är du som ledare?”

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad

Jag vet snart inte hur många lösenord jag har för olika tillfällen. Lyckades till sist komma ihåg och skrev ner dem. Antar att det är det värsta man kan göra – men det blir rätt fullt just i det rummet på hjärnkontoret där det står inloggningar på skylten.

Annars är the internet of everything och digitaliseringen av våra liv, nog det mest genomgripande jag varit med om – BI och AI (before and after). En truism så god som någon annan är att den påverkar allt och alla och det gäller att ta makten över den. Det finns de som gjort det och de som inte gjort det.

En som inte gjorde det var vd:n på den amerikanska lågpriskedjan Target som efter 35 år i firman nyligen fick sparken, sedan hackare tagit sig in och kommit över kundernas kontouppgifter. Bristen på datasäkerhetstänk sänkte Targets trovärdighet och försäljning.

Ett liknande exempel är den chef inom Rikspolisen som okejade ett dyrt it-system som måste skrotas efter att användarna försökt använda det och allt tog fem gånger längre tid.

Eller en del av världens tidningsledare, suveräna på innehåll, som inte förstår vad algoritmerna kan göra för affärerna.

En som däremot förstått vad det handlar om är nationalbibliotekarien i Norge, Vigdis Moe Skarstein, som gjorde biblioteket digitalt och till en plats som chefer från hela världen nu vallfärdar till för att se hur så mycket innehåll kan bli tillgängligt. Hon kunde innehåll OCH förstod digitaliseringens möjligheter.

Förstod gjorde även de få hjärnor som skapade och sålde appen Whatsapp för 19 miljarder dollar till Facebook.

Till raden av lyckade exempel kan också läggas Mojang med Minecraft som Helen Lewis på tidskriften New Statesman hyllar för att skapa kreativitet och fantasi. Hon skriver: ”Minecraft has smuggled an educational game past children and few of them have noticed that it is the pixelated equivalent of eating their greens.”

Och, för att nämna ett sista föredömligt exempel, bolaget som du kan få hjälp av att städa upp och städa bort dina digitala fotspår när du ska söka jobb, liksom de rekryteringsfirmor som använder Linked­in och liknande som gratis verktyg för att jaga lämpliga chefer.

Nu är inte digitaliseringen något att bara naivt hylla. Utmaningen är snarare att göra den till en lydig och klok tjänare. Det räcker långt att som chef visa vad digitalt ledarskap är – kunna den egna verksam­heten OCH dess behov av digital utveckling för att förbättra säkerheten, nå kunderna, hitta nya produkter, bli global eller bara ge medarbetarna bästa möjliga arbetsmöjligheter.

Men det digitala ledarskapet är också att våga vara innovativ. Det ledarskapet har de som kan bedöma det optimala gränssnittet mellan människa och maskin och som vet vad en algoritm är, men inte behöver kunna använda den. Det digitala ledarskapet handlar både om att vara chef över it-frågorna och att kunna bedöma en idé oavsett var den kommer ifrån. Det handlar dessutom om att investera i medarbetarnas kunskap om kärnverksamheten, men också i det som ligger utanför kärnverksamheten.

Framtiden är dagens jobb, och snegla lite på barnen som förstår den. Sofus, åtta månader, skriker och min förmåga att trösta sträcker sig inte längre än till att ge honom min mobil. Han blir tyst och börjar genast använda pekfingret.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden