Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning
Kalendern och att göra-listan ska leva ihop, menar Chefs effektivitetsexpert Petra Brask. Det är så du får saker gjorda och slipper den där övermäktiga känslan av att ha fler uppgifter än du kan hantera.
I genomsnitt spenderar vi 10 timmar per arbetsvecka på mejlhantering, enligt Petra Brask. Nyckeln är att använda kalendern så realistiskt som möjligt – och låta den vara din bästa vän. När du befinner dig mitt i en stressig vardag gäller det att kalendern talar om för dig vad du ska göra och när, utan att du själv behöver fundera på om du missar något. Med en effektiv och proaktiv kalender får du ett verktyg som stöttar och hjälper dig i att jobba mindre men få mer gjort.
Lär mer av Petra Brask i Chefs populära webbkurs "Bli mer effektiv – frigör tid och energi"
Här är Petra Brasks bästa tips:
1. Ha EN kalender där du får full överblick över din tid.
2. Sätt av tid för det som är viktigt för dig, dina uppgifter, träning, reflektion, återhämtning, hämta och lämna på dagis, fri tid och så vidare.
3. Ange förberedelsetider och kompletterande arbete, till exempel vid möten.
4. Se till att ha utrymme för återkommande saker och rutinuppgifter.