Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning

Kalendern och att göra-listan ska leva ihop, menar Chefs effektivitetsexpert Petra Brask. Det är så du får saker gjorda och slipper den där övermäktiga känslan av att ha fler uppgifter än du kan hantera.

Motivation
Publicerad

I genomsnitt spenderar vi 10 timmar per arbetsvecka på mejlhantering, enligt Petra Brask. Nyckeln är att använda kalendern så realistiskt som möjligt – och låta den vara din bästa vän. När du befinner dig mitt i en stressig vardag gäller det att kalendern talar om för dig vad du ska göra och när, utan att du själv behöver fundera på om du missar något. Med en effektiv och proaktiv kalender får du ett verktyg som stöttar och hjälper dig i att jobba mindre men få mer gjort.

Här är Petra Brasks bästa tips: 

1. Ha EN kalender där du får full överblick över din tid.

2. Sätt av tid för det som är viktigt för dig, dina uppgifter, träning, reflektion, återhämtning, hämta och lämna på dagis, fri tid och så vidare.

3. Ange förberedelsetider och kompletterande arbete, till exempel vid möten.

4. Se till att ha utrymme för återkommande saker och rutinuppgifter.

5. Boka in komma-ifatt-tid efter resor och frånvaro.

6. Ha tillräckligt med tomt utrymme för oförutsedda/oplanerade uppgifter.

7. Schemalägg en fast tid för veckoplanering varje vecka. Se till att du höjer blicken och går igenom det som varit, men också granskar vad som händer ett par veckor framåt i tiden så att du är förberedd för det som kommer.

8. Om andra är beroende av dig hemma eller på jobbet så se till att ha en fast tid när ni regelbundet stämmer av hur nästkommande vecka/veckor ser ut och därmed kan förebygga arbetstoppar, dubbelbokningar eller saker som krockar. Det gör också att vi får en större förståelse för varandra när vi vet vad någon har framför sig, och det ger dig en ännu större anledning att faktiskt ha koll på din egen kalender, när du vet att du ska avrapportera till någon annan.

Vill du återta kontrollen över din tid?

Missa inte Chefs webbkurs: Bli mer effektiv – frigör tid och energi! Petra Brask hjälper återta kontrollen över din att-göra-lista och ger knep att börja jobba smartare – inte mer.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden