moten-4

Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning

Kalendern och att göra-listan ska leva ihop, menar Chefs effektivitetsexpert Petra Brask. Det är så du får saker gjorda och slipper den där övermäktiga känslan av att ha fler uppgifter än du kan hantera.

I genomsnitt spenderar vi 10 timmar per arbetsvecka på mejlhantering, enligt Petra Brask. Nyckeln är att använda kalendern så realistiskt som möjligt – och låta den vara din bästa vän. När du befinner dig mitt i en stressig vardag gäller det att kalendern talar om för dig vad du ska göra och när, utan att du själv behöver fundera på om du missar något. Med en effektiv och proaktiv kalender får du ett verktyg som stöttar och hjälper dig i att jobba mindre men få mer gjort.

Lär mer av Petra Brask i Chefs populära webbkurs "Bli mer effektiv – frigör tid och energi"

Här är Petra Brasks bästa tips: 

1. Ha EN kalender där du får full överblick över din tid.

2. Sätt av tid för det som är viktigt för dig, dina uppgifter, träning, reflektion, återhämtning, hämta och lämna på dagis, fri tid och så vidare.

3. Ange förberedelsetider och kompletterande arbete, till exempel vid möten.

4. Se till att ha utrymme för återkommande saker och rutinuppgifter.

5. Boka in komma-ifatt-tid efter resor och frånvaro.

6. Ha tillräckligt med tomt utrymme för oförutsedda/oplanerade uppgifter.

7. Schemalägg en fast tid för veckoplanering varje vecka. Se till att du höjer blicken och går igenom det som varit, men också granskar vad som händer ett par veckor framåt i tiden så att du är förberedd för det som kommer.

8. Om andra är beroende av dig hemma eller på jobbet så se till att ha en fast tid när ni regelbundet stämmer av hur nästkommande vecka/veckor ser ut och därmed kan förebygga arbetstoppar, dubbelbokningar eller saker som krockar. Det gör också att vi får en större förståelse för varandra när vi vet vad någon har framför sig, och det ger dig en ännu större anledning att faktiskt ha koll på din egen kalender, när du vet att du ska avrapportera till någon annan.

Vill du återta kontrollen över din tid?

Petra Brask framför en illustration av tre lådor med texterna "kasta", "spara" och "slänga".

Missa inte Chefs webbkurs: Bli mer effektiv – frigör tid och energi! Petra Brask hjälper återta kontrollen över din att-göra-lista och ger knep att börja jobba smartare – inte mer.

Läs mer om webbkursen!

Relaterade artiklar

spritmuseum1800
Ledarskap

”Förlåt, jag är museichef egentligen!”

På Spritmuseum i Stockholm får cheferna rycka in i kassa, disk och servis sedan medarbetarskaran krympt med en tredjedel. ”Ett sätt att ta sig igenom en svår period”, säger museichefen Ingrid Leffler.

Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Greta Thunberg, Micael Bydén, Mona Sahlin
Ledarskap

Cheferna och ledarna som sommarpratar i år

Årets sommarpratare i P1 är presenterade, och inleder gör Greta Thunberg – som yngsta sommarvärd någonsin. Men även många andra chefer och ledare finns med på listan.
cb_06
Chefbok

”The 4 day week”, Andrew Barnes

Att jobba fem dagar i veckan är förlegat, menar Andrew Barnes och tänkte om. Hans företag satte produktiviteten i centrum och införde fyra dagars arbetsvecka. Här avslöjar han vilket resultat det gav – ökat välmående, engagemang och resultat.
sja%cc%88lvledarskap-webb2
Ledarskap

7 steg till självledarskap för ditt team

Det har aldrig ställts så höga krav på självledarskap som nu – när så många jobbar hemifrån och chefen är på avstånd. Här är 7 steg för hur du kan främja självledarskapet i ditt team.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
20-coronainitiativ
Motivation

20 positiva initiativ under coronaveckorna

Mitt i en av de största globala kriserna i modern tid har fantasi och viljan att hjälpa på många håll lett till stordåd. Som ett enormt fyrverkeri av goda idéer, samarbeten och innovationer. Vi har samlat 20 av de bästa.