»Jag råkade ut för en lynchmobb«

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Marianne Samuelsson (före detta landshövding på Gotland), Kristina Axén-Olin (före detta finansborgarråd) och Anders Dalenius, kreativ chef på kreativ chef på reklambyrån Draft Fcb, har alla varit utsatta för intensiva mediedrev.

Marianne Samuelsson blev inspelad på ett internt möte när hon försvarade ett beslut i ett strandskyddsärende.

Fyra månader senare hamnade inspelningen på Ekot i Sveriges Radio.
Då satte mediedrevet igång.

Vad kände du när det stormade?
»Förtvivlan naturligtvis. Rådet jag fick var att det skulle blåsa över. Det var fel väderprognos. Det blev ju full storm. Vad jag än försökte säga så försökte medierna inte att förmedla det. Då försökte jag hålla tyst och hålla mig undan.«

Du tvingades lämna ditt jobb. Hade du kunnat hantera situationen annorlunda?
»Jag tror inte att något annat hade inträffat vad jag än hade sagt eller gjort. Jag hade ju en krisplan för min organisation, men när det sedan kom till mig själv som chef var det helt annorlunda. För jag blev ju ganska blockerad i det läget. Därför ska man i förväg ha bestämt att det finns någon utanför som man kan ringa om man hamnar i kris.«

Kristina Axén-Olin, före detta finansborgarråd i Stockholm, fanns också med på scen.
Moderatorn Henrik Frenkel frågade varför hon valde att gå ut med sina alkoholproblem.
»Om jag kunde hjälpa någon annan genom ett berätta det,  särskilt som jag var finansborgarråd och framgångsrik, så ville jag göra det. Man ska vara ärlig och bjuda på sig själv.«

Blev du väl behandlad av medierna?
»Det är ett par gånger som de har passerat gränser och gått bakom min rygg. Men jag tycker att jag har fått sympati och blivit välvilligt behandlad. För jag tror att folk känner igen sig. Jag fick över 2 000 brev från folk som sa att de kände igen sig.«

Vad är sensmoralen i din historia?
»Att det tog många år innan jag insåg att det viktigaste för mig är att sitta i soffan med mina barn, titta på tv och äta en pizza. Det gjorde jag inte på femton år.«

Anders Dalenius, chef på reklambyrån Draft Fcb, blev snabbt känd som reklammannen som försökt mörda en greve och hans fru i Gamla Stan. Det blev snabbt känt att det hade skett en förväxling, men innan dess spreds ryktet inom sociala medier.

Blev du inte arg?
»Det var inte jag som satt med trumf på hand i första skedet. Jag försökte bara vara så vänlig och tillmötesgående som möjligt, eftersom jag visste att jag inte hade något att göra med brottet överhuvudtaget.«

Så fort nyheten hade kommit ut så spreds ditt namn på olika sajter?
»Jag hade ingen aning om det till en början. Man ska komma ihåg att den nya tekniken finns, men användarna är fortfarande så primitiva. Det jag råkade ut för var en lynchmobb. Förut kastade man ruttna betor på varandra, nu skriver man elaka saker på sajten Flashback. Den kollektiva kunskapen sprids oerhört snabbt. Efter två veckor hade det varit 3 miljoner sidvisningar om mig.«

Hur var det att komma tillbaka till dina medarbetare?
»Det första jag var tvungen att göra var att ta tillbaka initiativet. Jag tror inte att det blåser över längre. Varenda människa med en uppkoppling är en potentiell publicist, det måste man komma ihåg. Därför måste man ta tag i sin egen situation.«

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden