”Hur ger jag en varning?”

En läsare vill ge medarbetaren en varning eftersom personen har misskött ett antal projekt. Men hur ska chefen exakt gå tillväga? Vår expert på arbetsrätt, Fredrik Dahl, svarar.

Arbetsrätt
Text: Redaktionen
Publicerad

En läsare frågar:

”Jag tycker att det finns oklarheter beträffande varning till en anställd och skulle vilja veta vad som egentligen gäller.
En av mina medarbetare har misskött ett flertal projekt. Det har lett till att flera av företagets betydelsefulla kunder blivit missnöjda, vi har även förlorat kunder och inte kunnat ta fullt betalt, vilket kostat en ansenlig summa. Jag har meddelat medarbetarens fack att jag kommer att skicka en varning. Finns det formella regler för hur en varning ska utformas och delges medarbetaren?”

Nina

”Om en anställd missköter sin anställning bör arbetsgivaren genom tillsägelser eller varnin­gar påtala försummelsen och försöka få den anställde att vidta rättelse.

Arbetsgivaren kan även förklara att den an­­ställde kan komma att sägas upp om han eller hon inte bättrar sig. Syftet med en tillsägelse är att uppmärksamma arbets­tagaren på att ett visst beteende inte är acceptabelt och att ge arbetstagaren möjligheten att ändra beteendet.

Om en arbetsgivare överväger att säga upp en anställd på grund av misskötsamhet, krävs i regel en sådan tillsägelse före uppsägningen, så att arbetstagaren förstår att anställningen är i fara. Om arbetsgivaren i stället förhåller sig passiv och ”accepterar” miss­­skötsamheten, kan det  hållas emot arbets­givaren vid en eventuell tvist.

Det finns inga särskilda reg­ler om hur en tillsägelse ska utformas. Den bör dock vara skriftlig och tydlig med vad arbetstagaren gjort för fel samt att vederbörande kan sägas upp om ingen bättring sker.

Fredrik Dahl, Arbetsrättsadvokat och delägare advokatfirman Vinge

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden