Bemanningsföretaget Adecco har åtagit sig att utbilda 5 miljoner människor inom digital kunskap före 2030.
Foto Adecco/Unsplash

Höjer digitala kompetensen – hos 5 miljoner anställda

När den kompetens som efterfrågas skiftar karaktär riskerar stora delar av arbetskraften att halka efter. Som svar lanserar Adecco Group nu ett kunskapsinitiativ som berör miljoner människor globalt.

Den digitala revolutionen har kallats för en större arbetslivsomvälvning än industrialiseringen. Inom branscher där arbetsmomenten följer förutsägbara mönster finns en enorm potential för automatisering. I kölvattnet av denna omställning spås nya, mer kvalificerade yrken uppstå.

Experter varnar nu för att de anställda vars yrkesroller är mest troliga att förloras till robotar också tillgodogör sig minst utbildningstid. Denna växande kompetensklyfta riskerar på sikt att ställa en stor grupp människor utanför arbetsmarknaden, då de saknar de kvalifikationer som efterfrågas.

Inför förra veckans World Economic Forum-möte i Davos presenterade bemanningsföretaget Adecco sitt framtidslöfte för att möta detta dilemma: Fram till år 2030 planerar företaget, med verksamhet i 60 länder, att utbilda fem miljoner människor internationellt för att säkerställa dessas attraktionskraft på marknaden.

digital-3

Läs också: Dålig digital koll bland toppchefer

”Vi bevittnar ett aldrig tidigare skådat fenomen: Automatisering, robotisering… alla dessa nya teknologier har en stark inverkan på arbetsmarknaden. Företag står inför reella utmaningar när det gäller att kunna rekrytera människor med kompetensen som krävs för att ta tillvara på de tekniska möjligheter som väntar”, säger Alain Dehaze, vd för Adecco Group i ett pressmeddelande.

”Vi har därför satt starkt fokus på kunskapshöjning och omskolning, för att rusta individer till ett framgångsrikt deltagande i arbetslivet, och för att ge företag möjligheten att hitta den kompetens de behöver för att kunna konkurrera.”

I Frankrike satsar företaget redan i år 100 miljoner euro på att stärka kompetensen hos 45 000 arbetstagare genom både fasta och tillfälliga anställningar med lärlingskap. Adeccos storskaliga utbildningslyft under 20-talet sker genom dotterbolaget General Assembly, som bland annat inlett ett partnerskap med Microsoft inom AI.

Thomas Jensen, Boston Consulting Group

Läs också: Ny rapport: Sverige riskerar halka efter – när marknaden förändras

Målet är enligt företaget att fler människor, oavsett bakgrund, ska ges möjlighet att äga den nya tekniken och förbli anställningsbara trots en djupgående transformation av arbetslivet. Bland de efterfrågade kunskaper som lärs ut ingår bland annat programmering, maskininlärning och data science.

ca-marknadsbit2_cissi
Chefakademin

Ta ansvar för ditt lärande

Chefakademin är den självklara startpunkten när du söker chefs-och ledarskapsutbildningar. Ta ansvar för ditt lärande – det har aldrig varit enklare.

Relaterade artiklar

stefan1
Karriär

Förra årets vinnare: ”Ett mycket spännande år”

En vardagshjälte i en utsatt chefsroll som skapat fantastiskt resultat. Så löd juryns motivering när Stefan Vilkman blev Årets Chef 2019. Här berättar han om sitt omtumlande år efter prisutmärkelsen.

Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

dilemma-4
Karriär

Microsofts vd: ”Därför ska du våga ta utlandsjobbet”

Chefen har blivit erbjuden jobb utomlands – men sambon stretar emot. Hur ska hon tänka? Microsofts Sverige-vd Hélène Barnekow ger råd i Chef Dilemma.

7 av 10 svenskar vill vidareutbilda sig inom tre år.
Karriär

2 av 5 ångrar yrkesvalet – vill omskola sig

En färsk undersökning visar att en majoritet av svenskarna vill stärka sin yrkeskompetens. Många ser vidareutbildning som en väg mot en ny karriär – och så många som 40 procent ångrar sitt yrkesval.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Joceline Akgun, vd på Creative Headz
Karriär

Joceline Akgun: ”Jag har alltid drömt om en ledarroll”

Hår – det ville hon absolut inte jobba med. I dag är Joceline Akgun vd för snabbväxande frisörkedjan Creative Headz, med sammanlagt elva salonger och fler i sikte.
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
3 trender inom organisationers kompetensutveckling under 2020
Karriär

3 trender för lärande företag 2020

Med ett allt längre arbetsliv och förändrade yrkesroller har behovet av vidareutbildning aldrig varit större. Såhär tror edX vd att 20-talet kan komma att präglas av ny kunskap.