Höjer digitala kompetensen – hos 5 miljoner anställda

När den kompetens som efterfrågas skiftar karaktär riskerar stora delar av arbetskraften att halka efter. Som svar lanserar Adecco Group nu ett kunskapsinitiativ som berör miljoner människor globalt.

Karriär
Publicerad
Bemanningsföretaget Adecco har åtagit sig att utbilda 5 miljoner människor inom digital kunskap före 2030.

Den digitala revolutionen har kallats för en större arbetslivsomvälvning än industrialiseringen. Inom branscher där arbetsmomenten följer förutsägbara mönster finns en enorm potential för automatisering. I kölvattnet av denna omställning spås nya, mer kvalificerade yrken uppstå.

Experter varnar nu för att de anställda vars yrkesroller är mest troliga att förloras till robotar också tillgodogör sig minst utbildningstid. Denna växande kompetensklyfta riskerar på sikt att ställa en stor grupp människor utanför arbetsmarknaden, då de saknar de kvalifikationer som efterfrågas.

Inför förra veckans World Economic Forum-möte i Davos presenterade bemanningsföretaget Adecco sitt framtidslöfte för att möta detta dilemma: Fram till år 2030 planerar företaget, med verksamhet i 60 länder, att utbilda fem miljoner människor internationellt för att säkerställa dessas attraktionskraft på marknaden.

”Vi bevittnar ett aldrig tidigare skådat fenomen: Automatisering, robotisering… alla dessa nya teknologier har en stark inverkan på arbetsmarknaden. Företag står inför reella utmaningar när det gäller att kunna rekrytera människor med kompetensen som krävs för att ta tillvara på de tekniska möjligheter som väntar”, säger Alain Dehaze, vd för Adecco Group i ett pressmeddelande.

”Vi har därför satt starkt fokus på kunskapshöjning och omskolning, för att rusta individer till ett framgångsrikt deltagande i arbetslivet, och för att ge företag möjligheten att hitta den kompetens de behöver för att kunna konkurrera.”

I Frankrike satsar företaget redan i år 100 miljoner euro på att stärka kompetensen hos 45 000 arbetstagare genom både fasta och tillfälliga anställningar med lärlingskap. Adeccos storskaliga utbildningslyft under 20-talet sker genom dotterbolaget General Assembly, som bland annat inlett ett partnerskap med Microsoft inom AI.

Målet är enligt företaget att fler människor, oavsett bakgrund, ska ges möjlighet att äga den nya tekniken och förbli anställningsbara trots en djupgående transformation av arbetslivet. Bland de efterfrågade kunskaper som lärs ut ingår bland annat programmering, maskininlärning och data science.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden