Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Här får medarbetarna rekrytera sin egen chef

Rekrytering
Text:
Publicerad
Vd Anders Signell käkar lunchpizza med nyblivne produkt- och marknadschefen Martin Bergseth (t v). Foto: Karina Ljungdahl.

Under hösten har företaget Onlinepizza.se, en tjänst för att beställa snabb­­mat via nätet, rekryterat en ny marknads- och produktchef. En av utmaningarna var att hitta en person som är beredd att jobba operativt och nära sina med­­arbetare.

”Det går bra för oss och det lockar många som vill vara storbolagschefer. Men hos oss är det viktigt att du inte gömmer dig bakom skrivbordet, utan kan kavla upp ärmarna och vara med och bidra”, säger Anders Signell, vd.

Efter en del diskussioner om det bästa sättet att hitta en lämplig kandidat föddes idén att medarbetarna själva skulle synas i platsannonserna. På så sätt skulle deras kommande chef få en möjlighet att lära känna teamet från allra första stund.

Sagt och gjort. På en av bilderna i annonsen fick därför en medarbetare, som är en stor fotbollsfantast, synas på en läktare på en fotbollsstadion. På en annan bild syns en naturintresserad person i skogs­huggarmundering.

”Vi tänkte att om du gillar vår personal, kommer du att gilla att jobba här”, säger Anders Signell.

Läs mer: Parallell ledningsgrupp gav nya lösningar

En annan tanke med det annorlunda greppet var att få spridning i sociala medier. Företaget la bland annat upp annonserna på sin Facebook-sida, men även den betalda annonseringen fick stor spridning. Det innebar också att rekryteringen blev kostnads­effektiv.

”Vi köpte fyra annonser på Blocket som kostade 800 kronor styck. Eftersom det var den enda köpta annonsplatsen blev den totala kostnaden bara 3 200 kronor.”

Antalet ansökningar då blev ungefär lika många som tidigare – omkring 100 stycken. Däremot var svaren mer personliga än vanligt.

”En del av de som sökte nämnde medarbetarna i sina ansökningar, till exempel ’det här tror jag att Fredrik skulle gilla’. Många ansökningar har dessutom varit roliga. Vår hr-person har skrattat mycket när hon har gått igenom svaren.”

De första intervjuerna gjordes av Anders Signell och en person från hr. Därefter klev teamet återigen in i rollen som rekryterare.

”Hela bunten, fem personer, intervjuade kandidaterna samtidigt. Två av teammedlemmarna sitter i Berlin så de var med på Skype”, berättar Anders Signell.

Efter intervjuerna fick med­arbetarna också vara med i diskussionerna om vem som slutligen skulle väljas för att bli deras nya chef. Alla fick naturligtvis inte sitt önskemål igenom och Anders Signell var den som tog det slutliga beslutet, men han tror att det har varit viktigt att låta alla få ett ord med i laget.

Företaget har fått mycket positiv respons och uppmärksamhet på grund av den annorlunda metoden. Bland annat har Blocket hört av sig vid två tillfällen och sagt ”vad ni är roliga”. Medarbetarna har också tyckt att det har varit kul att få vara med i processen.

Anders Signell kan absolut tänka sig att använda samma grepp igen. Däremot är han inte säker på att det passar för alla typer av tjänster.

”Det blir ju speciellt i den här gruppen och för den här rollen eftersom den är så operativ. Det kanske skulle vara annorlunda i en klassisk it-chefsroll. Man får göra en avvägning från fall till fall, men vi kan absolut tänka oss att göra om det här igen.”

Till andra företag som vill prova en liknande metod vill Anders Signell skicka med rådet att våga vara personlig och att bjuda på sig själv.

”Ärlighet är det som i slut­ändan ger resultat. Låtsasannonser för att locka till sig vissa typer av personer skulle inte fungera. Det gäller att avståndet mellan förväntan och leverans är litet”, säger han.

Läs mer: Så rekryterar Google – metoden steg för steg

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden