Han startade ett ”Blocket” – för gamla kontorsmöbler

Han är sjukgymnasten som startat ett ”Blocket” för stora organisationer. Fredrik Östlins plattform för förmedling av överbliven kontorsutrustning har fått ner koldioxidutsläppen med hundratals ton – och sparat miljoner åt skattebetalarna.

Det var som chef inom hjälpmedelsverksamheten på landstinget i Värmland som sjukgymnasten Fredrik Östlin fick sin idé. Han både förfärades och förundrades över de stora överskotten av möbler, kontorsutrustning och hjälpmedel som i brist på användare stod och samlade damm i något förråd eller lämpades iväg till återvinningen. Borde man inte ta vara på de många gånger fina och fullt fungerande grejorna på ett bättre sätt?

Nu, nio år senare, är Fredrik Östlin vd för webbaserade plattformen Off 2 Off, ett slags Blocket för stora organisationer.

”Systemet går ut på att hitta nya användare för alla dessa dolda resurser – synliggöra, tillgängliggöra och matcha”, säger Fredrik Östlin.

paallvar

Läs också: 5 steg: Bli chefen på jobbet – som tar klimatfrågan på allvar!

Han förklarar att kommunerna i många fall inte har full koll på vad som döljer sig i de egna förvaltningarnas förråd, och att de med hjälp av plattformen kan spåra outnyttjad utrustning de redan har i sin ägo i stället för att oreflekterat köpa nytt.

”Det är ett förbättrat resursutnyttjande som innebär en besparing på 100 procent”, säger Fredrik Östlin vars återbruksportal lyfts fram som ett föredöme av Sveriges miljömål, som drivs av Naturvårdsverket.

Hittills har återbrukstjänsten bidragit till att få ner utsläppen av växthusgaser med 262 ton – motsvarande 90 personbilars årliga utsläpp – och sparat över 10 miljoner skattekronor åt kommunerna, enligt företagets egna beräkningar. En av användarna, Ystads kommun, menar att mätbarheten i form av kronor och minskade utsläpp är en stor fördel med tjänsten. En tydlighet som gör det lättare att engagera medarbetarna och föra miljöarbetet framåt, enligt kommunen. 

Chefer – kliv fram i klimatfrågan!

Chefer är de som kan göra allra störst skillnad. Våra beslut påverkar. Vi kan driva förändring både som individer och i våra roller. Men vi har inte gjort det och nu kräver ungdomar över hela världen att vi går från ord till handling. Men hur gör man då?

Här på vår klimatsajt får du verktygen: ✔️ Checklista för att kartlägga er miljöpåverkan ✔️De 5 stegen för att bli en klimatsmart chef ✔️Experternas bästa råd ✔️Inspiration

Klicka dig in på specialsajten här!
miljounder

Läs också: 80 procent tycker: Jobbets klimatpåverkan – en fråga för chefen!

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
annaryott2
Hållbarhet

Chefgalans hederspristagare 2020: Anna Ryott

Hon är affärsaktivisten som bekämpar fattigdom och klimatkris med ny teknik, entreprenörskap och passion. Anna Ryott är Chefgalans hederspristagare 2020.

helena_helmersson
Hållbarhet

Analys: ”Valet av Helmersson borde inte överraska någon”

Tidigare hållbarhetschefen Helena Helmersson tar över vd-stolen i H&M. Chef bad vår kolumnist Per Grankvist, expert på hållbarhetsfrågor, om en analys.
flyg
Hållbarhet

Få vill skippa flyget på tjänsteresan

Det finns en stor potential i att minska utsläppen från resor genom att byta färdsätt eller destination. Men när det gäller tjänsteresor är svenskar minst benägna att avstå resan. Det visar en ny forskningsrapport från Göteborgs universitet.

skidresa
Hållbarhet

Extra semester – för den som skippar flyget

Stanna på marken, men hinn ändå med en vecka i fjällen eller Sydeuropa under din semester. Det blir möjligt med två dagars extra ledighet – och så ser en ny klimatvänlig förmån ut för medarbetare på ETC-företagen som väljer bort flyget.

Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Antje Jackelén intervjuades av Cissi Elwin för podden Chef Dilemma.
Hållbarhet

”Sätt lunchlådan
i perspektiv till klimatfrågan”

Hur ska man som chef förhålla sig till diskussioner om moral och klimatpåverkan i lunchrummet? Antje Jackelén svarar i podden Chef Dilemma.