Chef förklarar ”Growth Hacking” – på 3 minuter!

Chef har fått en exklusiv intervju med Sean Ellis – personen som myntade den populära termen ”Growth Hacking”. Här är hans bästa tips för snabb tillväxt.

Teamutveckling
Publicerad

Allt började med ett blogginlägg 2010. Åtta år senare står Sean Ellis, tidigare tillväxtchef på Dropbox, i en fullsatt lokal på Webbdagarna i Stockholm och berättar om vad ”growth hacking” innebär. Under sin tid på Dropbox, en tjänst där användarna kan lagra filer, insåg han att de la 300 dollar på en kund – som i slutändan maximalt skulle vara värd 99 dollar.

Det blev ohållbart i längden. Därför spelade in en video som utförligt berättade hur man använder Dropbox – något som fick en snabb viral spridning med hjälp av nätforumet Reddit och Facebook. Det i sin tur ledde till att företaget växte snabbt och i dag har 500 miljoner kunder.

Men hur lyckas du som chef med en snabb tillväxt? Sean Ellis har ett 5-stegsprogram som han exklusivt delar med sig av till Chefs läsare.

1) Kolla över produkten

”Det absoluta viktigaste. Har du inte en bra produkt i grunden kommer du aldrig lyckas – oavsett hur duktig du är som chef. Om du är ny som chef kan det vara klokt att analysera var företaget står. När jag kom till Dropbox valde jag en mer passiv roll i början eftersom allt fungerade väldigt bra redan”.

2) Gör ett urval

”Vd:n kan ibland behöva ta ett steg tillbaka och ser till att företaget fokusera på färre produkter. Du kan inte göra allting på samma gång. Identifiera vilka produkter som hindrar företaget från att växa”.

3) Sätt ihop rätt arbetslag

”Ett typiskt Growth Team är en projektledare, en analytiker, en designer och ingenjör. Alla delar måste samarbeta i processen för att ni ska utvecklas”.

Ett bra möte i arbetsgruppen:

15 minuter: Diskutera produkten objektivt

15 minuter: Diskutera analysen av testerna

10 minuter: Recensera planerade tester

20 minuter: Pitcha idéer för att ni ska ta nästa steg.

4) Gör tester

”Testa, testa, testa. A/B-tester lär oss saker om våra produkter – även det som är negativt. Mät och utvärdera vad ni kan skruva på i marknadsföringen. När jag jobbade på LogMeIn gick vi från 4 tester i månaden till 40 stycken”.

5) Förändra kulturen och uttala ett tydligt syfte

”Sätt upp ett mål och ett högre syfte med det ni gör. Mark Zuckerberg har upprepat för sin personal att Facebook ska ’föra världen närmare varandra’. Det kan även vara med att förändra kulturen på företaget – vilket också är den tuffaste utmaningen”.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden