Googlestudie: 10 saker varje chef måste leva upp till

För 10 år sedan tog Google fram en studie för hur en chef ska vara. Nu väljer internetjätten att göra en ny studie – för att uppdatera svaren till dagens verklighet.

Beslutsfattande
Publicerad

Redan 2002 började Google undersöka ledarskapets betydelse. Med grundfrågan: ”Behövs verkligen chefer?” gjorde man ett par experiment där chefens roll försvann. Men slutsatsen blev att ett tydligt ledarskap behövs – inte bara för strukturen på företaget utan också för att få medarbetarna att prestera.

Utifrån det resultatet fortsatte man att undersöka vilken typ av ledarskap som också får ut mest av medarbetarna. Det landade i slutsatsen att snällhet skapar dreamteam – vilket Chef tidigare skrivit om.

Man ville även bena ut vilken som är de bästa egenskaperna för en chef genom projektet Oxygen. Genom att observera, studera och utvärdera över 10 000 chefer kom man fram till att en chef ska:

1) Vara en bra coach till medarbetare

2) Leda utan att detaljstyra

3) Visa intresse för medarbetarnas välmående och framgång*

4) Vara produktiv och resultatorienterad

5) Vara en god lyssnare och kommunikatör

6) Hjälpa sina medarbetare i karriären*

7) Ha klara visioner och strategier

8) Ha teknisk förmåga att hjälpa dina medarbetare

*Se uppdatering av listan nedan!

Men. Den här listan lanserades 2008 – alltså för över tio år sedan – och mycket har förändrats under den tiden. Därför frigjorde Google tid för att ett antal medarbetare skulle undersöka om listan fortfarande är relevant idag.

Nu släpps den uppdaterade listan och det har landat i att man valt att lägga till två punkter samt uppdatera två.

För att börja med de uppdaterade punkterna:

3) Du ska skapa en inkluderande arbetsmiljö 

Den här punkten behöver stärkas upp, enligt Google. Det handlar att som chef skapa en miljö som tar medarbetarnas välbefinnande på största allvar. Varje person ska kunna vara sig själv på jobbet – vilket i sin tur ökar chansen till att fler olika röster blir hörda på arbetsplatsen. Desto fler perspektiv, desto bättre.

6) Tar fram en karriärplan och kommer med regelbunden feedback

Det här hänger ihop, enligt studien. För att du ska kunna följa en mer detaljerad karriärplan måste också medarbetaren få konstruktiv kritik. Genom att koppla ihop kritiken till ett övergripande mål blir det enklare att se helheten för den enskilda medarbetaren – vilket kan minska frustrationen och istället vändas till uppmuntran.

I den uppdaterade listan lägger alltså Google till två punkter.

9) Du kan samarbeta över hela företaget

Tiden då du som chef kunde jobba mer isolerat på din avdelning är förbi. Dagens komplexa verklighet ställer krav på att du kan jobba över hela organisationen. Det ställer krav på att du som chef blir bättre på att skapa kontakter med kolleger som har andra funktioner på företaget än du för att helheten ska gå ihop.

10) Du kan ta tuffa och svåra beslut

Chef har tidigare skrivit om hur passiva chefer kan vara förödande för en organisation. Även Googlestudien slår fast att en chef idag måste kunna ta snabba (och ibland svåra) beslut för att arbetet inte ska stanna av. För att lyckas måste du vara duktig på att testa dina idéer på andra, våga samla in feedback och titta på er data.

En chef måste också kunna ta in andra perspektiv än sitt eget innan ett stort beslut tas.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden