»Framgång har ingen koppling till stor vinst«

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad

Snart börjar en ny termin och runt om i världen är det dags för unga människor att välja vilka kurser de ska läsa och planera för sin karriär.

Många som drömmer om att bli företagsledare och entreprenörer har frågat mig om råd om allt från hur de ska kunna tjäna mycket pengar, till hemligheten bakom min framgång. I stället för att försöka ge specifika råd, vill jag i den här krönikan undersöka vad ordet »framgång« egentligen betyder.

För det första anser jag att framgång, oavsett vilket område du arbetar inom, är nära kopplat till att göra det du trivs med och där du får utveckla dina styrkor och din talang.

Om du funderar på att bli entreprenör, bör du komma ihåg att det kräver ett flexibelt tänkande och öppet sinne. Entreprenörer är bra på att leva sig in i hur kunderna tänker. De känner empati med sina kolleger och medarbetare, men också för alla de som påverkas av företagets verksamhet. Om du ska driva ett företag är det en fördel om du är en person som har en drivkraft att genast försöka hitta lösningar på problem eller orättvisor. Är det en bra beskrivning av dig?

Det kan vara svårt att bedöma sina styrkor och svagheter. Om du inte redan har en mentor är det en bra idé att kontakta någon som har erfarenhet inom den bransch du funderar på att ge dig in i. Fackförbund kan hjälpa dig att ta kontakt med någon som är villig att hjälpa dig att se vilka dina valmöjligheter är.

Kom ihåg att en bra mentor inte behöver vara någon som är känd, det är viktigare att det är en person som lever ett innehållsrikt och utvecklande liv. Försök ta kontakt med en företagsledare eller chef som har gjort skillnad på ett sätt som är viktigt för dig.

Under studietiden är många fokuserade på att stärka sin kompetens inom områden som de inte är särskilt bra på. För ett tag sedan skrev jag om en person som, liksom jag, är dyslektisk. Jag sa då att det är viktigt att bli bäst på något som du redan är bra på. Låt inte dina begränsningar sänka ditt självförtroende. Lägg dem åt sidan.

Det är bättre att fokusera på dina styrkor, för om du vill bli framgångsrik som entreprenör är det viktigast att du har bra idéer och presterar på topp inom ditt område. Utmärkta prestationer mäts inte i utmärkelser eller i hur mycket beröm du får. Med prestation menar jag att man hela tiden utvecklar sig själv genom att upptäcka vad världen har att erbjuda.

I stället för att försöka hitta yttre tecken på att du har lyckats, fundera över vad framgång innebär för dig. Fundera också över vad framgång innebär på det personliga planet, vilka drömmar du har för ditt privatliv och för din familj. Det kan hjälpa dig att skapa en starkare vision.

Drömmer du om att tjäna ihop en stor förmögenhet? Att bli framgångsrik inom näringslivet har ingen koppling till enorma vinster. Det krävs en vinst för att kunna investera i nästa projekt, för att betala räkningarna, ge tillbaka till dina investerare och ge belöningar till dem som bidragit med hårt arbete till ditt företag – men det är också allt. Som entreprenör får man finna sig i att pengar kommer och går. Under en period kan de flöda in, men då måste du investera för att fortsätta utveckla ditt företag. Nästa månad kan flödet ha förvandlats till en rännil.

I USA är det vanligare att prata om förmögenhet och rikedom. I Storbritannien känns det mer genant, och det tycker jag är bra. När jag går på en fest ser jag människan först, inte hur mycket han eller hon har på sitt bankkonto. Jag hoppas att andra ser på mig på samma sätt. Pengar är bara intressant ur ett perspektiv – vad du kan skapa med dem.

Om pengar och förmögenhet är en dålig värdemätare på framgång, är kändisskap ännu sämre. Medierna har en tendens att göra nyheter personliga och förenklade, och det är helt begripligt. Det är mycket enklare för journalister att skriva om Steve Jobs på Apple, Larry Page på Google och Richard Branson på Virgin, men det visar inte verkligheten och alla de människor som jobbar på de nämnda företagen och som tar viktiga beslut varje dag. De syns inte eftersom de inte pratar med medierna om vad de har åstadkommit.

Om varken pengar eller kändisskap är bra värdemätare på framgång, hur är det då med makt? Jag har ägnat mer än 40 år åt att bygga Virgins varumärke och om jag försvann i morgon, skulle koncernen gå vidare utan mig, precis som Google kommer att fortsätta när dess grundare rör sig vidare, eller som Microsoft har levt kvar sedan Bill Gates slutade som vd 2008.

Framgång inom näringslivet mäts bäst genom att undersöka om du har skapat något som du verkligen kan vara stolt över – och om du har gjort en skillnad för andra människor. Det är det som får mig att gå upp ur sängen på morgonen. Det är därför jag aldrig har velat bli vd på ett stort företag. Jag njuter mer av att grunda och ta hand om flera små företag. Genom att vi på Virgin har stått fast vid de värderingar vi hade från början när vi var ett litet entreprenörsföretag, har vi gjort stor skillnad inom många olika branscher och för många olika typer av människor.

Ju mer aktiv och praktiskt engagerad du är i det du gör, desto mer framgångsrik kommer du att känna dig. Just nu försöker jag göra saker som kan bidra till att säkra framtiden på vår planet. Betyder det att jag är framgångsrik? Jag vet inte, men det gör mig lycklig.

Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate).   

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden