grupptraning

Forskning: Träna i grupp – och få bättre mental hälsa

Ibland är det bra för chefer att lämna över styret och själva ingå i en grupp. Ny forskning visar att de som tränar i grupp eller ägnar sig åt lagsport har bättre mental hälsa än andra.

En ny stor studie gjord på 1,2 miljoner människor över fyra år har tittat på vilka sporter som har störst effekt på den mentala hälsan. Lagsport lättade den mentala bördan med 22,3 procent, följt av spinning (21,6 procent) och workout och gymträning (20,1 procent).

Forskarna bakom studien, som är publi­cerad i Lancet Psychiatry, tror att det är gruppträningens sociala faktorer som ger de positiva effekterna.

stressaad

Läs också: 4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Men det lönar sig inte att överprestera. Effekterna ökar inte ju mer man tränar. Cirka 45 minuters träning gav bättre resultat än ett maratonpass.

”Vissa människor blir besatta av träning, och vissa kör verkligen slut på sig. Vi kan definitivt se varför att en del som tränar för mycket har sämre mental hälsa”, säger forskningsledaren Sammi Chekroud till Time magazine.

På samma sätt fick de som tränade två till tre gånger i veckan högre välmående än både de som inte alls tränade och de som tränade fem gånger i veckan eller mer.

I en separat studie såg man också att mindfulnessträning som till exempel yoga och tai chi hade bättre effekt än promenader och många andra typer av träning, vilket ligger i linje med annan forskning som menar att socialt stöd och mindfulness var för sig kan förbättra den mentala hälsan.

karriara

Läs också: Därför kan en mentor på jobbet minska psykisk ohälsa

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

ramin1
Beslutsfattande

Årets hälsofrämjande chef 2019: Ramin Kabiri 

När Ramin Kabiri tog över som enhetschef på Mälarbackens vård- och omsorgsboende i Bromma var det en verksamhet i kris. I dag är sjuktalen låga, medarbetarna trivs och verksamheten blomstrar.
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

sovapajobbet
Hälsa

Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Är du en person som ofta blir trött på eftermiddagen? Då kan en tupplur göra gott. Dessutom visar ny forskning att det håller blodtrycket på en bra nivå.
traning
Hälsa

Psykologen: 7 punkter för friska medarbetare

Här är hennes lista på bra ledarförmågor.

sovabattre
Hälsa

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.
stressad123
Hälsa

10 tecken på att du är för stressad

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.
Kerstin Winberg på Randstad. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Aditro

Bytet av system ger Randstad nya fördelar

Ett nytt lönesystem förändrade förutsättningarna på ekonomiavdelningen hos Randstad – bättre kontroll, mindre övertid och nöjdare chefer och medarbetare.

traninge12
Hälsa

Studie: Träning slagkraftigt mot depression

En omfattande brittisk studie slår nu fast: Träning ger goda resultat för att behandla och förebygga depression. 
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden