grupptraning

Forskning: Träna i grupp – och få bättre mental hälsa

Ibland är det bra för chefer att lämna över styret och själva ingå i en grupp. Ny forskning visar att de som tränar i grupp eller ägnar sig åt lagsport har bättre mental hälsa än andra.

En ny stor studie gjord på 1,2 miljoner människor över fyra år har tittat på vilka sporter som har störst effekt på den mentala hälsan. Lagsport lättade den mentala bördan med 22,3 procent, följt av spinning (21,6 procent) och workout och gymträning (20,1 procent).

Forskarna bakom studien, som är publi­cerad i Lancet Psychiatry, tror att det är gruppträningens sociala faktorer som ger de positiva effekterna.

stressaad

Läs också: 4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Men det lönar sig inte att överprestera. Effekterna ökar inte ju mer man tränar. Cirka 45 minuters träning gav bättre resultat än ett maratonpass.

”Vissa människor blir besatta av träning, och vissa kör verkligen slut på sig. Vi kan definitivt se varför att en del som tränar för mycket har sämre mental hälsa”, säger forskningsledaren Sammi Chekroud till Time magazine.

På samma sätt fick de som tränade två till tre gånger i veckan högre välmående än både de som inte alls tränade och de som tränade fem gånger i veckan eller mer.

I en separat studie såg man också att mindfulnessträning som till exempel yoga och tai chi hade bättre effekt än promenader och många andra typer av träning, vilket ligger i linje med annan forskning som menar att socialt stöd och mindfulness var för sig kan förbättra den mentala hälsan.

karriara

Läs också: Därför kan en mentor på jobbet minska psykisk ohälsa

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

bastu
Hälsa

Forskning: Sänk stressen – genom att basta

Varmt, skönt – och skyddar mot stress. Det finns flera fördelar med att basta visar ny forskning.
netlight_intro
Annonssamarbete Chef + Netlight

Sluta vara chef – bli en förebild istället

”Lär dig vara ledare och följare samtidigt”, uppmanar Netlights vd Erik Ringertz. I sin nya bok Harder Better Faster Stronger ger han idéer för framtidens ledarskap.

apparkvalla
Hälsa

5 appar som får dig att komma ner i varv

December är vår stressigaste månad. Därför är det extra viktigt att du sköter din sömn och hittar stunder för avkoppling. 
frustrerade
Arbetsmiljö

Chocksiffran: Så många svenskar är frustrerade – på jobbet

Har du dunkat näven i bordet när kaffemaskinen är trasig eller ert IT-system brakar samman? Du är inte ensam. En färsk undersökning visar nämligen att en stor majoritet kontorsarbetare är väldigt frustrerade.
stressad-3
Hälsa

Så orkar en chef – hela december

Årets sista jobbveckor och många projekt ska i mål. Men trots att stressen ständigt finns närvarande ska du inte kompromissa med din hälsa. Här är 6 sätt för att lyckas.

stressaad
Hälsa

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
hands_experis
02:12 min
Annonssamarbete Chef + Experis

Eftersökta chefsegenskapen – syns inte på ditt cv

Video:

Arbetsgivares önskechef byggs om. En av de eftersökta ledaregenskaperna är ofta dold i ett cv.

balans-4
Hälsa

5 sätt att förebygga utmattning som chef

Stressad, pressad och allmänt missnöjd med jobbet?

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden