mobilnotiser2

Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – även om du ignorerar dem. Det visar ny forskning från Ohio University.

Pling! Ministeravgång! Pling! Like på Instagram! Pling! Mejl från chefen! Att säga att vi lever i en tid när pushnotiser till stor del styr vår uppmärksamhet är ingen överdrift – något som många upplever som stressande.

Ett tydligt exempel är ett experiment som Dagens Nyheter gjorde tidigare i år med en skolklass i Gränna, där eleverna tilläts ha mobilerna påslagna under en lektion. Resultatet förvånade: I snitt fick varje elev en ny notifikation var 18:e sekund – och totalt kom över 2000 notiser in under lektionens gång.

Nu visar ny forskning från Ohio State University att just pushnotiser och liknande signaler som pockar på uppmärksamhet faktiskt kan lämna avtryck i våra hjärnor. Även om du upplever att du lyckas ignorera dem.

stress-15

Läs också: Fler unga utbrända – det kan du göra som chef

Så här gick studien till: Deltagarna fick titta på en skärm där fyra kvadrater i olika färger visades under någon tiondels sekund. En av dem hade vita konturer – den färgen skulle försökspersonen lägga på minnet och sedan peka ut på en färgkarta.

Många klarade uppgiften med bravur, enligt forskarna. Men sen hände något. Forskarteamet lade till en distraktion med vita prickar kring en av de andra kvadraterna, något som deltagarna blev tillsagda att ignorera.

Resultaten blev sämre: I 20-30 procent av fallen angavs nu distraktionsfärgen som den ”rätta” färgen. Men en särskilt intressant förveckling var att även i de fall där försökspersonerna pekade på rätt färg, överkompenserade de för distraktionen genom att välja en nyans som var längre ifrån distraktionsfärgen än vad den skulle vara.

belastning

Läs också: Sju signaler på för hög arbetsbelastning

Ett exempel: Om rätt färg var röd och distraktionsfärgen gul, kunde en deltagare i studien alltså välja en nyans av rött som gick mer mot lila/blått än vad den rätta färgen gjorde. Och det skedde utan att de själva tänkte på det.

”Det var inte en medveten strategi, men det förändrade ändå deras svar. Det visar på att även om man inte gör några stora misstag kan det ändå finns subtil och grundläggande påverkan från en distraktion,” säger Julie Golumb, en av forskarna bakom studien, till Fast Company.

För att förstå hur detta kan påverka oss i verkliga livet behöver man inte se längre än till närmaste fake news-rubrik på Facebook. Eller för den delen, vikten av att skala bort onödiga distraktioner om man vill nå ut med ett budskap som chef. Eller hur kvaliteten i produktiviteten påverkas av multitasking, vilket Chefs expert på personlig effektivitet, Petra Brask, gärna varnar för. Eller… ja, listan kan göras lång.

Att tänka över hur nåbara man vill att ens medarbetare ska vara efter arbetstid kan också vara på sin plats. Kanske dags för en ny mejlpolicy? För som Julie Golumb säger i intervjun:

”Vi har länge vetat att multitasking kan göra oss långsammare, men vår forskning visar att det inte bara handlar om det – det kan faktiskt påverka vad det är du uppfattar i ögonblicket.”

seminarium-personlig-effektivitet-petra-brask
Seminarium 22 nov & 4 dec

Få mer gjort – utan att jobba mer

Succéseminariet Personlig effektivitet är tillbaka! Den omåttligt populära effektivitetsexperten Petra Brask hjälper dig att ta makten över din tid och ger dig verktygen för en mer strukturerad och energifylld vardag. Nu även i Göteborg!

Relaterade artiklar

illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

flexibel
Arbetsmiljö

Så många tackar nej till oflexibla jobb

Nya siffror: 80 procent skulle tacka nej till ett jobb – som inte erbjöd flexibilitet