Här hittar du allt från Stora Chefsdagen 2013

Om Chefakademin
Text: Redaktionen
Publicerad
Cissi Elwin Frenkel intervjuar SAS vd Rickard Gustafson.

Stora Chefsdagen 2013 blev ett lyckat evenemang. Knappt 500 chefer samlades i Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm, för en fullspäckad heldag med några av Sveriges mest kända chefer och ledare.

Se filmen med det bästa från Stora Chefsdagen 2013.

 

Följ direktrapporteringen på Twitter i efterhand: Klicka här. Vill du söka direkt på Twitter, använd #chefsdagen, eller följ kontot @chefsdagen

Se bilder från dagen på Tumblr: Klicka här.

Se bilder från Chefsdagen på Instagram: Följ användaren @tidningenchef eller #chefsdagen

Frågor eller synpunkter om Stora Chefsdagen? Mejla linn.nystrom@chef.se

 

Rapporteringen från dagen (börja läs nedifrån):

Kl 17.14 Cissi Elwin Frenkel och André Pops tackar alla gäster för en fin dag!

Kl 17.13 Golnash Hashemzadeh avslutar intervjun med kloka ord: ”Det är motgångar och sorg och smärta som gör oss glada i längden. När vi vet att vi kan ställa oss över det.”

Kl 17.11 Nu driver hon företaget Inkludera invest, som investerar i sociala projekt. ”Vi jobbar med att stärka entreprenörer så att de kan sälja det de gör till offentlig sektor. Målet är att bryta utanförskap.”

Kl 17.09 ”Jag bestämde mig att framgång och karriär skulle vara på mina villkor. Jag hade haft en dröm om att vara författare. Så det första jag gjorde var att skriva en roman, ’Hon är inte jag’. Det är många av mina Handelskamrater som känner igen sig. Den handlar om att vi är som flockdjur, att vi gör avkall på så mycket av oss själva för att andra ska tycka om oss.”

Kl 17.07 Golnash Hashemzadeh berättar om hur hon sedan arbetade i Silicon Valley under en period. Eftersom hon inte hade körkort kom hon inte någon vart utan var fast i sin lägenhet. Det gav henne tid att tänka. ”Jag var inlåst i en bur av min egen prestationshysteri. Jag kunde inte fortsätta så.”

Kl 17.02 ”Jag började på Handels och var säker på att jag var väldigt fel i den miljön. Men det var den mest inkluderande miljö jag kunde tänka mig. Man såg bara på prestationer. När jag blev kårordförande där var jag den sjunde kvinnan på posten, och den första med invandrarbakgrund.”

Kl 17.01 ”Det var viktigt för mina föräldrar att få upprättelse för allt som hade gått förlorat. Det var det min pappa levde på. Jag ville ju ge det till honom.” Golnash Hashemzadeh gick ur gymnasiet med toppbetyg och kom in på Handelshögskolan i Stockholm.

Kl 16.59 Om sin ständiga jakt på prestationer, där hon under en period inte ens sov: ”Det blev rätt extremt. Jag såg inte mig som människa. Jag såg mig mer som en maskin som skulle maxa varje möjlighet. Annars skulle ju flykten från Iran till Sverige ha varit förlorad.”

Kl 16.57 Golnash Hashemzadeh, med bakgrund i Iran, berättar att hon växte upp i Gustavsberg som i början av 1980-talet inte hade ”så mycket erfarenhet av utomeuropéer” som hon beskriver det. ”Jag kände att jag var tvungen att vara bäst i klassen för att förtjäna en plats i rummet.” ”Visst kunde man säga att en person med min bakgrund inte hade någon plats i Sverige, men om man såg mina betyg så skulle det inte gå att förneka att jag hade det.”

Kl 16.56 Golnash Hashemzadeh, vd för Inkludera Invest, kommer upp som sista gäst.

Kl 16.55 Håkan Samuelsson lämnar scenen.

Kl 16.50 Om platta jämfört med hierarkiska organisationer: ”Man behöver mellancheferna för att utföra någonting. Men ibland kan det bli bromsande med många chefsnivåer. Det blir lätt att mellancheferna håller på information, eftersom information är makt.”

Kl 16.44 Håkan Samuelsson är chef över 20 000 anställda. Han har tidigare sagt att det är oerhört viktigt att nå ut. Men hur gör man det när man har så många under sig?
”Jag jobbar med direktbrev till alla anställda, det kommer ut var fjortonde dag. Där kommer jag med personliga reflektioner och berättar om vad som är på gång. En annan metod som jag har är att gå runt och prata med folk. Jag arbetar väldigt lite med papper. Om man inte kommer ihåg vad som står på ett papper, är det ingen idé att spara det i en pärm.”

Kl 16.39 Cissi Elwin Frenkel frågar: Du jobbar konkret med kinesiska ägare. Din styrelseordförande pratar inte engelska. Hur kommunicerar ni med varandra?
”De här killarna tänker exakt likadant som en svensk entreprenör skulle gjort i samma situation. Men eftersom ägaren inte kan engelska så finns det två alternativ. Antingen jobbar man med en översättare, men det går oerhört långsamt. Den metod som vi använder är att jobba med en person som både kan engelska och kinesiska, och som kan det vi pratar om. Basen för all ledarskap är kommunikation. Och det tar mycket längre tid här. Kulturellt tror jag att man kan klara det. Kineserna är ganska amerikanska i sitt tankesätt. Det är profit och loss som gäller.”

Kl 16.35 Om varför han ville leda Volvo: ”Det är ett företag som ligger många varmt om hjärtat. Det borde gå att göra det framgångsrikt. Det skulle vara en fin merit att kunna åstadkomma det. Det har varit det som har motiverat mig, hela tiden.”

Kl 16.32 Håkan Samuelsson satt i Volvo cars styrelse innan han tog över som vd. ”Jag visste ju problemställningen när jag fick frågan om jag kunde tänka mig att gå in och köra mer aktivt.” Vad var det som lockade?
”Bilar har ju alltid varit kul. Sedan är det också en utmaning.”

Kl 16.31 Om att vara chef för ett av Sveriges mest uppmärksammade företag: ”Alla vet vad du borde göra. Det är mycket råd.”

Kl 16.30 ”Att motivera folk genom ytligt beröm, det tror jag inte funkar. Det måste vara genuin förståelse. Och det tar lite tid.”

Kl 16.28 Han berättar som sitt första år som vd. ”Jobbigt.” ”Det är mycket nytt.” ”Att vara chef första halvåret, då får man strunta i konjunktiv och vara väldigt tydlig.”

Kl 16.27 Volvo personvagnars vd Håkan Samuelsson kommer upp på scen.

Kl 16.26 Annie Lööf avslutar med sitt bästa krishanteringstips: ”När det gäller kriser är det viktigt att ta kontroll, och ta ansvar. Våga sätt ner foten och ta beslut, och visa på en tydlig riktning framåt.”

Kl 16.19 ”När jag träffar mina industriministerkolleger i Bryssel är jag ganska ensam som kvinna. ’Det är kort kö till tjejtoan’ brukar jag säga.”

Kl 16.17 ”Att vara ung, att vara kvinna och att vara ledare är något som provocerar. Då får man köpa att man kallas kaxig.”

Kl 16.13 ”Det var en stor prövning, men enormt lärorikt. Precis innan jag gick in i presskonferensen sa miljöminister Lena Ek till mig att jag skulle plocka fram den ’arga, franska damen’ i mig och markera vem som bestämde.”

Kl 16.09 ”Jag insåg att jag var tvungen att åka hem och sätta ner foten. Jag använde natten hem på planet för att peka ut riktningen organisatoriskt och politiskt. Jag ville skapa ett lugn och en trygghet i min stab, och dessutom kalla in alla som var på julsemester.”

Kl 16.08 Thailandssemestern var en kompensation för att sommarsemestern hade gått i stöpet. Då hade hon hanterat en annan kris. ”Jag har en väldigt förstående man.”

Kl 16.06 André Pops går tillbaka till krisen när Annie Lööf var på semester i Thailand. Hon bestämde sig att åka hem efter sex dagar. Hon bestämde sig att åka hem klockan fyra på eftermiddagen, planet gick hem klockan nio på kvällen och dagen efter hade hon presskonferens.

Kl 16.05 André Pops frågar: Kan du se någon glädje i att hantera kriser?
”Inte just när det händer. Men det är då ledarskapet prövas. Det är då man ska göra sin bästa prestationer och samtidigt leda människor som mår dåligt. Jag har gått igenom ganska många sådana situationer. Jag har lärt mig ganska mycket under de fyra, fem dreven jag har upplevt.”

Kl 16.02 ”Som ledare och som chef handlar det om att bestämma sig. Ibland råkar man på nitlotter, men då handlar det bara om att gå vidare och köra på. Att hata att förlora tror jag är ganska bra för en ledare.”

Kl 16.00 Centerpartiets ledare Annie Lööf kommer upp på scen.

Kl 15.48 ”I Sverige måste man hela tiden förtjäna sitt ledarskap. Man måste hålla en dialog som gör att man får leda verksamheten. Det är tufft, men det är bra. Mina finska kolleger har det på ett helt annat sätt. Där finns det en helt annan självklarhet i att vara chef.”

Kl 15.46 ”Min personal har ibland varit väldigt arga på mig, men i grunden har de trott på mina idéer. Den gången jag inte blir utskälld av ett antal personer på ett stormöte, då är det inte bra.”

Kl 15.42 Benny Fredriksson beskriver sin arbetsdag som att han kommer in vid kl 0830 och jobbar fram till klockan åtta på kvällen. Ibland arbetar han även på söndagar. ”Visst finns det en risk när man slutar, särskilt för män, att man känner att man lagt alldeles för mycket tid på sitt jobb. Om jag ska försöka blicka framåt nu, så ska jag försöka ta hand om mig själv lite mera, så att jag inte blir för ensam.”

Kl 15.41 Benny Fredriksson sammanfattar Stadsteaterns verksamhet som ”underhållning som ibland blir konst”.

Kl 15.34 ”Det fantastiska med att vara chef är att man inte har någon att skylla på.”

Kl 15.32 ”Jag hade inte stått här i dag om jag inte hade fått uppleva teatern, det möjliggjorde för mig att få ett språk. Det fick jag inte hemifrån. Min mamma var städerska, min pappa var taxichaufför. Det fanns inte böcker. Kultur var till för andra, inte för oss. Men i oktober månad 1972 såg jag en pjäs på Stockholm stadsteater. Då bestämde jag mig att jag skulle viga mitt liv åt teater.”

Kl 15.31 ”Redan som liten blev jag ordförande i elevrådet. Jag har alltid uttalat att jag tycker om att ha makt, som ett medel för att kunna förändra saker.”

Kl 15.28 ”Jag gratulerar aldrig skådespelare som får bra kritik. Risken är att om man blir för glad när man får positiva reaktioner, kan man krossas när man får negativ kritik.”

Kl 15.24 Benny Fredriksson menar att många chefer inom kulturvärlden hamnar i en situation där de är rädda för att göra förändringar. De vet att det blir stora skriverier i samband med neddragningar och omorganisationer. Risken är att man väntar alldeles för länge med att göra förändringar, får dålig ekonomi och till slut tvingas göra radikala omdaningar.

Kl 15.21 Stockholms stadsteaters vd Benny Fredriksson kommer upp på scenen. Han blir nu chef för både Stadsteatern och Kulturhuset, när de två verksamheterna slås ihop.

Kl 15.20 Sarah McPhee och Maria Arnholm lämnar scenen.

Kl 15.17 Sarah McPhee berättar att SPP deltar i Battle of the Numbers. Hon menar att det fortfarande finns fördomar om kvinnor som chefer. Hon berättar om en man som kommit till henne och haft åsikten att kvinnor tacklar av när de fått barn, att de får andra värderingar. Hon bemötte kommentaren med att skämta ”jag tycker det är så tråkigt att män tacklar av när de fyllt femtio, och testosteronet går ned…”. Mannen kom till henne efteråt och bad om ursäkt. Han insåg att han dragit alla kvinnor över en kam.

Kl 15.15 Sarah McPhee om värdet av att få in fler kvinnor i ledningsgruppen: ”Eftersom kvinnor inte har haft tillgång till maktapparaten, så ställer de konstiga frågor. Och det öppnar upp för männen att också ställa konstiga frågor.” Sarah McPhee menar att det har gett nya perspektiv på verksamheten.

Kl 15.11 ”Jag känner mig inte som kvinna när jag vaknar på morgonen. Jag känner mig som en människa. Och jag tror att många tänker så.” ”Jag har hört uttrycket att det skulle vara skadligt att tillsätta kvinnor i styrelser. Jag tror inte att de flesta män tänker så, men det kan vara människor med makt som tänker så.”

Kl 15.07 Sarah McPhee berättar att hon har arbetet i finansbranschen i 30 år. När hon kom till SPP bestämde hon sig. ”Hormonuppsättningen ska inte avgöra om man blir anställd.” Målet var en jämställd ledningsgrupp. ”Vissa kompetenta män måste lämna fältet om man värdesätter att uppnå mångfald. Det är den hårda punkten. Det handlar inte om att folk inte vill ha kvinnor. Det handlar om att man måste flytta människor.” ”Jag menar att kvinnor av hävd beter sig lite annorlunda än vad man har gjort i finansbranschen. Vi har kunnat frigöra oss från det traditionella tänket.”

Kl 15.05 SPP:s vd och Årets chef 2013 Sarah McPhee kommer upp på scenen.

Kl 15.00 Maria Arnholms förklaring till varför det inte går snabbare att nå jämställdhet: ”Det är en oerhört naturlig instinkt att välja människor som är lika en själv. Om jag skulle välja ut en grupp att jobba med, skulle jag automatiskt välja kvinnor i 50-årsåldern som kommer från en småstad.”

Kl 14.58 ”Vi har inte råd att avstå från män i förskolan eller kvinnor i ingenjörsföretagen. Jag tror att alla i det här rummet måste bestämma sig. Vi måste göra action av det. Och det måste komma uppifrån. Det är därför jag gillar Battle of the Numbers. Det är tio företag som verkligen har bestämt sig för att få in fler kvinnor på chefspositioner.”

Kl 14.56 Maria Arnholm  pratar om att hon vill slå ett slag för f-ordet (feminism) och k-ordet (kvotering). Med kvotering menar hon att medvetet jobba för mångfald. Men är tveksam till att regeringen ska lagstifta om vilka som sitter i börsbolagens styrelser.

Kl 14.55 Jämställdhetsminister Maria Arnholm kommer upp på scen.

Kl 14.23 Mathias Dahlgren får varma applåder och lämnar scenen.

Kl 14.20 Mathias Dahlgrens råd till hemmakockar:”Ett fel som många människor gör är att de spänner bågen alldeles för hårt. De vill göra nytt hela tiden. Det är bättre att göra ett recept som du provat många gånger.” ”En av de viktigaste sakerna i matlagning är proportioner. Vad som helst kan bli gott om man hittar rätt proportioner.”

Kl 14.17 Om de två stjärnorna i Guide Michelin: ”Det har betytt väldigt mycket. Det visar att jag och mitt team håller hög kvalitet.”

Kl 14.15 ”Det är en missuppfattning att det är väldigt stressigt på de bästa restaurangerna. Det är väloljade maskiner som fungerar väldigt smidigt. Det är inte högljudd stämning, utan det är korta och raka direktiv. På bättre restauranger är det inte vanligt med en hård ton.”

Kl 14.11  Mathias Dahlgren har anställda från åtta olika länder. Han upplever inte att det har varit något problem att hitta personer med annan bakgrund än svensk. I kök är det enkelt att blanda nationaliteter, eftersom man kan använda engelska som arbetsspråk, resonerar han.

Kl 14.09 ”Mat är fascinerande. Om man jobbar med produkter, färdiga produkter, kan man mäta och väga allt. Men om man jobbar med levande råvaror så finns det inte ett enda äpple i världen som är det andra likt. Därför måste man som chef vara med i hela processen.”

Kl 14.07 ”Det är ganska vanligt på många arbetsplatser är att man brinner väldigt mycket, men inte vet vart man är på väg. Mina medarbetare måste veta exakt varför de gör en monoton arbetsuppgift, att det kommer att resultera i en fantastisk upplevelse i slutändan.”

Kl 14.04 Mathias Dahlgrens ledstjärna som kock och chef är att få alla att bidra med idéer. Han har inspirerats av Ferran Adriá som drev den trestjärniga restaurangen El Bulli, där medarbetarna var med och påverkade arbetsprocessen.

Kl 14.01 Mathias Dahlgren tycker inte att det är tufft  i restaurangbranschen, utan att det är väldigt trevligt på en restaurang, med många varma människor. Han tror att många får fel bild av hur det är i ett kök, och att man utgår från hur stökigt det blir hemma när man lagar en trerättersmiddag. ”Men att jobba på restaurang är teamwork. Det är en avancerad logistisk dans.”

Kl 13.58 Mathias Dahlgren drömde redan som fyraåring att bli kock. Hans första minnen är när han var med sin mamma och mormor i bagarstugan i Västerbotten. ”Men det var några besvikna blickar vid matbordet hemma när jag sa att jag ville bli kock. Att arbeta som kock hade inte så hög status. De ville nog hellre att jag skulle bli ingenjör. Men jag tyckte att skolan var extremt tråkig. Jag tycker det är väldigt spännande att lära mig saker, men den formen som man lärde ut i skolan fungerade inte för mig.”

Kl 13.57 Mathias Dahlgren, chef för Mathias Dahlgren Matsalen och Matbaren på Grand Hotel i Stockholm, och kock med stjärnor i Guide Michelin, välkomnas upp på scen.

Kl 13.50 Peter Siljerud avslutar och får en rejäl applåd från publiken.

Kl 13.47 Siljerud nämner en undersökning som visar att ju mer självbestämmande man har på jobbet, desto bättre trivs man.

Kl 13.43 Siljerud citerar ungdomar om deras syn på arbete: ”arbete, ja, det är också ett alternativ”. Han nämner ett antal personer som gått från traditionella jobb till att starta eget , exempelvis Jon Widegren, som gick från jobb i it-branschen till att starta sin egen hamburgerrestaurang ”Flippin Burgers”. Trenden är tydlig – många följer sin passion i stället för att göra en konventionell karriär.

Kl 13.35 Siljerud listar egenskaper som han tror kommer vara avgörande för framtidens ledarskap: fantasi, kreativitet, nätverkande och relationer, originalitet, passion och djärvhet.

Kl 13.32 Siljerud tror att vi går från prioritera lydiga medarbetare till olydiga medarbetare, personer som ifrågasätter och vågar agera på nytt sätt.

Kl 13.29 Siljerud pratar om tillväxten av jobb. ”De jobb som ökar är högkvalificerade, välbetalda jobb. De jobb som minskar är de mindre kvalificerade, exempel bankkassörskor.”

Kl 13.27 Han nämner också hur robotar har börjat ersätta pedagoger i sydkoreanska förskolor.

Kl 13.25 Siljerud pratar om hur robotar börjar slå oss på fingrarna i allt fler avseenden. Ett exempel är när IBMs dator Watson gick upp i match mot två människor i den amerikanska frågesporten Jeopardy för något år sedan och vann.

Kl 13.20 Siljerud visar exempel på företag som slutat att räkna antalet arbetade timmar. Det har gett en produktivitetsvinst på 35 procent och minskat personalomsättningen med 90 procent.

Kl 13.16 Siljerud jämför antalet arbetade timmar i veckan med länders BNP. Ett exempel är Holland där man arbetar 27 timmar i veckan i genomsnitt. Samtidigt har landet hög BNP per capita jämfört med andra länder.

Kl 13.13 Temat för Peter Siljeruds föreläsning är ”Bryt normerna”. En norm han tycker vi ska utmana är att arbeta 9 till 17. På 1870-talet arbetade en anställd i tillverkningsindustrin 70 timmar i veckan. Nu är vi nere på under 40 timmar i veckan.

Kl 13.10 Trendspanaren Peter Siljerud kommer upp på scen.

Kl 12.05 Dags för lunch! Nästa gäst står på scen klockan 13.10.

Kl 12.04 Anders Thornberg får en rungande applåd från publiken när han lämnar scenen.

Kl 11.56 Anders Thornberg besöker någon del av verksamheten varje vecka. Han schemalägger tid för det, så att det verkligen ska bli av. Målsättningen är att alla Säpos anställda, 1028 personer, ska få träffa honom under året.

Kl 11.55 Anders Thornberg skojar om att Säpo är mer öppet i dag än vad det var tidigare. ”Jag blev förvånad över hur hemlig Patrick Bach från Dice var om olika företagsuppgifter. Han lät som en gammal säkerhetspolis.”

Kl 11.54 ”Skulle vi ha åtta Anders Thornberg i ledningsgruppen skulle det vara katastrof”. Om vikten av att ha olika kompetenser i högsta ledningen på Säpo.

Kl 11.52 Anders Thornberg berättar att personalstyrkan på Säpo ser annorlunda ut än vad gemene man kanske tror. ”Vi är 50 procent poliser och 50 procent civila. Vi är 40 procent kvinnor. Vi har jobbat aktivt med att få in nya kompetenser.”

Kl 11.50 Cissi Elwin frågar om Säpos viktigaste verktyg är insamling av data. Anders Thornberg: ”Vi samlar underrättelser för att se vilken hotbild som finns mot Sverige. Vi registrerar inte vanligt folk. Och det finns väldigt stark lagstiftning vad det gäller åsiktsregistrering.”

Kl 11.46 ”Vi har förändrats från en stuprörsorganisation till en modern organisation. Vi måste vara flexibla. I dag är vi en modern säkerhetstjänst. Vi syns ibland, men då är det bara toppen av ett isberg. Vi är en mängd olika yrkesgrupper; ekonomer, statsvetare, psykologer med mera. Men vi vill att man vänder sig till oss om man ser något misstänkt. Vi jobbar väldigt hårt för att få ett förtroende, och då krävs det att man berättar om verksamheten.”

Kl 11.45 Anders Thornberg säger att han aldrig kan garantera att det inte kommer att ske något mer terrorattentat. Han säger att det finns 200 personer som är ”intressanta” att spana på i Sverige i dag.

Kl 11.44 ”Vi går inte på magkänsla, utan vi bedömer hotbilden varje dag.” Om hur ledarskapet på Säpo fungerar.

Kl 11.43 ”Man får inte vara nervös för att ha ett sådant här jobb, då går man sönder. Jag sover gott om natten.”

Kl 11.41 Anders Thornberg berättar att under Barack Obamas statsbesök i Sverige krockade två olika typer av ledarskap. ”I Sverige berättar vi för våra anställda vad de ska göra, men hur de ska göra får de bestämma själva. I USA har de långa checklistor för allt. Vid ett tillfälle under dagen sa en av mina anställda att jag skulle gå därifrån för att jag var i vägen, och så ska det vara.”

Kl 11.40 Anders Thornberg, chef för Säpo, kommer upp på scen.

Kl 11.38. Lina Thomsgård vill inte lämna scenen utan att ge ett råd: ”Satsa på kvinnor. Låt dem inte trilla ner i falluckor som föräldraledighet, till exempel. Utan satsa strategiskt på kvinnor.”

Kl 11.29 Lina Thomsgård menar att bristen på jämställdhet i Sverige beror på ”likgiltighet, okunskap och rädsla”. Många säger att de ser på kompetens, inte på kön. Hon tycker att det finns en likgiltighet i att göra som man alltid har gjort när man rekryterar. ”Det är en fara i att följa magkänslan när man fattar beslut, eftersom magkänslan ofta bygger på fördomar.”

Kl 11.26 Lina Thomsgård berättar att bara några minuter efter att hon lade upp Rättviseförmedlingens sida på Facebook hade 200 personer gått med.

Kl 11.23 ”Sociala medier är en fantastisk infrastruktur för att leta reda på människor som kan göra skillnad.” ”Mina två demoner i livet är att jag är extremt optmistisk och arg. Men det Rättviseförmedlingen har åstadkommit har inte så mycket med mig att göra, utan med de 50 000 som är med och delar med sig.”

Kl 11.21 Rättviseförmedlingen har gjort 700 efterlysningar och samlat in namn på 25 000 personer som de rekommenderat till företag och verksamheter som haft svårt att hitta personer av ett visst kön eller en viss etnicitet.

Kl 11.20 Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen, kommer upp på scen.

Kl 11.19 Cissi Elwin Frenkel tackar Patrick Bach för samtalet.

Kl 11.12 Patrick Bach tror att det svenska ledarskapet har bidragit till att det går så bra för Sverige i spelbranschen. Dessutom är svenskar tekniskt kompetenta. ”Jag känner mig som en nolla på kontoret, men jäklar vad jag är kompetent när jag kommer ut i världen. Vi har också vunnit många pris för vårt ljud i spelen. Det i kombination med en extremt god visuell smak gör en bra produkt. Det ser man även i andra svenska it-företag som Spotify.”

Kl 11.10 Patrick Bach säger att man har ett ”socialistiskt ledarskap” på Dice. Organisationen är helt platt, alla bidrar med idéer. Men det finns en ansvarshierarki, och ’ägarna’ är ansvariga för de olika upplevelserna som utgör spelet.

Kl 11.07 Cissi Elwin nämner att Patrick Bach vann priset Årets framtidschef på Chefgalan 2013. Patrick Bach säger att hans roll inte är att se till att de anställa gör sitt jobb, utan att slutresultatet blir så bra som möjligt. ”Vi jobbar med upplevelser, resultatet måste bli så roligt som möjligt.” En mellanchef på Dice kallas inte chef utan ’ägare’, han eller hon äger ansvaret för att skapa en särskild upplevelse i spelet.

Kl 11.04 ”En flopp kostar väldigt mycket pengar i sådana här sammanhang.”

Kl 11.02 ”Vi har sålt ungefär 17 miljoner kopior av Battlefield. Det har vuxit från att vara ett nischat spel till ett spel för massmarknaden. Vi är ungefär 800 personer som hjälpt till att göra spelet. Det rör sig om väldigt stora pengar. En medelstor Hollywoodfilm kostar ungefär lika mycket att producera.”

Kl 11.01 Patrick Bach: ”Vi gör spel, inte för att bli bäst i Sverige, utan för att bli bäst i världen.”

Kl 10.58 Cissi Elwin Frenkel visar ett filmklipp från spelet Battlefield 4, som Dice producerat. ”Det är ju ganska våldsamt”. Patrick Bach: ”Spelbolaget har vuxit till att bli en bransch där det finns olika nischer. Vi gör andra spel som inte är våldsamma. Vi försöker dramatisera krig, inte glorifiera krig. Men samtidigt handlar det ju om underhållning. Man leker krig, man leker de saker man inte vill uppleva. Vi jobbar mycket med karaktärer, hur personer hanterar olika situationer.”

Kl 10.55 Patrick Bach, chef på datorspelsföretaget Dice, kommer upp på scen.

Kl 10.22 Magdalena Andersson tackas av med en applåd.

Kl 10.20 Magdalena Andersson berättar att hennes mamma var samhällskunskapslärare och att man i familjen alltid satt tillsammans och tittade på Rapport klockan 1930. På det sättet blev hon engagerad i orättvisor i Sverige och världen. ”Så är det fortfarande.”

Kl 10.18 Hon säger att hon inte har en tydlig strategi för hur hon vill uppfattas. ”Man är ju den man är”. Men hon vill ha ett tydligt budskap för politiken.

Kl 10.15 Magdalena Andersson tycker att det mest intressanta med att vara ledare är hur budskapet når ut. Hon funderar och reflekterar mycket kring hur man kan vara tydlig. För henne som politiker handlar det om att säga samma sak flera gånger. Hennes medarbetare tycker att hon är rak och tydlig, och att de vet vad som gäller. Hon brukar också få höra att hon är omtänksam.

Kl 10.11 Magdalena Andersson berättar att hon är en vinnarskalle. När hon var yngre kunde hon inte jogga tillsammans med sin pappa, eftersom de alltid tävlade. De började i stället springa åt varsitt håll, men det fungerade inte heller. Då började de jämföra var de möttes på rundan. Det hon har haft mest nytta av från tävlingarna är förmågan att fokusera.

Kl 10.09 Magdalena Andersson säger att ”alla som hamnar i mediedrev blir förvånade”. ”För familjen finns det ju ingen uppsida att jag blir finansminister,  men det gäller att pussla och försöka göra det bästa med den tid man har.”

Kl 10.05 Magdalena Andersson säger att ett valår är som ett maratonlopp. Nu lägger de mycket tid på att förbereda för ett regeringsövertagande.

Kl 10.03 Magdalena Andersson säger att mod är grundläggande för att vara politiker. ”Man kan inte bara fatta de enkla besluten.”

Kl 10.02 Socialdemokraternas finanstalesman Magdalena Andersson kommer upp på scenen.

Kl 09.58 Cissi Elwin Frenkel tackar av Rickard Gustafson.

Kl 09.57 ”Det går inte att driva ett flygbolag i dag om vi ska leva kvar i det som gällde för 20 år sedan. Det funkar inte! Vi är en del av infrastrukturen i det här landet, och det ska vi vara.”

Kl 09.54 Rickard Gustafson är känd för att vara bra på oneliners. En favorit  är – ”assumption is the mother of all fuck-ups”, levererad av skådespelaren Tommy Lee Jones. ”Det kan man använda i näringslivet också, man ska aldrig göra antaganden.”

Kl 09.51 Cissi Elwin Frenkel berättar att han sägs vara en god kommunikatör. Rickard Gustafson säger att han är ärlig och hoppas att han skapar en energi kring sig. Han säger också att han har en bra kommunikationschef, men han twittrar inte och bloggar inte. Han trivs bäst ute i organisationen, på golvet. Han har varit ute på bagageband på Kastrup och pratat med folk, i hangarer, eller på andra ställen ute i verksamheten. Han trivs inte med att föreläsa via powerpoint.

Kl 09.48 Rickard Gustafson står fast vid att det var rätt beslut att ge en extra kompensation till de nyckelpersoner som jobbade med att rädda SAS ur krisen. Däremot önskar han att han hade varit mer transparent kring varför de fick en extra bonus.

Kl 09.43 ”Det har gjort ont i själen att möta den ilska som funnits bland vissa i företaget. Jag har en tradition att gå runt och hälsa på personalen i flygplanen när jag flyger. Och jag har märkt att det har funnits två reaktioner: några har gett mig en kram, och andra har inte hälsat alls. Jag försöker prata mycket om vikten av att ha respekt för andra inom företaget. Men jag gör inte en stor scen av att en pilot inte hälsar på mig. Jag har förståelse för att människor måste få komma ut med sina känslor.”

Kl 09.42 Rickard Gustafson: ”Men det är klart att förändringen gjorde förbaskat ont. Vi fick jobba med budskapet att det drabbade alla, och inte bara enskilda grupper.”

Kl 09.41 ”Jag och de omkring mig hade kommit fram till att det inte fanns några andra alternativ. Vi kunde inte ha kostnadsstrukturer som andra flygbolag som inte hade. Det gav mig styrka, att det inte fanns någon annan väg. Det blev som en säker ö man kunde crawla upp på hela tiden.”

Kl 09.37 ”SAS ägde tidigare en del i ett bolag som hette Spanair. Det gick i konkurs i januari 2012. Bara på några timmar hade de tappat kontrollen. Vi var rädda att samma skulle hända för oss, och därför var vi tvungna att göra förändringen på kort tid. Jag kunde inte gå ut och säga till alla 1 500 medarbetare att vi var tvungna att ta en besk medicin annars var det slut. Det hade skapat en stor oro. Därför hade vi väldigt kort tid på oss.” ”Jag gick in i en bubbla då, adrenalinet pumpade i kroppen. Förmodligen blir man inte sitt bästa jag i en sådan situation, man kanske får kort stubin. Men vi hade ingen annat val. En utdragen lång process hade inte fungerat för oss.”

Kl 09.35 ”När man läser tidningar och media från den tiden verkar det som om det var någon form av spel. Men det kan jag säga, det var värre än vad ni tror. Två konkursförvaltare satt i rummet bredvid och väntade. Morgonen när vi skulle vara klara, då började vi ställa in flygningar till USA, eftersom vi trodde att vi skulle behöva stänga. Så nära var det.” Rickard Gustafson berättar om dagarna före det stora sparpaketet lades fram.

Kl 09.34 ”Man gör inte en sådan här stor förändring utan att människor påverkas. Känslorna måste bearbetas och det måste vi jobba med”, säger Rickard Gustafson om neddragningarna inom SAS.

Kl 09.33 Cissi Elwin Frenkel presenterar nästa gäst, Rickard Gustafson, vd för SAS.

Kl 09.30 En stor applåd för Helena Bergström.

Kl 09.28 Helena Bergström menar att man kan applicera samma metod i andra verksamheter. Att se alla, och ta hand om människor när de inte mår bra.

Kl 09.24 Helena Bergström berättar att hon träffat många regissörer som varit väldigt rädda för skådespelare. ”Men jag är trygg i den biten. I min första film drev jag en skådespelare till tretton tagningar av en kort scen. Jag tänkte, ’jag ger mig inte’. Man ser på mig om jag inte är nöjd. Det är mycket bättre för henne om jag driver på tills jag blir nöjd. Och så helt plötsligt satt det. Då tänkte jag direkt att jag måste ta hand om henne. Jag såg att hon svalde sin gråt, och visste att hon skulle gå in på toaletten och gråta. Men jag hann stoppa henne och berätta om allt svårt jag varit med om som skådespelare. Då lättade det lite för henne.”

Kl 09.21 Helena Bergström berättar om en skådespelare som haft rykte om sig att vara väldigt aggressiv och kasta stolar på regissörer. När hon skulle rekrytera honom berättade hon genast om ryktet och sa ”om du gör det, då kommer jag att kasta tillbaka”. ”Det blev ett väldigt lyckat samarbete, eftersom jag tog konflikten direkt. Vi hade inga problem oss emellan.”

Kl 09.17 Helena Bergström får frågan varför hon valt att gå från skådespelare till regissör. Hon säger att som skådespelare är man en tårtbit, medan man som regissör får man ta hand om hela tårtan. ”Som regissör får man så mycket ansvar, och får äta mycket bajs, så att säga.” ”Som skådespelare ska man vara väldigt skör, samtidigt ska man vara hård som pansar för att stå emot alla som tycker och tänker.” ”När man blir chef för skådespelare, inser man hur omhändertagande man måste vara, men också hur ofta man måste säga ’nä, nu får du lägga av!'”

Kl 09.13 Helena Bergström berättar att Ernst-Hugo Järegård en gång gick ut i publiken, där majoriteten av åskådarna var anställda på ett möbelföretag, före föreställningen och drog tre snuskhistorier. Stämningen i ensemblen blev lite stel eftersom historierna handlade om skådespelarna i själva föreställningen… Ernst-Hugo Järegårds teori var att publiken blev ”uppluckrad”. Historierna fick dem att slappna av och koncentrera sig på pjäsen,  inte på att bevaka varandra.

Kl 09.11 Helena Bergström berättar om sin mentor Ernst-Hugo Järegård som uppmuntrade henne att våga testa ”annars kommer du ingenvart”. Han sa också till henne att inte bli påverkad av vilka som satt i publiken, ”äh, det är ju bara Ingmar Bergman!”.

Kl 09.07 Regissören och skådespelaren Helena Bergström, som är dagens första gäst, går upp på scenen.

Kl 09.05 Cissi Elwin-Frenkel uppmuntrar besökarna att twittra. Förra året trendade #chefsdagen på Twitter, tack vare alla aktiva twittrare på Stora Chefsdagen! Du följer oss på @chefsdagen och #chefsdagen

Kl 09.02 Cissi-Elwin Frenkel presenterar temat för dagen – mod och tydlighet. André Pops berättar att alla de chefer som ska intervjuas på scen i dag kommer att vara chefer som visat mod när de varit i blåsväder.

Kl 09.00 Cissi Elwin-Frenkel och André Pops hälsar välkomna.

Kl 08.30. Gästerna börjar droppa in och dagens programledare, Cissi Elwin Frenkel och André Pops, gör sig i ordning. Klockan 9 sätter dagens program igång. Läs mer om scengästerna här.

 

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden