kultur-2
Foto: Unsplash

Fem tips för att jobba aktivt med kulturen

Värderingar kan tjäna som riktlinjer för hur medarbetare beter sig mot varandra på jobbet och är i förlängningen det som skapar en företags- eller organisationskultur.

”Som tur är sitter inte kulturen i väggarna. Den sitter i människorna som finns inne i organisationen. Det innebär att det alltid går att förändra, förädla, förbättra och utveckla en organisationskultur”, skriver Anna Iwarsson.

Men hur är det ställt med värderingarna på din arbetsplats? Oavsett om du är oroad för den eller tror att allt är frid och fröjd kan det vara värt att analysera vart ni är på väg och hur ni uppfattas externt.

Här är fem steg för att få en djupare förståelse:

Placera kulturen på rätt ställe: En bra start är att analysera kulturens egentliga ursprung. Var och hur tar den sig uttryck? Att säga ”det sitter i väggarna” är inte sant – kulturen sitter i människorna som utgör organisationen. Och därför går den att förändra.

Läs mer: Så hanterar du rasism på jobbet

Kolla språket: Vilka ord är typiska för din organisation – och vilka modeord eller buzzwords figurerar just nu? Medvetenheten kring detta är viktig, inte minst för organisationens identitet och i vilken riktning ni kan vara på väg att utvecklas.

Utforska ledarskapskulturen: Bra frågor att ställa sig här är: Hur påverkar ledningens beteenden, ordval, jargong, normer och traditioner människorna i organisationen? Hur påverkas kulturen som följd – mot utveckling, förändring, förädling eller inkapsling?

Läs mer: Så får du en lönsam företagskultur

Undvik vanligaste misstaget: För att förmedla värderingar utåt behöver de vara levande i organisationen. Analysera i dina möten med kollegor och medarbetare hur era värderingar manifesteras. En annan tankeövning är att skapa sig en bild av hur en avdelning förhåller sig till andra avdelningar i organisationen.

Självutvärdera: Varför är du engagerad i organisationen? Analysera hur du själv präglar kulturen genom ditt agerande – både fysiskt och digitalt. Oavsett position påverkar du genom ditt förhållningssätt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
danger
Arbetsmiljö

Här är den största säkerhetsrisken för svenska företag

Antalet IT-attacker mot svenska företag har ökat sedan 2014. Men enligt 4 av 5 IT-chefer är det något annat som är den största säkerhetsrisken, visar en ny undersökning.
mobbade
Arbetsmiljö

586 chefer: ”Vi är mobbade på jobbet”

Chefer beskylls ofta för att ligga bakom mobbning. Men nu visar en ny svensk undersökning att det är tvärtom på många arbetsplatser – vilket ofta leder till att chefen väljer att sluta.
mobbing
Arbetsmiljö

Psykologen: ”Så upptäcker du mobbning på jobbet”

Många chefer är ensamma och oerfarna när det gäller att hantera kränkningar och mobbning. Psykologen Jehoshua Kaufman vill stötta dem med konkreta råd och inspiration.
gnaell-2
Arbetsmiljö

Var fjärde svensk är less på gnäll

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden