kultur-2
Foto: Unsplash

Fem tips för att jobba aktivt med kulturen

Värderingar kan tjäna som riktlinjer för hur medarbetare beter sig mot varandra på jobbet och är i förlängningen det som skapar en företags- eller organisationskultur.

”Som tur är sitter inte kulturen i väggarna. Den sitter i människorna som finns inne i organisationen. Det innebär att det alltid går att förändra, förädla, förbättra och utveckla en organisationskultur”, skriver Anna Iwarsson.

Men hur är det ställt med värderingarna på din arbetsplats? Oavsett om du är oroad för den eller tror att allt är frid och fröjd kan det vara värt att analysera vart ni är på väg och hur ni uppfattas externt.

Här är fem steg för att få en djupare förståelse:

Placera kulturen på rätt ställe: En bra start är att analysera kulturens egentliga ursprung. Var och hur tar den sig uttryck? Att säga ”det sitter i väggarna” är inte sant – kulturen sitter i människorna som utgör organisationen. Och därför går den att förändra.

Läs mer: Så hanterar du rasism på jobbet

Kolla språket: Vilka ord är typiska för din organisation – och vilka modeord eller buzzwords figurerar just nu? Medvetenheten kring detta är viktig, inte minst för organisationens identitet och i vilken riktning ni kan vara på väg att utvecklas.

Utforska ledarskapskulturen: Bra frågor att ställa sig här är: Hur påverkar ledningens beteenden, ordval, jargong, normer och traditioner människorna i organisationen? Hur påverkas kulturen som följd – mot utveckling, förändring, förädling eller inkapsling?

Läs mer: Så får du en lönsam företagskultur

Undvik vanligaste misstaget: För att förmedla värderingar utåt behöver de vara levande i organisationen. Analysera i dina möten med kollegor och medarbetare hur era värderingar manifesteras. En annan tankeövning är att skapa sig en bild av hur en avdelning förhåller sig till andra avdelningar i organisationen.

Självutvärdera: Varför är du engagerad i organisationen? Analysera hur du själv präglar kulturen genom ditt agerande – både fysiskt och digitalt. Oavsett position påverkar du genom ditt förhållningssätt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

Hur förbjuder jag alkohol på jobbfester?

Chefen Elina vill få till helt nyktra jobbfester. Hur ska hon ändra alkoholpolicyn utan att framstå som snål?
Arbetsmiljö

Hur hanterar jag en medarbetare som är rasist?

Hur ska jag hantera min medarbetare som delar rasistiska sidor på sociala medier, undrar Chefs läsare. Arbetsrättsexpert Fredrik Dahl ger tips och råd.
Arbetsmiljö

Hon gick starkare ur stormen

Sofia Appelgren är den sociala entreprenören som uppmärksammas internationellt för sitt engagemang för mångfald som vd för verksamheten Mitt Liv. Men många av sina viktigaste lärdomar fick hon i ett helt annat sammanhang: medie­drevet och den fackliga konflikten kring hennes salladsbar Wild’n Fresh.
Arbetsmiljö

När medarbetare mår psykiskt dåligt

Som chef har du ansvar för att hålla koll på hur dina medarbetare mår. Barbro Östlings checklista gör skillnad på att lyssna och lösa.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.