missnojd

5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

Finns det nån värre humörsänkare än gnäll på jobbet? Oavsett vem som står för det. Så här hanterar du gnälliga medarbetare, chefer och chefskollegor.

Visst, alla kan ha en dålig dag. Och visst, det finns fall då det är rätt att ifrågasätta läget. Men ett genomgående negativt förhållningssätt till sakernas tillstånd kan kosta på – både i humör och produktivitet.

Här är fem olika sätt att bemöta negativa kommentarer på jobbet – om jobbet:

Lyssna efter behovet: Hos en del blir klagandet ett sätt att uttrycka sin vilja att bli lyssnad på. En kommentar som ofta funkar om du misstänker att så är fallet är ”om jag var du skulle jag känna likadant”, tipsar coachen Erica Latrice om i Fast Company.

Byt perspektiv: Kanske har du insikter som kan erbjuda den ständigt klagande nya sätt att se på saken? Försök visa på orsaken till varför något är på ett visst sätt. Du kanske framstår som en besserwisser – men du har i alla fall styrt samtalet i en ny riktning.

Fråga efter deras lösning: ”Vad skulle du göra åt det om du fick välja?” Ett bra förhållningssätt att försöka få den som klagar att inta.

Visa på beteendet: Men anklaga dem inte. Att använda humor är ett tips. Eller säg bara rätt upp och ner: ”Den typen av kritik gör mig faktiskt obekväm.”

Byt ämne: En teknik som lärs ut inom mediaträning är den så kallade bryggan – som när en fråga ställs uppmanar till ett svar som bekräftar frågeställaren och sedan flyttar fokus: ”Bra att du lyfter frågan! Jag har inget svar men en del tankar kring det – låt mig dra dem för dig.”

Läs också: ”Giftiga” medarbetaren påverkar mer än stjärnan

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.