missnojd

5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

Finns det nån värre humörsänkare än gnäll på jobbet? Oavsett vem som står för det. Så här hanterar du gnälliga medarbetare, chefer och chefskollegor.

Visst, alla kan ha en dålig dag. Och visst, det finns fall då det är rätt att ifrågasätta läget. Men ett genomgående negativt förhållningssätt till sakernas tillstånd kan kosta på – både i humör och produktivitet.

Här är fem olika sätt att bemöta negativa kommentarer på jobbet – om jobbet:

Lyssna efter behovet: Hos en del blir klagandet ett sätt att uttrycka sin vilja att bli lyssnad på. En kommentar som ofta funkar om du misstänker att så är fallet är ”om jag var du skulle jag känna likadant”, tipsar coachen Erica Latrice om i Fast Company.

Byt perspektiv: Kanske har du insikter som kan erbjuda den ständigt klagande nya sätt att se på saken? Försök visa på orsaken till varför något är på ett visst sätt. Du kanske framstår som en besserwisser – men du har i alla fall styrt samtalet i en ny riktning.

Fråga efter deras lösning: ”Vad skulle du göra åt det om du fick välja?” Ett bra förhållningssätt att försöka få den som klagar att inta.

Visa på beteendet: Men anklaga dem inte. Att använda humor är ett tips. Eller säg bara rätt upp och ner: ”Den typen av kritik gör mig faktiskt obekväm.”

Byt ämne: En teknik som lärs ut inom mediaträning är den så kallade bryggan – som när en fråga ställs uppmanar till ett svar som bekräftar frågeställaren och sedan flyttar fokus: ”Bra att du lyfter frågan! Jag har inget svar men en del tankar kring det – låt mig dra dem för dig.”

Läs också: ”Giftiga” medarbetaren påverkar mer än stjärnan

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

poliscissi
Konflikthantering

Rikspolischefen: Så arg får du bli som chef

I podden Chef Dilemma hjälper toppcheferna vanliga chefer med deras utmaningar. Rikspolischef Anders Thornberg svarar på en fråga om att bli arg som chef.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.

stol-hav-sommar-metoder-kommunicera-2
Konflikthantering

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.