ensam-kvinna-foto-samuel-zeller
Foto: Samuel Zeller/Unsplash

Chefer saknar kunskap i socialt arbetsmiljöarbete

Det förebyggande arbetet för en bättre arbetsmiljö på Sveriges arbetsplatser minskar, trots att den psykiska ohälsan på jobbet ökar.

Det visar Unionens årliga undersökning där de för tionde året i rad har frågat alla sina skyddsombud om hur de upplever arbetsmiljön på sina arbetsplatser. Resultatet var nedslående. Var fjärde miljöombudsman tycker att arbetsmiljön är dålig.

”Den psykosociala arbetsmiljön är således sämre än någonsin och bedöms konsekvent vara sämre än den fysiska. Samma sak gäller arbetsgivarens kunskaper om psykosociala arbetsmiljörisker”, skriver Unionens företrädare själva om undersökningen.

Det absolut största problemet är stress och en hög arbetsbelastning visar undersökningen. Samtidigt är det få arbetsgivare som är tydliga med vilka krav som gäller för deras medarbetare. 9  av 10 arbetsplatser saknar i dagsläget en policy för vad som förväntas av medarbetarna utanför kontorstid när det gäller mejlande och att svara i mobilen.

”Det finns också en hel del människor som har problem med att inte jobba för mycket, just för att möjligheten finns. Det är samma sak när man har e-post i telefonen som möjliggör att man aldrig känner sig fri”, säger Stefan Borg huvudskyddsombud på telekomföretaget Ericsson i Kista i en intervju med Ekot.

I slutet av mars börjar nya föreskrifter för hur arbetsgivare ska hantera psykiska ohälsa på arbetsplatsen att gälla och Arbetsmiljöverkets förhoppningar är att med dem minska ohälsan på arbetsplatsen.

Föreskrifterna ställer bland annat krav på chefer att se till att arbetsbelastningen är rimlig, att minska obekväma arbetstider och att förebygga och hindra kränkningar av medarbetare på arbetsplatsen.

Om undersökningen: 2 708 av Unionens 6 700 ombud svarade på undersökningen som genomfördes mellan oktober och november 2015. Undersökningen har gjorts tio år i rad.

LÄS MER: 
Ekot: Facket larmar om psykisk ohälsa

Unionens undersökning

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.