experterna-2
FOTO: Mikael Gustafsson

Experternas råd: 4 saker du måste bli bättre på under 2019

Ett nytt chefsår är här. Har du lovat att 2019 ska bli året då du stressar mindre, blir effektivare, rekryterar bättre och får jobbets lågpresterarare på banan igen? Bra! Våra experter ger dig några råd på vägen.

1) Våga se möjligheterna OCH riskerna med ny teknik

Carin Forsling, Digitalisering och förändring:

Har du också lessnat på ordet digitalisering? Lätt hänt, med tanke på allt snack – och allt krångel som ny teknik tenderar att föra med sig. Hur skeptisk du än är, kommer du under 2019 sannolikt ändå att ingå i någon form av digita­liseringsprocess. Men om du som chef har svårt att se poängen, hur ska du då lyckas motivera dina medarbetare?

”Första steget är att själv förstå ditt företags övergrip­ande riktning gällande digitalisering”, säger Chefs expert i ämnet Carin Forsling.

 

Misstaget många gör är att inte tillräckligt grundligt gå till botten med frågan ”varför?”. Ja, vad vill företaget egentligen åstadkomma med den nya tekniken? Vilka är drivkraft­erna? Hur ser huvuddragen i resan ut? Som chef bör du tydligt kunna besvara de frågorna, både inför dig själv och medarbetarna.

”Var noga med att förklara de risker som finns om digita­liseringen inte tas på allvar, men framför allt möjlighet­erna. För många innebär en ökad digitalisering exempelvis minskad administration”, säger Carin Forsling.

För att göra framtidsbilden extra engagerande kan du ta fram berättelser ur två-tre fiktiva personers perspektiv som konkret visar hur ni som företag eller organisation kommer att upplevas i fram­tiden, tipsar hon.

”Digitalisering handlar till tio-tjugo procent om ny teknik – resten är förändrade arbetssätt.”

Lär dig mer om digitalisering här!

2) Våga säga ”nej” ibland – det inger förtroende 

Petra Brask, personlig effektivitet:

Att vara chef är att ha mycket att göra. Ibland lite väl mycket. Många chefer är superstressade.

Varför inte låta 2019 bli året då du oftare säger nej till oväsentliga eller perifera arbetsuppgifter, för att i högre grad ägna dig åt kärnuppdraget? Knepigt, visst – men Chefs expert i personlig effektivitet Petra Brask har några tips.

”Det som ofta ligger överst på topplistan över tidstjuvar, är just att det är så svårt att säga nej. Livet blir mindre stressigt om du säger nej. Om du alltid säger ja till allt, är ju risken att kvaliteten av allt du tar på dig blir lidande. Ibland kanske vi till och med behöver säga nej till saker som är spännande och utvecklande, för att vi bokat in för många saker samtidigt. Du inger förtroende om du säger nej när det är på sin plats. Människor respekterar dig när de förstår att du har gränser”, säger hon.

Värt att se över inför ett mindre stressfyllt arbetsår är också rutinerna för inkommande information.

E-postens överfyllda in­­korgar konkurrerar inte sällan med chattprogram, intranät, fysisk post och röstbrevlådan i telefonen. Vill du jobba effektivt finns stora vinster i att lära dig funktionerna i dina olika program.

”Det finns många finesser som underlättar, bara man känner till dem. Som att skapa mallar för möten, snabbsteg eller möjligheten att flagga uppgifter till den egna att göra-listan”, säger Petra Brask.

Lär dig mer om personlig effektivitet här!
saganej

Läs också: Experten: Lär dig att säga "nej" – 3 konkreta tips

3) Viktigt att ge rätt stöd – i jobbiga lägen

Fredrik Dahl, arbetsrätt:

Att hantera ”jobbiga” med­arbetare är bland det svåraste med att vara chef. Tänk om 2019 blir året då du på allvar tar itu med problem som frekventa sjukskrivningar, dåliga prestationer och medarbetare som hamnat snett i jobbtillvaron?

Det är känsliga och komplexa frågor som ofta kräver juridisk hjälp, men du kan också behöva vässa dina insikter i elementär arbetsrätt för att kunna gå vidare.

Enligt Fredrik Dahl pågår en ”juridifiering” av samhället där inte minst arbetsgivarna måste hålla koll på ett ökande antal regler och föreskrifter.

”En medarbetare med hög eller lång sjukfrånvaro kan du behöva rehabilitera. En omplacering kan vara en del i den processen. Den innebär att du som arbetsgivare ska vidta alla tänkbara åtgärder för att den anställde ska komma tillbaka. Innan du fattar några beslut om omplacering måste du prata med alla inblandade parter: Försäkringskassan, läkare, facket och naturligtvis den anställde själv”, säger Fredrik Dahl.

Personer som inte presterar eller klarar av sina arbetsuppgifter går i vissa fall att säga upp av personliga skäl. Först måste dock arbetsgivaren erinra den anställde om bristerna och följden om ingen skärpning sker, samt ge omfattande möjligheter till bättring under tre till sex månaders tid, inklusive nödvändiga stödåtgärder som exempelvis utbildning, påpekar han.

Lär dig mer om arbetsrätt här!
hallatal

Läs också: Experten: 10 tips för att göra succé som talare

4) Tänk nytt kring hur du löser rekryteringen

Så du ska rekrytera under 2019? Grattis! Men vad är viktigast att tänka på? Hur medveten är du exempelvis om mångfaldens och jämställdhetens betydelse? Tänk om du missar de bästa kandidaterna för att du sitter fast i gamla nätverk och rekryteringsspår?

”Vi är flera som pratar om att mångfald gynnar innovation, utveckling och i slutänden lönsamheten, men man tror inte riktigt på det. Man letar chefer i sina gamla nätverk för att det går snabbast och känns tryggt”, säger Chefs expert Azita Shariati, vd på Sodexo.

Börja med att analysera dagsläget.

”Sedan är det alltid viktigt att anställda i allmänhet, och chefer i synnerhet, står bakom företagets värderingar och etiska principer och agerar utifrån dem.Diskutera gärna mycket kring era värderingar och lyft etiska frågor med kandidaterna som du överväger för att förstå hur de resonerar och tänker. Här ska du känna dig helt trygg med personen som ni väljer till slut”, säger Azita Shariati.

Lär dig mer om mångfald och ledarskap här!
pengar-6

Läs också: Experten: 4 sätt för att höja din lön